Detta vart årets hus 2022. Allt är ätbart förutom ljusen/ljusslingorna och eldkorgen samt pappersstommen under granarna
 
  • Ett detaljerat pepparkakshus med dekorativ glasyr, julkransar och genomskinliga godisfönster, står på ett bord.
  • Ett pepparkakshus med fönsterglimt inuti, juldekorationer, paj, julgran och ljusslinga.
  • Ett detaljerat pepparkakshus med dekor av kristyr, fönster av karamell, julkransar och en stolpe med texten "eve".
  • Detaljerad pepparkakskreation föreställande kyrka med belysning, träd och bänkar, juldekor.
  • Intrikat pepparkakshus med belysning, granar och uteservering i miniatyr för julstämning.
  • Ett detaljerat pepparkakshus med julbelysning, dekorationer, träd och miniatyrmöbler som skapar en julscen.
  • Ett detaljerat julpepparkakshus med belysning, dekorationer, möbler och granar. Festligt och kreativt pysselverk.
  • Ett detaljerat pepparkakshus med dekorativa icing-mönster, balkong, små träden och glansigt reflekterande yta.
  • Intrikata pepparkakshus och dekorationer med julmotiv, "God Jul"-skylt, detaljerade tillbehör och konfektyrträd.
  • Pepparkakshus med dekorativ glasyr, små granar, och en festligt dekorerad bordsscen, allt i miniatyrformat.
  • Modell av pepparkakshus med utsmyckningar, träd och julgransljus i miniatyrlandskap. Godis och frostingdetaljer synliga.
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
JustDoIt och 27 till
  • Laddar…
Wow vilka fina pepparkakshus ni har byggt! Då var tävlingen avslutad och det har blivit dags att utse vinnare.

Alla är fina på sitt sätt, så det var verkligen inte lätt att utse en vinnare. Juryn blev tvungen att i år utse en vinnare och en som får ett hederspris för "Byggahusigaste pepparkakshuset".

Årets vinnare är @rdahlin från Mora, grattis!
Komplext pepparkakshus med upplysta fönster, vit glasyr dekoration, ligger på en reflekterande yta bredvid miniatyrgranar.
https://www.byggahus.se/forum/threa...om-en-ljusstake-luciatag.474470/#post-5033954

Hederspriset för "Byggahusigaste pepparkakshuset" går till @b8q som förutom äran vår en valfri Bygggahus-t-shirt.
Pepparkakshus i form av stall, ljus inne, pudrat med florsocker, handgjord, juldekoration.
Läs den tillhörande bakgrunden till detta husbygge om du inte redan gjort det:
https://www.byggahus.se/forum/threa...om-en-ljusstake-luciatag.474470/#post-5014593
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Per Eskilsson och 29 till
  • Laddar…
Lite sent men en traktor blev det iår.

Ett hemgjort pepparkakshus på ett bord, dekorerat med godis och kristyr, inomhusmiljö, kvällstid.
 
  • Gilla
  • Älska
Per Eskilsson och 15 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Hej! Nu behöver jag hjälp av forumets samlade expertis!

Jag anlitade ett par hantverkare som visade sig vara riktiga tomtar. De har lämnat huset halvfärdigt och påstår att de behöver mer deg för att bygga vidare!
Jag genmälde förstås att jag vägrade betala ett enda korvöre i förskott, så vad tror ni de gjorde då? Smet förstås!

Nu står jag här med ett stomrest halvklart hus. Såväl tak som väggar är bara påbörjade, och till råga på allt har det börjat snöa!

Jag har massa frågor och vet inte riktigt var jag ska börja.

Isoleringen ser obefintlig ut, och uppvärmningssystemet är jag också tveksam till; hur lång livslängd kan jag förvänta mig där?

Kan man verkligen lägga takpannorna direkt på läkten, utan någon underlagsduk eller papp?

Jag har sett brunt kanelliknande pulver, kan det vara tecken på hussvamp redan?

Och så är jag dödligt rädd för asbest, det ser att vara någon sorts svartlim de har använt i fogarna? :oops:

Hjälp mig snälla, hur kan jag lösa detta? Är hämnd det enda rätta i det här fallet? Hota att stycka tomten kanske?

[bild]
Stycka inte tomten ! Tänk på barnen, hur skall dom då får julklappar i år !?
Styckmord är också allvarliga saker... :D

Efterbidrag:
 
  • Tre pepparkakshus dekorerade med frosting och godis på en träskärbräda.
  • Gilla
NikiLindfors och 2 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Hej! Nu behöver jag hjälp av forumets samlade expertis!

Jag anlitade ett par hantverkare som visade sig vara riktiga tomtar. De har lämnat huset halvfärdigt och påstår att de behöver mer deg för att bygga vidare!
Jag genmälde förstås att jag vägrade betala ett enda korvöre i förskott, så vad tror ni de gjorde då? Smet förstås!

Nu står jag här med ett stomrest halvklart hus. Såväl tak som väggar är bara påbörjade, och till råga på allt har det börjat snöa!

Jag har massa frågor och vet inte riktigt var jag ska börja.

Isoleringen ser obefintlig ut, och uppvärmningssystemet är jag också tveksam till; hur lång livslängd kan jag förvänta mig där?

Kan man verkligen lägga takpannorna direkt på läkten, utan någon underlagsduk eller papp?

Jag har sett brunt kanelliknande pulver, kan det vara tecken på hussvamp redan?

Och så är jag dödligt rädd för asbest, det ser att vara någon sorts svartlim de har använt i fogarna? :oops:

Hjälp mig snälla, hur kan jag lösa detta? Är hämnd det enda rätta i det här fallet? Hota att stycka tomten kanske?

[bild]
Blev länkad direkt till detta inlägget och insåg inte vilken tråd jag var i. Kom nästan till slutet innan jag faktiskt förstod vilka "tomtar" det var frågan om. Tänkte ett tag att här är någon med riktig ångest...:crysmile::rofl:
 
  • Haha
Långfarare och 2 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Hej! Nu behöver jag hjälp av forumets samlade expertis!

Jag anlitade ett par hantverkare som visade sig vara riktiga tomtar. De har lämnat huset halvfärdigt och påstår att de behöver mer deg för att bygga vidare!
Jag genmälde förstås att jag vägrade betala ett enda korvöre i förskott, så vad tror ni de gjorde då? Smet förstås!

Nu står jag här med ett stomrest halvklart hus. Såväl tak som väggar är bara påbörjade, och till råga på allt har det börjat snöa!

Jag har massa frågor och vet inte riktigt var jag ska börja.

Isoleringen ser obefintlig ut, och uppvärmningssystemet är jag också tveksam till; hur lång livslängd kan jag förvänta mig där?

Kan man verkligen lägga takpannorna direkt på läkten, utan någon underlagsduk eller papp?

Jag har sett brunt kanelliknande pulver, kan det vara tecken på hussvamp redan?

Och så är jag dödligt rädd för asbest, det ser att vara någon sorts svartlim de har använt i fogarna? :oops:

Hjälp mig snälla, hur kan jag lösa detta? Är hämnd det enda rätta i det här fallet? Hota att stycka tomten kanske?

[bild]
Lite mer deg skadar inte, tomtenissarna kan säkert hjälpa till efter lite uppmuntran:thinking:
 
  • Gilla
lat och 1 till
  • Laddar…
K Karina Haväng skrev:
Här är årets pepparkakshus, HavängsVillan - ”Månskenet”. Villan är 90 cm lång och är inredd med riktigt laminatgolv, tapeter, möbler mm.
Så jäkla fint kusinen! God Jul!/ R
 
B b8q skrev:
Hej! Nu behöver jag hjälp av forumets samlade expertis!

Jag anlitade ett par hantverkare som visade sig vara riktiga tomtar. De har lämnat huset halvfärdigt och påstår att de behöver mer deg för att bygga vidare!
Jag genmälde förstås att jag vägrade betala ett enda korvöre i förskott, så vad tror ni de gjorde då? Smet förstås!

Nu står jag här med ett stomrest halvklart hus. Såväl tak som väggar är bara påbörjade, och till råga på allt har det börjat snöa!

Jag har massa frågor och vet inte riktigt var jag ska börja.

Isoleringen ser obefintlig ut, och uppvärmningssystemet är jag också tveksam till; hur lång livslängd kan jag förvänta mig där?

Kan man verkligen lägga takpannorna direkt på läkten, utan någon underlagsduk eller papp?

Jag har sett brunt kanelliknande pulver, kan det vara tecken på hussvamp redan?

Och så är jag dödligt rädd för asbest, det ser att vara någon sorts svartlim de har använt i fogarna? :oops:

Hjälp mig snälla, hur kan jag lösa detta? Är hämnd det enda rätta i det här fallet? Hota att stycka tomten kanske?

[bild]
Gud vad dum man känner sig. Läste ditt inlägg och trodde det var på riktigt. Sen en massa pepparkakshus?? Tog 1 minut så tändes en lampa
 
  • Haha
b8q
  • Laddar…
J Jontha skrev:
Gud vad dum man känner sig. Läste ditt inlägg och trodde det var på riktigt. Sen en massa pepparkakshus?? Tog 1 minut så tändes en lampa
Ja, jag försökte kondensera ByggaHus ”vanliga” foruminlägg i pepparkakshusbygget; med ångest för byggfusk, oseriösa hantverkare, asbest, hussvamp och oro för uppvärmning. Jag tycks ha lyckats över förväntan. ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Dortmunder DAB och 8 till
  • Laddar…
J Jontha skrev:
Gud vad dum man känner sig. Läste ditt inlägg och trodde det var på riktigt. Sen en massa pepparkakshus?? Tog 1 minut så tändes en lampa
Samma här, tänkte vad fan när jag såg bilden… :crysmile::rofl:
 
Tror vi ser bevis för att många är skadade efter suttit inlåsta , under pandemin.
Dax att gå till psykolog :p
 
  • Haha
Jontha
  • Laddar…
B b8q skrev:
Ja, jag försökte kondensera ByggaHus ”vanliga” foruminlägg i pepparkakshusbygget; med ångest för byggfusk, oseriösa hantverkare, asbest, hussvamp och oro för uppvärmning. Jag tycks ha lyckats över förväntan. ;)
Så värdig "vinnare"
 
  • Gilla
Långfarare och 1 till
  • Laddar…
E En glad amatör skrev:
Så jäkla fint kusinen! God Jul!/ R
Tack så mycket! ❤️
God fortsättning!
 
B b8q skrev:
Ja, jag försökte kondensera ByggaHus ”vanliga” foruminlägg i pepparkakshusbygget; med ångest för byggfusk, oseriösa hantverkare, asbest, hussvamp och oro för uppvärmning. Jag tycks ha lyckats över förväntan. ;)
Det var genialt!Skrattade från magen!
 
Lagom till tjugondaknut föll det samman. Pepparkakshus med färgglad dekoration på bord vid fönster, kvällstid, julstämning, inomhus.
 
  • Wow
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.