Jag har en Panasonic LLVP som jag inte tycker följer vad jag sätter för temperatur. Jag vill kunna styra den efter temperaturen i ett annat rum men den lever lite eget liv. Om jag sätter den på ex 10 grader tycker jag att den borde sluta spruta varm luft inom nån minut, men så är inte fallet. Är detta hur det brukar funka? Jag kan lösa det genom att stänga av och på den (med fjärrkontrollen så att säga, inte genom att bryta strömmen), men en del säger att det är dåligt för den. Antingen att det sliter på kompressorn eller att det är ineffektivt. Andra säger att det bara gäller om man bryter strömmen helt. Är det någon som vet hur det verkligen ligger till?
 
Vilken temperatur har du i rummet du vill värma?
Går det att sätta din LLVP så lågt som 10 grader?
Har du ställt den på HEAT elelr står den på AUTO?

Oavsett vilket brukar det ta några minuter innan den börjar "spruta värme", men 10 grader är inte särskilt varmt.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Vilken temperatur har du i rummet du vill värma?
Går det att sätta din LLVP så lågt som 10 grader?
Har du ställt den på HEAT elelr står den på AUTO?

Oavsett vilket brukar det ta några minuter innan den börjar "spruta värme", men 10 grader är inte särskilt varmt.
Jag har 17 grader i rummet och pumpens termostat säger 20 (kanske med nån slags offset, det vet jag inte). Det jag vill är att kunna styra pumpen efter en extern rumsgivare, men det blir lite svårt om den vägrar sluta generera värme. Jag vill alltså inte ha 10 grader, bara att den skall sluta värma eftersom det är varmt nog redan.
 
Den är på heat.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Vilken temperatur har du i rummet du vill värma?
Går det att sätta din LLVP så lågt som 10 grader?
Har du ställt den på HEAT elelr står den på AUTO?

Oavsett vilket brukar det ta några minuter innan den börjar "spruta värme", men 10 grader är inte särskilt varmt.
Jag visste inte innan detta att man inte kunde sätta ner en LLVP hur långt som helst. Problemet var att jag använde en emulera-fjärrkontroll-pryl och den gick ner till 5 C men om man satte lägre än 16 C så gick pumpen för fullt istället. Så tack för ledtråd! :)
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Termostaten sitter i själva innerdelen normalt och sitter denna mot en yttervägg som tex är dåligt isolerad så känner den inte av vad rätt temperatur i rummet. På å en del llvp kan man enkelt ersätta denna med en extern temperatur sensor.
 
G guggen skrev:
Termostaten sitter i själva innerdelen normalt och sitter denna mot en yttervägg som tex är dåligt isolerad så känner den inte av vad rätt temperatur i rummet. På å en del llvp kan man enkelt ersätta denna med en extern temperatur sensor.
Jo, men det var inte problemet här :)
 
A arasmus skrev:
Jo, men det var inte problemet här :)
Ok jag läste det så. Du är inte helt tydlig, men nu förstår jag att det verkar vara så att du vill ha lägre värme än vad din pump är konstruerad för. Min Panasonic lvvp har ett läge för underhållsvärme där man kan sätta ner den till 8c. Har du inte det så finns det externa termostater för att lura lvvvp, har sett att sådana säljs bla för att kunna ha en vanlig lvvp som kylenhet till vinkällare mm. Det man gör är att ersätta temperatursensorn och lura maskinen att en viss värme har uppnåtts.
 
G guggen skrev:
Ok jag läste det så. Du är inte helt tydlig, men nu förstår jag att det verkar vara så att du vill ha lägre värme än vad din pump är konstruerad för. Min Panasonic lvvp har ett läge för underhållsvärme där man kan sätta ner den till 8c. Har du inte det så finns det externa termostater för att lura lvvvp, har sett att sådana säljs bla för att kunna ha en vanlig lvvp som kylenhet till vinkällare mm. Det man gör är att ersätta temperatursensorn och lura maskinen att en viss värme har uppnåtts.
Det var inte heller rätt :) Jag trodde jag kunde sätta den på tio grader som ett skonsammare alternativ till att stänga av den, men det funkade tydligen inte utan då gick den på max. Jag vill inte ha 10 grader inne, och mitt problem löste sig genom att sätta den på 16 grader istället.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.