M MibbeGBG skrev:
Ja gärna
Skickar i pm
 
Hej igen! Sen igår har jag anläggningen installerad och driftsatt. Riktigt spännande ska det bli att se hur detta funkar. 15 kW hybridväxelriktare, 10 kW batteri och deras core enhet. Allt är installerat i garaget. Batteriet laddar då det är billigt för att få ner köp när det är dyrt. Bifogar bild på min förbrukning(köp) timme för timme idag. Kan tillägga att jag har styrning med Ngenic på bergvärmepumpen mot timpris och laddar också min hybridbil på natten.
 
  • En installation av solenergisystem med inverter, batterilagring och elektriska anslutningar i ett teknikrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mobilskärmskärm som visar diagram över elförbrukning (kWh) och elpris (öre) över en dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Einh och 3 till
  • Laddar…
Ser riktigt bra ut. Man blir ju lite avundsjuk nu…
Jag valde att skippa batteriet i år. Får väl se hur mkt man kommer ångra det.

Men utifrån grafen sett så verkar ju allt fungera som det ska.

Det går inte att sälja från batteriet väl? Antar att de släpper nån mjukvaruuppdatering för det. Hade ju varit fint särskilt på sommaren.

En granne till mig har batteri från nåt annat företag. Den är inte så smart (vet inte spotpris) men går att ”lura” den att sälja. Syns som solcellsproduktion i Tibber. :)
 
P
Hej

Jag funderar också på Enequi med dess QuiPower för att kunna styra lagringen av elen och bara köpa billig el samt sälja när det är dyrt.
Gör systemet det som de utlovar?
 
Uppdatering!
Batteri del 2 är installerat och driftsatt så nu har jag totalt 35 kWh energilagring. Systemet håller på och trimmar in sig men jag är väldigt nöjd med vad det levererar än sålänge.
Bifogar bild på installationen och några grafer från systemet.

Hemmagrejjarn Hemmagrejjarn skrev:
Hej igen! Sen igår har jag anläggningen installerad och driftsatt. Riktigt spännande ska det bli att se hur detta funkar. 15 kW hybridväxelriktare, 10 kW batteri och deras core enhet. Allt är installerat i garaget. Batteriet laddar då det är billigt för att få ner köp när det är dyrt. Bifogar bild på min förbrukning(köp) timme för timme idag. Kan tillägga att jag har styrning med Ngenic på bergvärmepumpen mot timpris och laddar också min hybridbil på natten.
P P.O. skrev:
Hej

Jag funderar också på Enequi med dess QuiPower för att kunna styra lagringen av elen och bara köpa billig el samt sälja när det är dyrt.
Gör systemet det som de utlovar?
P P.O. skrev:
Hej

Jag funderar också på Enequi med dess QuiPower för att kunna styra lagringen av elen och bara köpa billig el samt sälja när det är dyrt.
Gör systemet det som de utlovar?
 
  • Energilagringsutrustning och växelriktare i teknikrum. Kablar synliga. Solenergisystem. Inget naturligt ljus, inomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Energianvändningsdiagram visar solenergiproduktion, fastighetsförbrukning, nätanvändning och energilagring över tid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
moonsire
  • Laddar…
hej, ja absolut. Kolla mitt andra inlägg från nyss
//David

P P.O. skrev:
Hej

Jag funderar också på Enequi med dess QuiPower för att kunna styra lagringen av elen och bara köpa billig el samt sälja när det är dyrt.
Gör systemet det som de utlovar?
 
Tjena, jag håller på att kika på Enequi eller Ferroamp vad säger ni med erfarenhet är ni näjda med EQ systemet?
 
Hemmagrejjarn Hemmagrejjarn skrev:
Jag har kontakt med en kille i Karlstad som jobbar på Enequi. Ska jag skicka nr till dig?
Kan du skicka till mig också? Vad gick hela kalaset på?
 
V Viktorbyggahus skrev:
Kan du skicka till mig också? Vad gick hela kalaset på?
absolut, skickar PM
 
Hemmagrejjarn Hemmagrejjarn skrev:
absolut, skickar PM
Intressant. Har kollat på EQ sedan förra året, men inre tagit steget då jag skall flytta i sommar.

Du får gärna skickas PM med lite info om priset och hur du upplever för-och nackdelar.

Tack på förhand!
 
Hur konfade ni EQ systemet? Hittar inte mycket dokumentation kring mitt nya system.. däremot så märkte jag att det var minus priser så laddades inte batteriet från nätet. Måste man prenumerera på deras elprisoptimeringstjänst för att få grejerna att funka bra?
 
S Stenisen skrev:
Hur konfade ni EQ systemet? Hittar inte mycket dokumentation kring mitt nya system.. däremot så märkte jag att det var minus priser så laddades inte batteriet från nätet. Måste man prenumerera på deras elprisoptimeringstjänst för att få grejerna att funka bra?
Hej, ja elprisoptimeringen måste vara aktiverad hos enequi för att systemet ska ladda/ladda ur mot elpriset. Det ska ingå första 6 månaderna iaf om jag inte minns fel så prata med dom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.