Hej!Jag har ett Gullringshus ffrån 1972 med inredd källare och funderar på att lägga vattenburen golvvärme i källaren.Är det någon som vet hur mycket isolering under plattan man använde på den här hustypen vid den här tiden?Eller någon som har något bra förslag hur man kan kolla upp det?
Även tacksam för förslag hur man kan gå tillväga när man lägger golvvärme för att undvika fuktvandring till källarväggarna.Huset är aldrig omdränerat men det finns ej heller någon fukt i väggarna.
Hoppas någon kan hjälpa mig.
Mvh:trazzan
 
Är du säker på att isoleringen ligger under plattan? På 70-talet var det vanligt att den las över betongen. Isolertjockleken på den tiden var vanligtvis 50-100 mm.
 
I början av 1970-talet var det, som Pepparkaka skriver, vanligt att man lade isoleringen över betongplattan i gillestugor och andra bostadsutrymmen i källarplan. Isoleringen kunde bestå av ca 50 mm frigolit eller ca 50 mm mineralullsisolering i ett regelverk direkt på plattan. Ovanpå detta lade man sedan en 22 mm spånskiva som undergolv.
I förråd och pannrum hade man oftast ingen golvisolering alls.

För att kolla detta kan du försöka vika upp golvmattan i ett hörn så du kommer ner till spånskivan och borra ett hål så att du kan känna/se vad som finns under spånplattan. Vissa tillverkare använde innerdörrar med löstagbar tröskel, kanske kan du försöka att knacka bort en sådan och då komma direkt ner på spånskivan och göra ett hål utan synlig åverkan.

Du kan även kontakta byggnadsnämnden i din kommun. De kan säkert leta fram bygglovshandlingarna med teknisk beskrivning och vissa principritningar där utförandet framgår.

Att installera golvvärme anser jag inte påverkar någon fuktvandring i väggarna.
 
Tack så mycket för hjälpen,skall kolla upp om isoleringen ligger under spånskivan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.