En buffert är alltid bra att ha, speciellt när man närmar sig pensionen för det blir mycket svårare att få lån då inkomsten sjunker. Vad sedan huset är värt spelar ingen roll, belåningsgraden styrs mest utav inkomsten.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
B
L lodin92 skrev:
Hej, amorterar ni bort mer av huslånen nu när räntan ökat såpass mycket? Tidigare har vi inte brytt oss men nu börjar räntan ändå kännas dum att stå att betala. Dock fruktansvärt iriterande att man ska behöva in på banken för att få betala av en större summa av lånet, är det lika hos alla banker?
▪️ Jag har blivit hånad för jag (och en motvillig fd sambo) har alltid betalat ner skuldbeloppet. Allt enligt mitt motto ”att så länge vi är friska och har arbete, betalar vi så mycket vi kan”. Man vet inget om framtiden och ju närmare skuldfri man är, har man mycket lättare att ta hand om saker man inte rår över; sjukdom, arbetslöshet, räntehöjningar, skilsmässa, krig mm.
▪️ Alltså, mot sambons önskan, amorterade vi hårt och renoverade efter att pengar kom in. Nästan inget extra lån togs, utom ursprungslånet när vi köpte vårt hus som är från 1921 och vi köpte 1997. Vi ville t o m amortera så mycket att banken sa att det fick vara nog nu! Jag stod på mig och fick igenom en amortering på 8000 kr per månad, räntor tillkom. Med denna takt såg vi att det hände något på lånet och det var underbart. Att bara betala räntor tyckte jag var helt meningslöst, eftersom man då fortfarande var i händerna på banker och statens idéer.
▪️ Vi levde ändå ett bra liv. Kunde köpa det vi ville, men aldrig på kredit utan av sparade pengar. Ibland köptes nytt, men mycket begagnat. Såg familjer runt oss i vårt lite ”halv-snofsiga” område som ständigt bytte bilar och åkte till Thailand varje år på lånade pengar. Vi ansåg att vårt behov av sol och bad, täcktes gott och väl av ett underbart havsbad, 500 från vårt hem och en hemmagjord pool på vår tomt på 4500 kvm.
▪️ Vi hade vår bil ett antal år, då vi mest behövde den för transport av byggmaterial och familjeutflykter. Vi visste att vi var lite som katter bland hermeliner, när vi köpt skruttiga vårt hus och kom inrullande i området med vår gamla Volvo 245. Nyare bil kom senare när mycket var färdigtbyggt.
▪️ Jag fick rätt! Plötsligt en dag blir sambon arbetslös pga nedskärningar och arbetsmarknaden översållades av människor med samma yrke, som slogs om de få utannonserade jobben som fanns. Det var hårda år, men tack vara en lägre skuld (och tillskott från snälla föräldrar) klarad vi den tiden också, även om det tog ett par år innan sambon fick ett nytt jobb.
▪️ Det byggdes vidare på det gamla huset och det blev ett (enligt mitt tycke) väldigt vackert hus. Ett hus med tidstypiska detaljer där vi byggde till enligt gammal stil; glasveranda, torn i tre våningar, gammaldags fönsterinramningar, mycket snickarglädje, kakelugnar och mycket mera. Huset beundrades av många och extra stolt blev man av att sambon byggt det mesta själv och utan mer skulder.
▪️ Åren gick och så även kärleken. Vi gick skilda vägar efter närmare 25 år och troligen var det mycket renoverande och ständiga byggprojekt en av orsakerna till detta. Två småbarn och heltidsarbete för båda föräldrarna under hela barnens uppväxt, var sett i backspegeln, inte det allra bästa. Många familjer renoverar sönder sin kärlek och sina relationer.
▪️ När separationen kom var vi var nästan helt skuldfria. Endast 100 000 per person. Hade vi följt de ”goda råden” att inte amortera hade det varit svårt att dela på sig. Vilket också gör att många relationer fortgår, långt efter det är över. De har inte råd att separera.
▪️ Var också tacksam för beslutet att alltid ha jobbat heltid, vilket gjorde övergången lättare. Många väljer ju att ha en part som jobbar deltid (oftast kvinnan) när barnen är små och av bekvämlighetsskäl fortsätter med detta resten av livet. När relationen går sönder står kvinnan (ett exempel) där med dålig ekonomi, oftast med dålig kommande pension.
▪️ Som avslutning vill jag ge rådet att amortera när ni kan, är friska och har jobb. Tages gamla devis om att vara skuldfri stämmer, vad alla än säger om att leva livet - man lever bara idag. Jag tror att det är kul att kunna leva imorgon också.
▪️ Till sist: Det är ”roligare att vara blond OCH skuldfri” :cool:;):):rofl:

:heart::heart::heart::heart:
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Kim84 och 14 till
  • Laddar…
S
Anna_H Anna_H skrev:
Så gjorde vi, höjde amorteringen för varje gång räntan sjönk, den var på över 10% från början. Så nu har vi inga lån.
Smart gjort men så där resonerar inte nutidsmänniskor.;)

Vi har amorterat 1 % i 8 år men lånet har växt istället eftersom vi har utökat lånen för att finansera en tillbyggnad.:thinking:
 
L Lankytradition skrev:
6-10 månadslöner i buffert? Det låter oerhört mycket och tror att mindre än en promille av befolkningen har det. Man brukar prata om 2 månadslöner alternativt så mycket att man klarar ett års sjukskrivning/arbetslöshet. I dessa inflationstider är bufferten dessutom ett eldande av pengar så att ha 6-10 månadslöner på ett bankkonto låter osunt?
jag är rätt säker på att de är fler än du tror som har 200-500k på ett sparkonto. Men jag tog i lite men frågar du folk som har pengar lär de flesta ha det. Frågar du de som bör ha det är nog svaret det omvända.
 
  • Gilla
Kim84 och 3 till
  • Laddar…
V VetarN skrev:
jag är rätt säker på att de är fler än du tror som har 200-500k på ett sparkonto. Men jag tog i lite men frågar du folk som har pengar lär de flesta ha det. Frågar du de som bör ha det är nog svaret det omvända.
Det beror på vad vi menar med buffert, alltså hur snabbt realiserbar bufferten ska vara. Kontanter i fickan, lönekonto, sparkonto, fonder, aktier, något du kan sälja av och få pengar för… (detta diskuterades i någon annan tråd för ett tag sedan).

I nuläget minst 100 kkr som jag kan komma åt inom ett ögonblink, och några årslöner som jag har inom en eller två bankdagar.

Jag är väl en promille av promillen med 6 månadslöner sparat då. :D
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
V VetarN skrev:
jag är rätt säker på att de är fler än du tror som har 200-500k på ett sparkonto. Men jag tog i lite men frågar du folk som har pengar lär de flesta ha det. Frågar du de som bör ha det är nog svaret det omvända.
Det där med buffert är ju lite beroende på situation tänker jag. Har man ett gammalt hus med saker som kan börja gå sönder när som så behöver man ju ha en större buffert än om man bor i hyresrätt.

Med det sagt så bor vi ”nytt”hus med låga driftkostnader men vi har som princip att aldrig ha mindre än 100k i buffert samt 30k i ett ”diskmaskin gick sönder/bilen paja” konto.

Utöver det har vi lite allmänt sparande men det är just nu under uppbyggnad då vi gått in med runt 1mkr i huset så inga stora summor än.
 
  • Gilla
lodin92 och 1 till
  • Laddar…
V VetarN skrev:
jag är rätt säker på att de är fler än du tror som har 200-500k på ett sparkonto. Men jag tog i lite men frågar du folk som har pengar lär de flesta ha det. Frågar du de som bör ha det är nog svaret det omvända.
P Pin skrev:
Det beror på vad vi menar med buffert, alltså hur snabbt realiserbar bufferten ska vara. Kontanter i fickan, lönekonto, sparkonto, fonder, aktier, något du kan sälja av och få pengar för… (detta diskuterades i någon annan tråd för ett tag sedan).

I nuläget minst 100 kkr som jag kan komma åt inom ett ögonblink, och några årslöner som jag har inom en eller två bankdagar.

Jag är väl en promille av promillen med 6 månadslöner sparat då. :D
jag har 10-15 månadslöner sparat men utöver en buffert som varierat beroende på behov (bott i hus vs lägenhet tex) så sitter bulken i fonder. Så tror jag de flesta har det. Fonderna kan man ju inte räkna in i bufferten.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
L Lankytradition skrev:
jag har 10-15 månadslöner sparat men utöver en buffert som varierat beroende på behov (bott i hus vs lägenhet tex) så sitter bulken i fonder. Så tror jag de flesta har det. Fonderna kan man ju inte räkna in i bufferten.
Varför kan du inte räkna in fonderna i bufferten? Du måste dock räkna med att värdet på fonderna kan ändras. Om något behöver fixas akut idag på huset, tex nytt tak eller tvättmaskin, behöver du väl inte betala detta kontant idag? När fakturan förfaller har du realiserat fonderna. Pengar till tvättmaskinen, storleksordning 10 000, kan ju vara bra att ha här och nu.

Jag har sålt gamla vitvaror på blocket utanför affärernas öppettider till köpare som akut vill ersätta tex trasig frys. Då är det ju kontant, eller via Swish, som gäller. Men exempel på där inget annat än ”pengar i handen” hade löst behovet och ingen tid att realisera pengar fanns. (Nej jag tar inte köparens gamla skridskor eller defekta BMW i byte när jag säljer på blocket).
 
L lodin92 skrev:
Vi har Handelsbanken så man kan ju tycka dem borde haft det..
Vi har också Handelsbanken. Vid större amorteringar så behövde jag ringa till vårt bankkontor och göra amorteringen via dem men behövde inte besöka dem. Konstigt att de krävde det.
 
  • Gilla
lodin92
  • Laddar…
P Pin skrev:
Varför kan du inte räkna in fonderna i bufferten? Du måste dock räkna med att värdet på fonderna kan ändras. Om något behöver fixas akut idag på huset, tex nytt tak eller tvättmaskin, behöver du väl inte betala detta kontant idag? När fakturan förfaller har du realiserat fonderna. Pengar till tvättmaskinen, storleksordning 10 000, kan ju vara bra att ha här och nu.

Jag har sålt gamla vitvaror på blocket utanför affärernas öppettider till köpare som akut vill ersätta tex trasig frys. Då är det ju kontant, eller via Swish, som gäller. Men exempel på där inget annat än ”pengar i handen” hade löst behovet och ingen tid att realisera pengar fanns. (Nej jag tar inte köparens gamla skridskor eller defekta BMW i byte när jag säljer på blocket).
P Pin skrev:
Varför kan du inte räkna in fonderna i bufferten? Du måste dock räkna med att värdet på fonderna kan ändras. Om något behöver fixas akut idag på huset, tex nytt tak eller tvättmaskin, behöver du väl inte betala detta kontant idag? När fakturan förfaller har du realiserat fonderna. Pengar till tvättmaskinen, storleksordning 10 000, kan ju vara bra att ha här och nu.

Jag har sålt gamla vitvaror på blocket utanför affärernas öppettider till köpare som akut vill ersätta tex trasig frys. Då är det ju kontant, eller via Swish, som gäller. Men exempel på där inget annat än ”pengar i handen” hade löst behovet och ingen tid att realisera pengar fanns. (Nej jag tar inte köparens gamla skridskor eller defekta BMW i byte när jag säljer på blocket).
V VetarN skrev:
jag är rätt säker på att de är fler än du tror som har 200-500k på ett sparkonto. Men jag tog i lite men frågar du folk som har pengar lär de flesta ha det. Frågar du de som bör ha det är nog svaret det omvända.
Att betrakta fonderna, ett långsiktigt sparande som ska utgöra det man lever på när man slutar jobba, som en buffert blir ju knepigt. Dels kan man då behöva sälja dem när värdet för stunden är halverat (vilket sker vart femtonde år i snitt) och dels nallar man på sparandet…
 
L Lankytradition skrev:
Att betrakta fonderna, ett långsiktigt sparande som ska utgöra det man lever på när man slutar jobba, som en buffert blir ju knepigt. Dels kan man då behöva sälja dem när värdet för stunden är halverat (vilket sker vart femtonde år i snitt) och dels nallar man på sparandet…
Jo det är risk med i fondsparande.

Om du har en separat buffert på ett speciellt konto, tex 50 kkr, så har du ju redan från början nallat 50 kkr på sparandet. Om sparande var alternativet till bufferten dvs. I princip pratar vi bara om att flytta pengar mellan olika konton. Att amortera är också att flytta pengar mellan A och B, snarare än att spara.
 
  • Gilla
lodin92 och 1 till
  • Laddar…
C
bygg_katt bygg_katt skrev:
Vid större amorteringar så behövde jag ringa till vårt bankkontor och göra amorteringen via dem men behövde inte besöka dem.
På den gamla goda tiden när det fanns riktiga rörliga lån kunde man, generellt, bara sätta in pengarna på bankens eget bankgiro och skriva amortering <lånenummer> så hittade de rätt. Kanske fortfarande funkar?

Komiska är när jag slutamorterade ett lån på det sättet. Banken (SEB) ringde upp och sade att nu var lånet slutbetalt men jag hade ju en ränteskuld för de sista dagarna och undrade hur de skulle hantera detta. - Jaha, men ni får väl skicka en ränteavi som vanligt på det beloppet? Kom dock aldrig någon sådan, de bjöd på sista räntan. Uppenbarligen fanns det inget stöd i systemet för att hantera slutamortering mitt i månaden. :thinking:

Kanske en fingervisning hur amorteringsbenägna låntagarna i allmänhet är/var?
 
Det som talar emot att amortera just nu är inflationen, som ju effektivt minskar lånets värde utan att man behöver göra något alls. Om några år när ekonomin har återhämtat och lönerna har kommit ikapp är det ”billigare” att amortera gamla lån.

Det som talar för att amortera är att det är jäkligt skönt att vara skuldfri. Vi kan strunta fullständigt i det här med höjda räntor. Det är till och med trevligt att få lite ränta igen på sparkontot med korttidsbufferten :)
 
M mrsnhp skrev:
Det som talar emot att amortera just nu är inflationen, som ju effektivt minskar lånets värde utan att man behöver göra något alls. Om några år när ekonomin har återhämtat och lönerna har kommit ikapp är det ”billigare” att amortera gamla lån.

Det som talar för att amortera är att det är jäkligt skönt att vara skuldfri. Vi kan strunta fullständigt i det här med höjda räntor. Det är till och med trevligt att få lite ränta igen på sparkontot med korttidsbufferten :)
Så där är det troligen. Den som har "råd" att ta sig igenom det kommande stålbadet maxbelånad på fast egendom kommer troligtvis komma ut som vinnare på andra änden.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
bygg_katt bygg_katt skrev:
Vi har också Handelsbanken. Vid större amorteringar så behövde jag ringa till vårt bankkontor och göra amorteringen via dem men behövde inte besöka dem. Konstigt att de krävde det.
Det verkar vara olika mellan kontor och kontor vilket är lite små jobbigt då man stämplas som en dryg kund då man ifrågasätter deras arbetsmetoder.

Att tid är pengar borde ju alla som jobbar på en bank veta ;).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.