Hej!

Noterade att träramen kring fönstren på ena sidan av vårt uterum verkar suga åt sig mycket fukt. De har börjat mörkna och träet känns väldigt fuktigt nu efter en längre period med regn.

tolkar det som att fönstret inte verkar hålla helt tätt. Tar tacksamt emot tips på smidiga åtgärder. Funderar själv lite kring någon typ av fönsterlistätning som jag lägger på utsidan. Vad tror ni om det? Tips på typ av tätning isåfall?

bifogar bild. Ovansidan av fönstret tycks vara torr och har inte heller mörknat.


Tack på förhand!
 
  • Träplankor, smältande snö, reflekterande glastak; närbild, struktur, vått, övergång vinter till vår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dåligt ventilation och för lite värme brukar vara boven när det ser ut sådär...
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Dåligt ventilation och för lite värme brukar vara boven när det ser ut sådär...
Jag förstår. Stämmer nog. Vi har inte uppvärmt.

Vad tror du om akryltätning utifrån?
 
Fukten kommer inifrån är min gissning...
 
  • Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
S
Va där det för fönster och hur ser det ut utifrån?

skulle gissa att du behöver underhålla fönstrena men att orsaken är kondens.
 
Vet inte vad för typ av fönster det är…

Träramen ser likadan ut på utsidan, men mer utbrett. Det var därför jag tänkte att det kom utifrån. Kan såklart vara både och.

linolja ramen när våren kommit och det har torkat upp? Några störrre förändringar/byten är inte aktuella nästa år, men om någon enkel åtgärd förbättrar läget en del skulle jag vara positiv till att försöka
 
3 åtgärder för att bli av med kondensen.
1) Öka ventilationen.
2) Öka värmen.
3) Skaffa avfuktare.
De går att använda var och en för sig eller tillsammans.
Börja med 1. Om inte det räcker, lägg till 2. Om inte det räcker, skippa 1 och lägg till 3.
Eller täta alla springor och öppningar och kör bara på 3. Om det är ett ouppvärmt uterum så behövs nog en adsorptionsavfuktare.

Eller linolja in alla nu fuktiga ytor till våren när de är torra, och upprepa varje vår.
 
Fuktig luft träffar kall yta och kondenserar på glaset.
Jämför med att ta ut en kall öl en varm sommardag.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.