Hej behöver byta rören till uftningen till avloppet - det är ett 110mm rör idag men jag skulle behöva bygga in det i en vägg och ha ett smalare rör . Vad behövs ? Ett 75 mm rör ? två 75 mm rör ? kan man köra med gul slang för tex eldragning - den är väl ca 75 mm och det är ju bara luftningen ...

Ola
 
75 mm ska tydligen duga i nödfall. Det finns 75 mm avloppsrör att köpa. Men du kanske har en massa sån gul elslang över? Jag kan inte se att det skulle vara något problem. Det är ju bara luft som ska transporteras.

Är det en sommarstuga eller en permanentbostad. Är det en sommarstuga kanske du kan fixa litet med egna lösningar, men en permanentbostad skulle jag använda riktiga grejer.

Vad menar du med frågan hur många rör som behövs? Du frågar om det behövs två rör. Menar du att de skulle kopplas parallellt? Det skulle ju i så fall vara ett sätt att kompensera för att du inte använder 110 mm. Arean blir ju nästan densamma.

Jo förresten, två frågor ska man ställa sig:
- Är gul elslang lufttät? Annars kan lukt sprida sig. Blir kopplingen mellan avloppsrör och elslang lufttät?
- Håller gul elslang lika länge som riktiga avloppsrör? Kan det vittra sönder efter ett par decennier?
 
Nä det är i villan - men jag har svårt att se varför det skulle vara en "nödlösning" ...
Två rör - precis , jag tänkte att det kanske ger samma area som ett 110mm rör bara men jag vet int eom det behövs . kanske beror det på längden också ???
Täta får man väl göra med ngn provisorisk lösning - tape eller ngt . Elslangen är tät i sig och är ju avsedd att ligga i jord så den borde väl hålla för avloppsluft tycker man ...
 
75 mm räcker. Antar att avluftningen går upp till taket utan regnskydd, vilket betyder att du bör ta ett riktigt grått avloppsrör. Inte kul om du tar ngt annat som så småningom utmattas av solljus eller liknande.
 
Jag hade petat in två 75-rör för att vara på säkra sidan. Koppla in avluftningen med ett rör, om det visar sig att det blir problem kan du ju bara skarva på det andra 75-röret och sedan skarva ihop dem igen till ett 110-rör innan du går ut genom taket.
 
Det blev 75 rör när jag bytte ut mitt gjutjärn. Funkar utmärkt och varför inte då det jag tog bort hade ungefär samma innerdiameter (gissar på 3" gjutjärn) och detta har suttit från -50 då huset byggdes.
Själv tror jag att standarden 110 rör till avluftningen kommer av att det då i framtiden är lätt att använda denna som avlopps stam om man bygger boyta av vinden.
 
Säkert så, och dessutom så är takgenomföringen förberedd för 110 också! Jag har sett många villainstallationer med 75or viket inte nödvändigtvis behöver betyda att det är "rätt" :)

avloppsluftning_smal.jpg
 
50 är godkänt och 75 är den brukliga dim på avluftare
 
Här i Umeå med riktiga vintrar så kan det bli så mycket rimfrost i röret att ett 75 mm blir tätt. Jag har en gång varit tvungen att spola ett fyrtums GJ för att få luftningen öppen. Utan rimfrost räcker ett 75 utan vidare.

Prototypen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.