Det känns som en stor utbyggnad ni skall göra. Bra tänkt med uteplats på platt tak för bra utsikt.

Några kommentarer:

- Det känns som om den nya delen kommer ta överhanden över hela byggnaden, taket blir högre och proportionerna blir större. Går det inte att ex. sänka golvet i den nya delen så att takhöjderna blir samma?

- Jag får inte ihop det med fönstrena, det ser ut som om de sitter högre på första våningen i den gamla delen men lägre på den andrqa våningen än i den nya. Hur är takhöjden i den befintliga byggnaden?

- Angående planlösningen så är det lite svårt att se hur stort eller litet det är. Jag tycker vardagsrummet ser litet ut och även 2 av sovrummen. Kan du inte möblera lite eller sätta ut lite fler mått?
 
Tack för kommentarerna.

Jo, nya delen blir stor.. Har inte hittat ngt annat sätt att få dom ytor vi behöver. Gamla delen har begränsad takhöjd, ca 2.1m nere och knappt 1,90 uppe. Därför har jag sänkt nya golvet 30 cm, för att få full höjd nere, och höjt nya delen ca 60 cm, samma anledning + mer plats för isolering. Planerar typ ryggås uppe. Vill helst bygga så stort att jag inte ångrar mig sedan. Huset är idag lånefritt så det finns utrymme att satsa.

Fönstrena uppe i gamla delen sitter lågt, och är även låga pga takhöjden. Försöker få mer normala mått i nya delen. Kan ha ritat lite fel, men det löses vid byggnation.

Har lite baktankar med planlösningen. Detta är bygglovsritningen, så jag har försökt få med basfunktionerna på undervåningen, kök, toa(med svängrum), sov, och rum för samvaro, +hobby förråd. Fast i praktiken blir nog rummet vid köket matrum istället, sovrummet blir kontor. Skall kanske i nästa steg ta upp en dörr i matrummet och göra en altan utanför. Lilla sovrummet uppe blir ev dressingroom, i alla fall en del av det.

Just nu är vi två, skulle vi bli fler så är det lösbart. Hobbyrummet skulle gå att dela, lilla sov uppe går att göra större, slå ihop med närliggande "blindtarm"

Ska försöka lägga in möbler ngn dag.

Tack igen :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.