Hej,
Vi valde att lägga helt nytt fiskbensparkett i vårt kök vid renovering. Vi tog även bort en bärande vägg så det blev ett hål mellan befintligt fiskben och det golv som låg i köket först. Men nu är det både en uppkommen spricka där han lagt passbiten mot det gamla golvet. Passbiten ligger helt mot det nya golvet utan sprickor.

Samt ser ni ”färg”skillnad mellan det gamla fisken och det nya då han slipat in på det gamla för enligt han så låg det gamla fiskben inte helt i linje med det golvet han la nytt, så för att få samma nivå var han tvungen att slipa ner kanterna och därmed uppkom skillnaderna i färg. Allt detta gjordes för ca 3 veckor sedan. Vi skulle vänta och se om det blev bättre med skillnaden men vi tycker det ser samma ut som i början. Se bilder

Vad tycker ni? Allt som allt gick det på 50k med nytt golv, slipning, olja samt läggning så golven gick ihop. Jag är inte helt nöjd
Trägolv med fiskbensmönster möter raka plank, vit vägg- eller skåpkant, hemmiljö, inomhusbelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trägolv möter vita väggsocklar; två golvskivor skapar en vertikal linje.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trägolv med olika mönster och toner. En skarv syns mellan två sektioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skugga på vänster sida???
 
F FDT skrev:
Skugga på vänster sida…
Omöjligt avgöra
Nej det är ingen skugga utan skillnaden är sådär på golvet. Även i helt upplyst rum. Det är liksom en tjock hinna som du kan se på bilden där han slipat in på det gamla golvet och sedan lagt på olja i samband med olja på nya fiskben
 
Ingen expert. Men skulle absolut jobbat på listens undersida för att fixa nivån.
 
F FDT skrev:
Ingen expert. Men skulle absolut jobbat på listens undersida för att fixa nivån.
det hade jag absolut gjort också. Mer frågande på om man ska vara nöjd med att brädan i mitten släpper från befintliga fiskbensparketten samt hinnan som blivit efteråt. Hade nog trott på en mjukare övergång mellan nytt och gammalt golv
 
S
Jimpan42 Jimpan42 skrev:
det hade jag absolut gjort också. Mer frågande på om man ska vara nöjd med att brädan i mitten släpper från befintliga fiskbensparketten samt hinnan som blivit efteråt. Hade nog trott på en mjukare övergång mellan nytt och gammalt golv
Blir tätt till sommaren.
 
  • Gilla
Ryttarnn och 1 till
  • Laddar…
J
Jag hävdar att efter en sommar med solsken på golvet så har det mörknat betydligt och färgtonerna har närmat sig betydligt. Lyft på en matta som legat någon månad bara så ser du skillnaden.
 
  • Gilla
Porsibygg och 3 till
  • Laddar…
Vad hade du väntat dig? Du kan omöjligtvis få exakt samma färgton på ett nytt och gammalt golv. Även om det är samma sorts trä och olja. Träet mognar ju liksom av ålder och ljus, och förslitningar. Men hade du låtit slipa det gamla, hade det nästan inte synts. Hade hantverkaren inte slipat i kanten, hade du fått just en otäck kant. Jag förstår inte vad du tycker att han skulle ha gjort annorlunda?
Men som andra också sagt, kommer det nog nästan inte synas om ett halvår/år.
 
  • Gilla
Jeppan och 1 till
  • Laddar…
Det är nog inte så lätt att bara säga att man skulle har tagit höjdskillnaden från avskilningsbrädan. Hur skulle man böja den så att den följer böjningar i det gamla golvet? Golvläggaren gjorde rätt. Personligen skulle jag dock har slipat lite längre in mot det gamla och fått färgskiftningens avslutning per staaf istället. Det kommer att mörkna mycket de första 3 månader (fast det går kanske lite långsammare på vintern). Beroende på vad det är för medel på golvet kan det vara lätt att snygga till också.
Om det finns omständigheter som hade möjliggjort att undvika glipan går inte säga utan att ha sett underlaget och fuktqvot i de olika trästavar. Om den blir jobbigt pgå höjdskillnader och ni riskerar att få stickor då ska det såklart åtgärdas. Annars är det bara att vara extra försiktigt med fukt och smuts. En sträng färganpassad mjukfog kanske kan göra er nöjda?
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
J J Vos skrev:
Det är nog inte så lätt att bara säga att man skulle har tagit höjdskillnaden från avskilningsbrädan. Hur skulle man böja den så att den följer böjningar i det gamla golvet? Golvläggaren gjorde rätt. Personligen skulle jag dock har slipat lite längre in mot det gamla och fått färgskiftningens avslutning per staaf istället. Det kommer att mörkna mycket de första 3 månader (fast det går kanske lite långsammare på vintern). Beroende på vad det är för medel på golvet kan det vara lätt att snygga till också.
Om det finns omständigheter som hade möjliggjort att undvika glipan går inte säga utan att ha sett underlaget och fuktqvot i de olika trästavar. Om den blir jobbigt pgå höjdskillnader och ni riskerar att få stickor då ska det såklart åtgärdas. Annars är det bara att vara extra försiktigt med fukt och smuts. En sträng färganpassad mjukfog kanske kan göra er nöjda?
ingen dum idé med mjukfogen för att slippa beskåda springan som uppstått.

får vänta in någon månad och se om träet börjar se mera ut som det gamla.

Tack för hjälpen
 
  • Gilla
J Vos
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.