Nån som har en uppfattning om hur mycket dyrare det skulle bli att satsa på IHC typ Eljo LexCom eller liknande när man ändå bygger nytt.
I huset ingår ju en normalinstallation av el, så det är ju egentligen bara en ändring modell större.

Mellan tumme & pekfingerpris räcker bra.
Jag har hittat massor av trådar men ingen som innefattar priset...
 
Beror naturligtvis på hur mycket funktioner du vill ha/styra men jag tror att diffen på rör & kabel är ganska liten däremot så tillkommer I/O enheter och controller + programmering samt att klenspänningstrycknappar (24v) är mycket dyrare än std 220v tryckknappar.

Till ombygget av vårt 300m3 hus (~230 boyta) ligger IHC-prylarna (I/O, nya wireless controllern, magnetventil för vatten, 5 dimmers och ELJO senso tryckknappar och vägguttag) på ca 35-40 kkr

/Håkan
 
Jag håller precis på att kolla detta och tror tvärtom att jobbet med att dra fler rör och mer kabel överstiger kostnaden för de hårda prylarna. Jag kommer att med hjälp av släkten dra så mycket rör och kabel själv för att få ner just den extra kostanaden...
Detta är baserat på att alla elurtag och lapurtag är kopplade direkt till IHC och kan styras separat...
Man kan ju natruligtvis lägga sig på olika nivåer!
 
Jimnor, Tror att man kan kapa mycket kostnader på en effektiv topologi(struktur) för klen och starkspänningsnätet, så att hitta en duktig/erfaren IHC-projekterare kan nog vara värt en hel del pengar.

För nybyggaren så borde det finnas goda möjligheter att välja struktur på elsystemet.

Utifrån mina erfarenheter så tror jag det är klokt att placera ut några undercentraler med distribuerade I/(O) enheter, detta minskar rör och kabelmängden avsevärt (ex Styrning & Fas ,nolla.Jord i ett VP-20 till undercentralen), sen bör man även försöka samlägga tändtrådar till olika förbrukare i samma och VP-rör och via vägg/takdosor grena av till de olika brukarna eftersom.

/Håkan

P.S
Jag har valt att inte ha individuellt styrda vägguttag, däremot så har jag dragit minst en tändtråd för vägguttag till varje rum så att jag kan välja om ett uttag i rummet skall vara styrt eller inte, så min estimering av rördragningen kanske blir billigare/enklare än jimnors.
D.S
 
Hmm, ok, ehh... (jag fattade visst bara marginellt)
Går det att sätta nån form av startpaket som man kan utöka senare när man amorterat av lite på huset, eller bygger hela idén på att man smackar in allt från dag 1?
Risken är ju att man inte kan få medfinansiären på sin sida iom detta, då hennes könsfränder allt för ofta tycker att "det kan väl fungera som det alltid gjort, det är ju bra....tycker jag". Därför kommer jag inte alls att lyckas om det visar sig att smart-hus kostar det dubbla emot traditionellt (tradigt) elsystem.

Däremot verkar det inte spela nån som helst roll vad kök, tapeter, gardiner, krukor och mattor kostar, de är på nåt sätt prio 1. Men garaget och verktyg ska man snudd på handla på Rusta eller ÖB.

(PLING, nu var tiden ute för Haddirajan, nästa patient)
 
haddirajan. Jag tror att det är svårt & kostsamt att göra rördragningen eftersom, så den kostanden är nog bäst att ta från dag 1.

Om du vill fördela kostnaden över tiden så kan jag tänka mig några olika alternativ.

Börja med att tänka igenom vad du vill kunna styra, detta ger kraven på rördragningen. (jag tror att dom flesta hamnar i tankar kring belysningsscenarion)

1. Ingen IHC-controller nu.
Gör en klassik installation men lägg grova/dubbla rör från central till alla vägg och takdosor som fungerar som fördelningspunkter, då bör man kunna dra in någon extra tändtråd + e.v signalkabel i efterhand (OBS Signalkabeln måste vara godkänd för att läggas tillsammas 220v )

2. Wireless controller.
Rördragning som alt 1 + dra in tändtrådar för de funktioner som skall styras.
Köp sen den nya wireless controllern, och några 400V utgångsmoduler
och lämplig mängd wireless tryckknappar.
Du kommer bara få på/av funktioner men det kostar ca 150:-/styrd utgång.
Sen går det säkert att sälja in en dimmer här och var.

(En hake med detta är att Schneider Electric sverige inte riktigt fått fingret ur ännu avseende Wireless sortimentet:mad:, men börjar förhoppningsvis sälja den innan jul:rolleyes:, annars får man beställa från Danmark).

3 . I princip en komplett installation, men spara in på de kostsamma modulerna, (Ex. För en billig dimmrad belysningsgrupp, Dimmer modul 670:- och 2-4 24v-utgångar för styrning á ~70:- st.)

Det var mina tankar, men jag är inte behörig elektriker och har bara planerat mitt eget hus, så jag vill återigen upprepa rådet att hitta en erfaren IHC-installatör/projekterare, dom kanske ser fler möjligheter.

/Håkan
 
När kunden kommer och vill diskutera smart hus brukar vi börja med att kolla ifall han är beredd att lägga 100 tusen extra, om han inte vill det så avråder vi sådan installation.
 
Tack spindel, det var detta jag fiskade efter. Då tror jag att jag lägger ner dessa idéer, men det hade varit kul.
 
spindel skrev:
När kunden kommer och vill diskutera smart hus brukar vi börja med att kolla ifall han är beredd att lägga 100 tusen extra, om han inte vill det så avråder vi sådan installation.
Hmm... i de flesta branscher brukar man ju försöka sälja sina produkter, inte skrämma kunderna att välja bort utveckling och funktionalitet... :rolleyes:

För övrigt går det givetvis att göra en IHC-installation för betydligt mindre än 100 tkr extra utöver kostnaden för den traditionella installationen. (givetvis beroende på nivå, men moduler kan man ju komplettera med efter hand...)

/jbr
 
jbr skrev:
Hmm... i de flesta branscher brukar man ju försöka sälja sina produkter, inte skrämma kunderna att välja bort utveckling och funktionalitet... :rolleyes:

För övrigt går det givetvis att göra en IHC-installation för betydligt mindre än 100 tkr extra utöver kostnaden för den traditionella installationen. (givetvis beroende på nivå, men moduler kan man ju komplettera med efter hand...)

/jbr

Jag vill nog hålla med Jbr om kostnaden och det var det jag försökte återspegla i mina inlägg.

Tror tyvärr mycket av prisskillnaden handlar om att det är ny teknik som som installatören antingen tycker att man kan ta extra marginal på, alt. behöver extra marginal för att det är nytt även för installatören.

/Håkan
 
Snailman
jag funderar starkt på knx (ihc) fortfarande, men det baserar jag på att jag isåfall, får dra de flesta rören själv, och köpa apparaterna från england eller tyskland enligt tidigare tråd, isåfall vill jag även kunna styra larm typ fönster, dörrar och även stänga av vattnet.

ska jag betala svenska priser på detta så lär jag göra på annat sätt...

Programmera det räknar jag med att göra själv, program för detta har jag.

Största problemet är för mig att hinna sätta mig in i allt i tid:D, då det mesta annat för huset har högre prioritet.

något wireless vill jag inte ha, annat än för att kunna styra systemet via pda:n

wireless för larm och andra viktiga funktioner tror jag inte på då dessa kan störas ut...

När jag tagit reda på mer om vilka prylar som är aktuella för mig, och från vilken/vilka tillverkare så kan jag ju bedöma kostnaden för dessa, och se om det är värt det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.