Hej,

Vi har ett par problem att ventilera här på forumet. Hoppas att ni orkar läsa genom detta och sätta er in i situationen och ge lite feedback!

Vi har slutbesiktning nu på onsdag 29/8 och det har gjorts en hel del på huset senaste dagarna (kanske rent av _för_ snabbt).

Vi har totalentrepenad genom Derome och problemen avser en del tillägg som gjorts till grundbeställningen. Derome bygger runt 50 hus i området (mer än hälften har flyttat in); ett par med identisk planlösning som vi kommer att ha.

1. Kamin
Vi har beställt en kamin som tillval. Den står mot en vägg mitt i huset på våning 1. På ritningarna kommer röret upp på våning två i ett sovrum, gömt bakom en dörr.
När jag pratade med byggledaren i torsdags informerade han om att det har gjorts ett fel mot ritningen. De har flyttat kaminen på våning 1 för att centrera den på väggen. Konsekvensen är att det (kanske) ser lite bätre ut på nedervåningen MEN röret kommer upp i hallen på våning 2. Så det första man ser när man kommer upp för trappan är ett stort svart rör!
Inte alls vad vi tänkt oss och intrycket första gången är typ "vad konstigt". Vi kommer säkert att vänja oss men första intrycket är tvivelaktigt (vilket spelar roll vid ex en försäljning).

En del hus i området har valt denna lösning men vi har aldrig fått information om att det ens fanns ett alternativ (något byggledaren erkänt).

Byggledaren inser att han inte tagit upp detta och att det är de som har gjort fel. Han verkar dock inte vara inne på att justera detta då de är helt klara med borrning i golv, tak och tom i plåten på taket.

(En irriterande detalj är att de verkar ha sålt ett tillval som inte passade in riktigt enl den ritning som de själva har gjort, kaminen skulle tydligen sticka ut lite från väggen (öppning mot kök). På originalritningen sticker dock inte kaminen ut från väggen.)

Fråga: om byggledaren inte vill ändra - vad kan man kräva som kompensation? Det är ju trots allt solklart fel mot ritningen! Och passar inte kaminen in skulle jag hellre se att de tar bort den!



2. Vi har gjort vissa ändringar i badrummet. Vi ville dölja toaletten men det ställde krav på att en vägg skulle hållas så liten som möjligt. Väggen innehåller en trumma som kommer upp från nedervåningen (ventilation) och kakel är uppe.
På ritningen står det att väggen får gå ut 30x20 cm. När vi var uppe och kikade visade det sig att de verkar ha glömt bort detta och väggen går ut 30x34cm.

Konsekvensen är att väggen sticker fram vid axeln på vänster sida när man sitter på toaletten. Det fungerar för mig och min sambo men är man mer bredaxlad så kommer det att kännas trångt (även detta kan ge sämre helhet vid en framtida försäljning).

Grejen är att byggledaren har godkänt ritningen men sedan inte fullgjort sitt åtagande. Jag får känslan av att man har sagt en del till oss men sedan inte genomfört det!

Fråga: vad kan man hävda i denna situation?

MVH
 
För det första så hoppas jag att besiktningen kommer att utföras av en auktoriserad besiktnignsman.

Självklart skall ni då ta upp dessa fel och be att få med dem i protokollet.

När det gäller skorstenen så ser jag två alternativ.
Antingen så rättar entreprenören till det så att ni får det ni köpt eller så får ni en ekonomisk kompensation för felet. Valet är upp till er.

När det gäller väggen så kan det vara knepigare att få rätt eftersom de faktiskt behöver ett visst utrymme för att klä in trumman. 14 cm är inget allvarligare fel och om entreprenören argumenterar att de inta hade något annat val så har ni nog ingen chans att få det ändrat eller kompenserat.

Ni skall självklart kämpa för att få det som utlovats, men troligast är att ni endast kommer att få rätt när det gäller kaminen.

Jag hoppas att besiktningsmannen är en vettig person som ser ert dilemma och att han tar till i beloppet som får hållas inne. Om så inte är fallet så tycker jag att ni ändå skall hålla in ett såpass stort belopp så att ni har råd att anlita någon annan att flytta skorstenen om entreprenören vägrar.
Tala gärna med er kvalitetsansvarige om ert dilemma (om inte han sitter i knäet på entreprenören) så kan ni få hjälp att agera rätt på besiktningen.
 
Besiktningsmannen kommer från Gar Bo, hur oberoende och bra han är det återstår att se. Visst är det väl så att man kan hålla inne 10% av köpeskillingen oanvsett vad BM säger? Det tråkiga med att hålla inne pengar är att vi inte kommer få tillträde till huset nästa fredag enligt planerat, allt med flytten är ju egentligen redan klart och så går Derome och klantar till det sista veckan *bitter och ledsen*
 
Nej, 10% är vad man ofta håller inne fram till en slutbesiktning. Därefter får man bara hålla inne ett belopp som motsvarar vad det skulle kosta att låta annan hantverkare göra klart de besiktningsanmärkningar som finns vid besiktningen.

Ofta anger besiktningsmannen en rekomendation om belopp. Det beloppet är väldigt ofta aldeles för lågt. SKall du hålla inne mer så gäller det att du snabbt kan skaffa dokumentation på att du har rätt att hålla inne pengarna, ex. genom att ta in offerter från andra på de kvarvarande arbetena.

En byggfirma använder ofta argumentet att de inte vill åtgärda besiktningspunkter för att beställaren inte har betalat deras sista fakturor, dvs de hävdar att beställaren håller inne för mycket.
 
Jaha då får vi ägna måndagen åt att få tag på en offert då? Någon som har tips på ett bra företag i Göteborgsområdet som kan ge detta? Antar att en offert för att rätta till kaminfelet är bra att ha vid eventuell diskussion om prisjustering eller hur ska vi annars veta vad som är en skälig reglering av deras misstag?
 
Jaha då vad besiktningen gjord och felet med placeringen av kaminen ska noteras i besiktningsmannens protokoll (har ej fått det än utan får det med posten på måndag).

MEN Derome har idag talar om att de vägrar att flytta på kaminen och den enda kompensation de vill ge är 15 tkr. De påstår att de inte behöver flytta kaminen och hänvisar då till ABS05, stämmer verkligen detta? Vi fick även idag veta att Derome tagit kontakt med besiktningsmannen och att de har ”talats vid”!!??

Vad ska vi göra, vi tycker att 15 tkr är för lite för deras misstag men Derome ”hotar” med att vi får gå till rätten om vi vill ha mer, är detta bara ett spel (tomt hot) eller hur ska vi gå vidare? Helst vill jag att de flyttar på kaminen.

Tacksam för alla synpunkter.
 
Hemmakatten
Om kostnaderna för att rätta till felet inte står i proportion med själva felet i sig kan man få nöja sig med en kompensation. Nu hade ni ju inehållit 10%. Ni kan göra en slutbetalning med avdrag för vad NI tycker att felet är "värt". Det blir då Derome som måste inleda en civilrättslig process för att eventuellt få ut resterande betalning. Tvivlar starkt på att ett byggföretag skulle tvista om en mindre summa. De har ju redan erbjudit er 15´. Om ni tycker att 30' är mer rimligt så är det tveksamt om de vill processa om de resterande15'. Chansen är ju stor att ni får rätt.
 
Problemet är att om vi inte betalar hela den sista slutbetalningen imorgon fredag så kommer Derome inte ge oss nycklarna till huset (står i kontraktet att de kan göra så). Detta gör att vi inte kan hålla inne några pengar så länge vi vill flytta till helgen (viket vi så klart vill). Kan vi betala hela kontraktsumman (=flytta i helgen) och fortsätta förhandla efter det eller är det kört då? Felet är ju med i besiktningsmannens protokoll och då måste de väl åtgärda felet?

Vad hade ni gjort *villrådig*
 
NEJ! NI måste alltid ha rätt att innehålla pengar för åtgärdande av besiktningsanmärkningar. Hotar de att inte leverera nycklar så skall ni inte betala ett öre, förrän ni fått nycklarna.

Jag kan ha fel så prata med en advokat direkt i morgon. Prova med villaägarförbundet, de ger gratis juridisk rådgivning. Annars ger i princip vilken advokat som helst enklare råd som detta per telefon (tror tom, att de är skyldiga till det enl. sina etiska regler).

Om ni betalar allt nu så kommer ni inte att få ett öre utöver vad firman redan lovat och troligen inte ens det.
 
Hemmakatten
Instämmer fullständigt i vad hempularen skriver!! Vägra betala hela slutbetalningen! ÄVen om ni behöver fixa ett tillfälligt boende nån vecka. Tyvärr är det så att "money talks".Ta kontakt med jurist.
 
Tänkte att det var på sin plats med en tillbakablick med hur det slutade.

Först och främst; vi har flyttat in i huset :D

Dagen efter att de flesta meddelandena skrevs i den här tråden ringde Derome upp igen. Jag var lite tuffare i förhandlingen och sa att $ inte var särskilt intressant och att vi istället var intresserade av ett par tillval. Jag lämnade ett bud som de svarade på kort därefter att de kunde godta detta. Det blev tillval för ca 30 tkr enl deras prislista vilket får ses som ok för båda parter.

Derome godtog på det villkor att vi skulle betala hela köpesumman inflyttningsdagen. Jag passade då på att få med ett tillägg i kontraktet som sa att om arbetet inte var utfört innan 31 okt så skulle vite betalas om 1000 kr i veckan. Ett bra sätt att i alla fall ha någon hållhake om de skulle söla med dessa åtaganden!
Inga problem med leverantören som faktiskt har leverarat eller är under arbete med det som vi kom överens om.

Jag stör mig inte så mkt på röret även om vi behövt tänka om lite med möbleringen i rummet. Återstår att se om vi kan få till toaletten på det sätt som vi tänkt oss från början...

Även om vi hittar småmissar titt som tätt (har en lista om ca 15 punkter som skall åtgärdas) så fungerar allt bra och fördelen är ju att de fortfarande är kvar i området och kommer att lösa det efter hand.

En skön miss var att de satt takstegen fel vilket sotaren ondgjorde sig över och vägrade gå upp =) Uppstigning til typ 5,5 m känns onödigt då de borde satt stegen över balkongen istället.

Grannarna i området instämmer i att det är en del fel men å andra sidan så kompenserar Derome för detta och löser det efter hand. Jag tycker att de har skött sig rätt bra på det hela även om "hoten" om rättegång var lite onödiga i vår förhandling.

Tack för responsen i tråden!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.