Ang debatten om el.
Kärnkraft anses som olönsam men enl somliga är det beroende på skatter och andra förutsättningar som staten bestämt.
Vattenkraft anses som bra men den är ju också väldigt miljöpåverkande om man ser på dammar och utttorkade flodfåror. (Hur värderas det?)

Men till min fråga, vad kostar ett vindkraftverk?
Nu menar jag ett "industriellt" sådant, alltså ett stort som räknas bidra till Sveriges elförsörjning.

Vad kostar det att projektera,planera,bygga och driva? Ev. fördelar som staten ger?

Om man skulle räkna med ett någorlunda normalt ok elpris, säg 1 kr per kilowatt, hur lång tid tar det innan ett sådant vindkraftverk "lönar sig"? Alla omständigheter runt omkring normala.
 
Vill du ta med i beräkningen hur många havsörnar och måsfåglar som slås ihjäl per propellervarv?
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
????????????????????????????????
Vad är du ute efter?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vill du ta med i beräkningen hur många havsörnar och måsfåglar som slås ihjäl per propellervarv?
Måsfåglar är ju att betrakta som skadedjur så dom behöver ändå bekämpas.

Havsörnen blir ofta slagträ i debatten kring vindkraftens vara eller icke vara. Inte sällan avgörs ärendena i domstol. Men faktum är att populationen av havsörnar är större än på länge. Det visar den senaste rapporten om vindkraftens påverkan på Sveriges fågelliv.

– Vindkraften dödar ett tiotal havsörnar per år, medan tågtrafiken årligen dödar flera tiotal havsörnar och över 100 örnar inklusive kungsörnar. Sannolikt skulle beståndet av havsörnar kunnat varit ännu lite större i Sverige utan vindkraftutbyggnaden, men populationen har ändå växt och är starkare än någonsin


http://vindkraftcentrum.se/index.php/arkiv/755-sa-drabbas-havsoernen-av-vindkraftutbyggnaden

Tamkatter däremot borde förbjudas om siffrorna stämmer!

Antal vindkraftverk: 4 500
Antal fåglar: 350 miljoner (årligen sensommar)
Antal fåglar dödade av vindkraftverk i Sverige: cirka 40 000
Antal fåglar dödade av tamkatter i Sverige: 14 400 000

 
  • Gilla
Nikorasu
  • Laddar…
C clippan skrev:
Men till min fråga, vad kostar ett vindkraftverk?
Nu menar jag ett "industriellt" sådant, alltså ett stort som räknas bidra till Sveriges elförsörjning.
25 till 50 miljoner. Kontakta till exempel Vestas och Enercon för offert om du har lämplig fastighet och kan finansiera ett industriellt vindkraftverk.
 
  • Gilla
Nikorasu och 1 till
  • Laddar…
C clippan skrev:
Ang debatten om el.
Kärnkraft anses som olönsam men enl somliga är det beroende på skatter och andra förutsättningar som staten bestämt.
Vattenkraft anses som bra men den är ju också väldigt miljöpåverkande om man ser på dammar och utttorkade flodfåror. (Hur värderas det?)

Men till min fråga, vad kostar ett vindkraftverk?
Nu menar jag ett "industriellt" sådant, alltså ett stort som räknas bidra till Sveriges elförsörjning.

Vad kostar det att projektera,planera,bygga och driva? Ev. fördelar som staten ger?

Om man skulle räkna med ett någorlunda normalt ok elpris, säg 1 kr per kilowatt, hur lång tid tar det innan ett sådant vindkraftverk "lönar sig"? Alla omständigheter runt omkring normala.
C clippan skrev:
Ang debatten om el.
Kärnkraft anses som olönsam men enl somliga är det beroende på skatter och andra förutsättningar som staten bestämt.
Vattenkraft anses som bra men den är ju också väldigt miljöpåverkande om man ser på dammar och utttorkade flodfåror. (Hur värderas det?)

Men till min fråga, vad kostar ett vindkraftverk?
Nu menar jag ett "industriellt" sådant, alltså ett stort som räknas bidra till Sveriges elförsörjning.

Vad kostar det att projektera,planera,bygga och driva? Ev. fördelar som staten ger?

Om man skulle räkna med ett någorlunda normalt ok elpris, säg 1 kr per kilowatt, hur lång tid tar det innan ett sådant vindkraftverk "lönar sig"? Alla omständigheter runt omkring normala.[ingen
Ingen kan svara på en sådan ospecifik fråga. Fördelen med vindkraft är att de kan byggas relativt snabbt om inte kommunen eller någon annan sätter sig emot. Ganska prisvärt på land.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.