7ender
Fick stopp i köksavloppet nyligen och vid rensning upptäckte jag att gjutjärnsröret i källarplattan hade rosthål.

Så nu har jag sågat/bilat upp golvet och tagit bort det mesta av röret genom att slå sönder det med slägga. En liten bit sitter kvar i gjutjärnsmuffen som det nya plaströret kommer ansluta i. Jag räknar med att det blir en fight att bort det som är kvar, vågar inte vålda för mycket för jag vill inte skada muffen (som kommer få vara kvar några år till).

- Efter lite efterforskningar har jag kommit fram till att det är en sk ersättningsmuff jag ska ha och trycka in i gjutjärnsmuffen. Stämmer det? Brukar det passa och hålla tätt?
 
7ender 7ender skrev:
Fick stopp i köksavloppet nyligen och vid rensning upptäckte jag att gjutjärnsröret i källarplattan hade rosthål.

Så nu har jag sågat/bilat upp golvet och tagit bort det mesta av röret genom att slå sönder det med slägga. En liten bit sitter kvar i gjutjärnsmuffen som det nya plaströret kommer ansluta i. Jag räknar med att det blir en fight att bort det som är kvar, vågar inte vålda för mycket för jag vill inte skada muffen (som kommer få vara kvar några år till).

- Efter lite efterforskningar har jag kommit fram till att det är en sk ersättningsmuff jag ska ha och trycka in i gjutjärnsmuffen. Stämmer det? Brukar det passa och hålla tätt?
Gick och fotade min övergång och den har jag fått täta i efterhand.
Inte alldeles lätt om du lägger på ett golv igen och allt blir "dolt" om det börjar läcka
Sen rörmokaren som fixade det här var mycket rädd om muffen för den är skör.
Eller så får du kolla våningen under hur det ser ut och byta mer.
 
  • Svart plastledning ansluten till vitmålad gammal rörledning nära brun vägg, med påse och föremål vid foten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
7ender
  • Laddar…
7ender
P paralun skrev:
Gick och fotade min övergång och den har jag fått täta i efterhand.
Inte alldeles lätt om du lägger på ett golv igen och allt blir "dolt" om det börjar läcka
Sen rörmokaren som fixade det här var mycket rädd om muffen för den är skör.
Eller så får du kolla våningen under hur det ser ut och byta mer.
Är det en slät ände och massa silikon?

Mina är som sagt liggande. Muffen sitter i angränsande rum och den stammen kommer behöva bytas om några år. Så om det är hyfsat tätt till dess är det bra.
 
Rickard.
Kan du inte kapa bort muffen och sätta en fernco eller motsvarande? Insidan av gamla gjutjärnsrör brukar inte vara så mycket att lita på.
 
7ender 7ender skrev:
Är det en slät ände och massa silikon?

Mina är som sagt liggande. Muffen sitter i angränsande rum och den stammen kommer behöva bytas om några år. Så om det är hyfsat tätt till dess är det bra.
Ja, gummipackningen är ett frågetecken för en gammal muff, beroende om du kan skrapa rent inuti muffen och få i plaströret med packning ordentligt med rikligt med smörjmedel.
Sen funderar jag på vad en rörmokare skulle använda för "kladd" som extra säkerhet, jag tryckte i vanlig silikonmassa men min koppling är då fullt synlig om något händer.
Det är ju sedan normalt mycket låga tryck i en avloppsledning.
 
7ender
Rickard. Rickard. skrev:
Kan du inte kapa bort muffen och sätta en fernco eller motsvarande? Insidan av gamla gjutjärnsrör brukar inte vara så mycket att lita på.
Muffen sitter på ett grenrör, ,så det finns nog inte så mycket rör kvar om jag kapar muffen. Men jag ska ner och kika. Har inte frilagt den delen helt så kanske behöver bila bort lite mer.
 
7ender
Rickard. Rickard. skrev:
Kan du inte kapa bort muffen och sätta en fernco eller motsvarande? Insidan av gamla gjutjärnsrör brukar inte vara så mycket att lita på.
Jag måste nog göra som du föreslår. Har gjort misslyckade försök att få bort rörstumpen som är kvar i muffen. Försökt att banka in en erättningsmuff ändå utan resultat.

Så nu måste jag få tag på nåt bra tigersågblad, för det händer absolut ingenting med ett vanligt för metall.
 
Rickard.
Man kan köra lite större tänder på gjutjärn men det ska fungera med vanligt metallblad. Långsam hastighet,lagomt tryck så det faktiskt skär och lite tålamod.
 
  • Gilla
7ender
  • Laddar…
7ender 7ender skrev:
Jag måste nog göra som du föreslår. Har gjort misslyckade försök att få bort rörstumpen som är kvar i muffen. Försökt att banka in en erättningsmuff ändå utan resultat.

Så nu måste jag få tag på nåt bra tigersågblad, för det händer absolut ingenting med ett vanligt för metall.
Jo min rörmokare var mycket försiktig och varnade att framförallt muffar mycket lätt spricker.
Tigersåg och fintandat blad, kontrollerad sågning utan att man riskerar att bladet hoppar.
 
  • Gilla
7ender
  • Laddar…
Sist jag försökte med metallblad så hände överhuvudtaget ingenting på 5 minuter. Ytan på röret var bara lite repad. Så skärskådade jag bladet. Alla de små tänderna hade vikt sig.
 
  • Gilla
7ender
  • Laddar…
7ender
Var tvungen att få till nåt inför jul. Chansade på en fernco (?) i olika dim, och det verkar hålla hyfsat tätt. I alla fall tillräckligt till jag får tid och ork att fixa nåt permanent. Vill inte ha det öppet för länge för det lär läcka en del radon.

Har alltså inte sågat av gjutjärnsmuffen än, gummiskarven ligger utanpå den:

Rörkoppling i betong, klämmor, avlopp eller vattenledning, underjordisk installation, reparationsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.