Hejsan,hoppar in i detta forum kanske bara för denna utmaning.
Trä nattduksbord med fyra lådor och en nyckel hängande på sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har ett gigantiskt skrivbord med skiva 2x1m från 1940-talet ämnat för byrådirektörer och uppåt i den statliga hierarkin.Bordsskivan har tyvärr den tämligen obekväma höga höjden av 78cm.De tvenne hurtsarna som skivan vilar på har en benhöjd av 12cm.Tanken är att reducera benhöjden till 6cm genom kapning.På så sätt kan jag fortfarande komma åt med dammsugarmunstycket och få en bekvämare armbågsvinkel vs skivan.Den resulterande bordsskivehöjden skulle i såfall bli den mer bekväma 72cm(=78-6).
För att få kapningen rak utan att bli sned åt något håll så är benen(4st per hurts-totalt 8st ben) när de står på ett plant golv vickar så funderar jag på en geringslåda.Såg att Biltema har en sådan med närmaste skåra till ytterkant ca 6cm.Vad tror ni,skulle det funka eller finns det något annat sätt att få benens ytor att komma plant mot golvet.Bordet har väl en total belastning av 150kg fördelat på 8 ben a 12 kvcm.

Tacksam för funderingar och uppslag,
Tomas
 
Geringslåda fungerar säkert bra. Annars kan du kapa lite mer på fri hand efter att ha markerat noga och sätta på möbeltassar så sväljer de någon millimeters ojämnhet.
 
Tack för rappt svar.
 
För att mäta så kan du fixa till en 6cm hög kloss som du sätter bredvid benen. Rita sedan efter klossens överkant runt hela benet. Sedan hade jag nog kanske sågat med en japansåg. De ger fin kontroll. Annars funkar nog nästan vilken såg som helst.
 
Bra förslag.Ska sammanväga era inputs med mina funderingar.Går den partiella benkapningen åt helvete så har jag möjligheten att kapa benen helt och sätta på hjul.Man får ta helvetesprocessen i flera steg och ha alternativ i reserv.Även om hurtsarna skulle bli något sneda så är skivan något förlåtande då den sitter löst på träpluggar ovanpå hurtsarna.
Tack för all input hursomhelst.
 
  • Gilla
hobbs
  • Laddar…
Kanske sent på bollen men jag hade gjort enligt följande:
(0 köp billigaste regeln du kan hitta och såga upp den i tunna skivor för att öva på att såga rakt.)
1. Kapa till en kloss av den höjd du vill ta bort från benen, lägg ett rakblad/mattknivsblad/kniv på klossen och skär en linje att kapa längs på alla benen.
2. Skär (med kniv/stämjärn) snett in underifrån mot det första snittet för att skapa en liten skåra att starta sågen i. ( Ska se ut som Ner på benet\|upp på benet).
3. Fixa en fintandad såg (bågfil fungerar fint), såga försiktigt med löst och ledigt grepp, eventuellt ta lite av sågens vikt med handen och såga försiktigt i den skåra du redan skurit för att fördjupa den lite i taget runt om. Om du inte kan såga helt rakt se till att vingla ut i spillbiten.
4. Runda/fasa kanten och putsa änden slät med stöthyvel, fil eller sandpapper.
 
Tror det bästa är justerbara fötter.Ska öva mig med och utan geringslåda för att se differenser.
Tack alla som engagerat er i tråden.
Hur väl man än sågar så uppstår säkert att hurtsarna vickar.Vet inte riktigt hur de på möbelfabrikerna lyckas åstadkomma så jämnhöga ben.Det måste handla om mindre än 1mm.
Hur som helst så verkar det som att eventuell vickningsupplevelse inte framträder då de båda hurtsarna har en bordsskiva som stabiliserar sådana tendenser.Även om belastningen fördelas på bara 6 av 8 ben (3 ben av 4 per hurts) så borde hela bordet ändå upplevas som stabilt.
Med tre ben hade allt varit mycket enklare.
 
  • Gilla
hobbs
  • Laddar…
Tomas Thorén Tomas Thorén skrev:
Tror det bästa är justerbara fötter.Ska öva mig med och utan geringslåda för att se differenser.
Tack alla som engagerat er i tråden.
Hur väl man än sågar så uppstår säkert att hurtsarna vickar.Vet inte riktigt hur de på möbelfabrikerna lyckas åstadkomma så jämnhöga ben.Det måste handla om mindre än 1mm.
Hur som helst så verkar det som att eventuell vickningsupplevelse inte framträder då de båda hurtsarna har en bordsskiva som stabiliserar sådana tendenser.Även om belastningen fördelas på bara 6 av 8 ben (3 ben av 4 per hurts) så borde hela bordet ändå upplevas som stabilt.
Med tre ben hade allt varit mycket enklare.
Det hjälper sällan att man i fabriker är helt exakt. I de flesta lite äldre hus är golvet ändå ojämt.
Är bara att du sågar av, vickar det så peta in en extra sån där möbeltuss under bara så är problemet löst ;)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Det hjälper sällan att man i fabriker är helt exakt. I de flesta lite äldre hus är golvet ändå ojämt.
Är bara att du sågar av, vickar det så peta in en extra sån där möbeltuss under bara så är problemet löst ;)
1mm tolerans torde inte märkas så mycket när det gäller vickningstendenser.Många gånger så står benen på matta vilket också lindrar sådana tendenser.Har nu beställt från det stora landet i öster gängade fötter av den typen att man efter borrning slår in en tandad hylsa med hammare.Frånsett att såga någorlunda vinkelrätt så tillkommer också utmaningen att borra rakt.
Inser nu att det gamla beprövade knepet att stoppa in kartongbitar är oslagbart.När nu träbenen förkortas så kan dessa gängade fötter ändå tillföra något estetiskt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.