Utmonterad blandningsventil och motor, ligger på packpapper, delar av jeans syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En Laddomat laddningsenhet med pump, rör och elanslutning, på brunt papper, hand håller röd verktygshandtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en mekanisk del, sannolikt motordel, med damm och smuts, monterad i verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Metallisk rördel med spricka och läckage, oljig yta, tätningar synliga, mekanisk, installation, underhållsrelaterad defekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenpump inuti, rost och korrosion synlig, underhåll eller reparation behövs, industriell eller mekanisk utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Industriell utrustning, svart pump eller ventil, elservomotor, rördelar, bakgrund av packpapper och oidentifierbara föremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rostig, öppen pump eller motor del, metallföremål, teknisk utrustning, närbild, slitage, underhållsbehov.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Köpte en begagnad laddomat 21-60U och den var inte riktigt som förväntat. Köpte den efter lite chatt via marketplace och messenger med frakt med posten. Försäljaren var kansle inte riktigt ärlig angående skicket. Vet inte om hen med flit försökte dölja skadan på kulventilen. En av kulventilerna fattades och en kulventil var spräckt(!) Jag kollade pumpen och det fanns lite rost inuti. De stora pluggarna sitter stenhårt och mitt skruvstäd räckte inte till för att hålla emot med stora rörtången.
Är det helt kört att göra nånting av den och göra hembesök hos säljaren?
 
Den där har frusit. Det går väl att byta den spräckta ventilen, men det finns nog fler skador. Cirkpumpen lär inte leva länge till.
 
M -MaH- skrev:
Den där har frusit. Det går väl att byta den spräckta ventilen, men det finns nog fler skador. Cirkpumpen lär inte leva länge till.
Hmm, okej. Motorn på pumpen snurrar iallafall. Hur kan man vara så bensäker på att allt är sönder? Vad är det som går sönder på cirk-pumpen? När jag packade upp det så var det snustorrt.
 
Det svarta på pumpen är magnetit, som sliter rätt bra på cirkpumpar. Äldre pumpar är tåligare än nya, så den kan funka ett tag till. Drivsidan till pumpen finns som reservdel.
Kolla noga efter fler sprickor, men om det inte finns så är det bara att byta kulventilen och köra på.
 
Jag ser absolut inga fel på pumpen! Så där ser det ut efter ett tag. Kolla bara så att inte pumpelementet i plast har separerat, oftast två delar ultraljudssvetsade.
Men kulventilen behöver ju bytas.
 
M -MaH- skrev:
Det svarta på pumpen är magnetit, som sliter rätt bra på cirkpumpar. Äldre pumpar är tåligare än nya, så den kan funka ett tag till. Drivsidan till pumpen finns som reservdel.
Kolla noga efter fler sprickor, men om det inte finns så är det bara att byta kulventilen och köra på.
Kan man "tvätta bort" magnetiten eller inget att bry sig om? Kan inte se några andra defekter direkt.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Jag ser absolut inga fel på pumpen! Så där ser det ut efter ett tag. Kolla bara så att inte pumpelementet i plast har separerat, oftast två delar ultraljudssvetsade.
Men kulventilen behöver ju bytas.
Det ser absolut it som en frysskada vid närmare eftertanke. Hoppas jag har tur som en tok, man vet ju inte om den legat kallt :surprised:
Med pumpelementet menar du själva skovelhjulet? Tog ett par extra bild och videosnuttar. Axiellt glapp finns men kanske normalt. Gnisslet... hmm
 
  • Ett metalliskt cylindriskt objekt med tätningar hålls med den ena handen, möjligen en mekanisk komponent, oskarp bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jochi och 1 till
  • Laddar…
Det är ju som två skivor med ledskenor emellan.
Känn bara så att de sitter ihop. Jag ser inge fel.
 
  • Gilla
sallad
  • Laddar…
Ska tilläggas att grejerna ska ha varit i bruk i ca 4 år. Intressant det med magnetiten. Var i systemet ska man placera ett magnetit- filter eller vilken typ av som är lämpligast? Har inte riktigt koll på allt då jag inte grejat så mycket med värmesystem. Jag började med att smörja upp pluggarna utifrån med rostlösare och inifrån med rå linolja. Får se om det går att lossa på utan mycket våld.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Det är ju som två skivor med ledskenor emellan.
Känn bara så att de sitter ihop. Jag ser inge fel.
Det ser alldeles helt ut ja. Jag antar att vattnet smörjer pumpens axel eller så är det önsketänkande, med tanke på gnisslet/ det skallrande ljudet.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Tack för kloka råd!
En dumfråga till slut, säg att pumpen går hädan, vilket den gör förr eller senare, går det att uppgradera till en modernare pump eftersom dessa laddomater/motorer (Laddomat 21-60U/LM6) inte tillverkas längre? Det framgår inte helt glasklart från Laddomats dokument som jag laddade ner.
 
Än finns pumpen ,” LM9A drivsida”, som reservdel och den sitter på en laddomatmodell till.
Sen är det väl Grundfoss som tillverkar dem.

Svår att gissa om den legat med lite vatten i eller varit monterad och helt vattenfylld när den frusit. Tycker det är lite konstigt att pump och gjutjärnshus ser så helt ut om den skulle frusit full med vatten? Tycker pumpen/motor borde poppat loss om det varit is i den. Kanske det frusit på andra sidan ventilen med ventilen stängd?

En kulventil är inte så dyr Och pumpar håller väl i evigheter om man har tur?
 
  • Gilla
sallad
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.