I min lägenhet har tidigare ägare satt igen en dörröppning i en betongvägg när de gjort om en trea till en tvåa. Jag vet inte hur de har gått tillväga, men ytterst har de monterat gipsskivor (på båda sidor) och det är ganska bra nivåskillnad mellan gipsskivorna och betongväggen. De har inte använt någon form av remsa mellan gipsskivorna och betongen, något som förmodligen fungerade då väggarna var tapetserade.

Jag håller nu på och renoverar och någon övertalade mig om att man ska köra med målat nu för tiden. Jag limmade pappersremsa med våtrumslim mellan gipsskiva och vägg (ena sidan bara än så länge). Jag smetade lim på väggen, satte dit remsa med rätt sida utåt (den sida som skulle varit utåt vid montering av remsa i innerhörn, använde spackelspade för att trycka dit remsan ordentligt och få bort bubblor under, sedan la jag på ett till lager lim ovanpå direkt. Lät det torka i en vecka, sedan började jag spackla med Nordsjös mellanspackel.

Något år eller två senare, efter att det där stått orört, så valde jag att bredspackla hela väggen med Alcro rullspackel och roller. Det var ca tre månader sen (har inte kunnat göra något p.g.a. operation) och när jag nu tänkte göra en sista koll innan grundmålning så ser jag att det är sprickbildning i spacklet runt "dörramen".

Detta är första gången jag gör någon form av underarbete själv.

1. Kan sprickbildningen ha något att göra med att jag kört med med två olika spackelsorter på varandra?
2. Jag måste anta att man ska använda remsa även i detta scenario?
3. Hur kan jag lösa problemet?
 
Att sätta igen en dörr i betongvägg med annat än att mura upp med tex leca är dömt att misslyckas, material rör sig olika och ett sätt att rädda det är att sätta gips över hela väggen.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Att sätta igen en dörr i betongvägg med annat än att mura upp med tex leca är dömt att misslyckas, material rör sig olika och ett sätt att rädda det är att sätta gips över hela väggen.
Tack för snabbt svar. Med tanke på resultatet så låter det onekligen som om att du har rätt. Jag blir fundersam dock, för man använder ju dessa remsor både mellan gipsskivor och även mellan gipsskivor och betong i innerhörn?

Om jag väljer att gå gipsvägen, kan jag köra med tunnare gips än 13mm (renoveringsgips?) då? Och går det att dra fast direkt i betongen?
 
Limma upp renoveringsgips.
 
Det går att få deta att hålla utan att klä hela väggen. Stålreglar och gips rör sig inte mer än betongen
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Hörde om stålreglar från en annan också. Förmodligen snyggaste lösning att riva och göra om, frågan är vilket som kräver mest arbete och hur jag väger det. Eftersom det är två väggar så är det förmodligen värt att riva och göra om.

Tacksam för alla förslag ni kommit med.
 
M Mullinu skrev:
Hörde om stålreglar från en annan också. Förmodligen snyggaste lösning att riva och göra om, frågan är vilket som kräver mest arbete och hur jag väger det. Eftersom det är två väggar så är det förmodligen värt att riva och göra om.

Tacksam för alla förslag ni kommit med.
Beroende på hur stor/bred sprickan är i kombination med hur noga det är med perfekt resultat kan det vara en ide att bara laga och måla. Det finns en chans att sprickan har uppstått pga rörlighet som nu har minskat. Det finns även färg som är lite filmbildande och flexibel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.