Hej.

Jag är ganska så novis inom ämnet och behöver hjälp med att förbättra wifi m.m.

Idag har vi fiber, router från Tele2 och en rätt ful installation på vardagsrumsväggen.
Fiberenheten sitter ju där den sitter och routern har jag ståendes bredvid med alla kablar till och från i kabelkanaler för att få det lite prydligt iaf, någon som gjort en smidig golvnära lösning som ser fin ut för att gömma sakerna?

Wifi i huset funkar men det blir ju helt klart sämre längst bort i huset och fullständigt värdelöst i garaget, det är 1 plans trähus så inga betongväggar eller liknande som stör.

Vad ska man satsa på som kommer lösa att jag får bra wifi i hela huset samt full täckning i garaget (5m från huset) Jag vill inte lägga en förmögenhet eller dona för mycket utan vill gärna ha färdig lösning med enheter som kan köpas på valfritt större affär typ Mediamarkt, Netonnet.

All input tas gärna emot och kommer beaktas. Finns även planlösningsritning om det skulle kunna hjälpa vid någon fråga.
 
Hus på 250 kvm. Hälften källare med lättbetong väggar. 1 Unify accesspunkt ovanför trappschaktet täcker hela huset. Kanske något att titta på. Finns att köpa på NetOnNet. Köp Pro varianten. Har även täckning en bit ut i trädgården.
 
MrJay
Accesspunkter i tak eller på vägg som du drar nätverkskabel till från switch/router, glöm mesh och dylikt. Vet inte hur många gånger man fått göra om privatpersoners nät när de inte fått vad de förväntat sig från dessa produkter. En Unifi Key Gen 2 för enkel administration och två accesspunkter från Ubiquiti borde göra susen, ca 5-6k i inköp.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Ja det är ett gissel att fiberkonverter än ofta installeras på en mindre optimal plats. I mitt fall sitter den i köket (vem vill ha diverse kablar o grejer i köket?!?). Jag löste det genom att köpa en Billy bokhylla med dörr som jag ställde framför. Innuti sågade jag ut lagom med plats i bakstycket för att få plats med konverter + switch.

Om din fiberkonverter sitter på ett ställe där du inte kan ha fler enheter så drar du en kabel till lämplig hylla och ställer din router där. Från routern vill du dock dra minst en kabel till en annan del av huset och sätta upp en AP där. Jag använde gamla rör för telekabel för att dra mitt nät. Annars kan du lägga kabel bakom golvlister eller så drar du den på vinden. Lämpligt att dra en kabel bort där huset är som närmast garaget. Och sen sätter du en AP där. Du kan med fördel sätta en utomhus/vind som du riktar mot garaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.