Hej, vårt hus saknar trösklar då damen före oss använde rullator. Nu skall vi lägga nytt golv som kommer bygga 13mm och skulle vilja sätta in platta trösklar. Men vart jag än kikar så verkar dessa bara bygga 9mm. Två frågor då:

1. Finns det trösklar som bygger högre man kan köpa?
2. Om inte, bygger man då upp tröskeln med distanser, eller hur brukar man göra för att höja dessa?

Tack på förhand
 
Jag tror det vanligaste i detta fall är att köpa 15mm planhyvlad ek och såga ut för karm själv:)
 
N Nygge72 skrev:
Hej, vårt hus saknar trösklar då damen före oss använde rullator. Nu skall vi lägga nytt golv som kommer bygga 13mm och skulle vilja sätta in platta trösklar. Men vart jag än kikar så verkar dessa bara bygga 9mm. Två frågor då:

1. Finns det trösklar som bygger högre man kan köpa?
2. Om inte, bygger man då upp tröskeln med distanser, eller hur brukar man göra för att höja dessa?

Tack på förhand
Det mest vanliga är att lägga 9 mm tröskeln ovanpå golvet. Det finns även högre trösklar hos bauhaus.
 
B Bendish skrev:
Jag tror det vanligaste i detta fall är att köpa 15mm planhyvlad ek och såga ut för karm själv:)
Ja just det. Så skulle man kuna göra. Tack för tipset.
 
J J Vos skrev:
Det mest vanliga är att lägga 9 mm tröskeln ovanpå golvet. Det finns även högre trösklar hos bauhaus.
Så kan jag inte göra, då bygger det för högt gentemot dörrbladet. Så behöver ha dem kant i kant alternativt hitta en tröskellist som jag kan dölja golvkanterna med
 
N Nygge72 skrev:
Så kan jag inte göra, då bygger det för högt gentemot dörrbladet. Så behöver ha dem kant i kant alternativt hitta en tröskellist som jag kan dölja golvkanterna med
Kant i kant verkar vanskligt om du vill åstadkomma rörelsemarginal. Kanske läge att kapa dörrbladet eller lägga golvet genomgående utan tröskel?
 
  • Gilla
Davidbagare
  • Laddar…
J J Vos skrev:
Kant i kant verkar vanskligt om du vill åstadkomma rörelsemarginal. Kanske läge att kapa dörrbladet eller lägga golvet genomgående utan tröskel?
Går ju att lägga kant i kant med liten metallist emellan, eller annan typ att list som smälter in mer om man så skulle vilja
 
Davidbagare
N Nygge72 skrev:
Går ju att lägga kant i kant med liten metallist emellan, eller annan typ att list som smälter in mer om man så skulle vilja
Håller med föregående att det vanliga är att lägga tröskeln på golvet och anpassa dörrbladet. Du vill ju dessutom ha en springa mellan tröskel och dörrblad så luften kan röra sig mellan rummen med, så då kanske ändå dörren behöver kapas i nederkant?
 
Davidbagare Davidbagare skrev:
Håller med föregående att det vanliga är att lägga tröskeln på golvet och anpassa dörrbladet. Du vill ju dessutom ha en springa mellan tröskel och dörrblad så luften kan röra sig mellan rummen med, så då kanske ändå dörren behöver kapas i nederkant?
Ja jag vill ha en bra springa, då vi värmer huset med en luft luft så luften måste kunna passera även om dörren är stängd
 
Varmt luft söker sig uppåt så vill du på bästa sätt förflytta den med stängd dörr ska du ha det upp till.
 
BirgitS
Jag tror inte att en liten springa under/över dörren räcker till för att flytta värme i någon större utsträckning, särskilt inte om luftflödet är i motsatt riktning, dvs. från tilluftsventil i sovrum mot kök och badrum.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tror inte att en liten springa under/över dörren räcker till för att flytta värme i någon större utsträckning, särskilt inte om luftflödet är i motsatt riktning, dvs. från tilluftsventil i sovrum mot kök och badrum.
Fast det är det som är det fina i kråksången, att badrum osv ligger sist i kedjan, så den suger ju luften genom huset. Så vi klarar att värma en 100kvm enplanare med ej bra planlösning, på en luft/luft trots stora fönsterpartier med 2-glas. När det går under -5 så börjar vi närma oss att behöva slå på stödvärme i sovrummen. Detta trots stängda dörrar (bara en 2 cm springa under dörr)
 
Men ett sorum bör ju ha tilluftsventil, hur kan då luften sugas in!
Eller saknar sovrummen tilluftsventiler?
 
A AndersS skrev:
Men ett sorum bör ju ha tilluftsventil, hur kan då luften sugas in!
Eller saknar sovrummen tilluftsventiler?
Huset är från -72 så det är byggt på självdrag, och pumpen blåser luften mot rummen
 
N Nygge72 skrev:
Huset är från -72 så det är byggt på självdrag, och pumpen blåser luften mot rummen
Ok, ni har frånluftsventiler i sovrummen som går upp på taket för självdrag?
Har ni inte det behöver dörren vara öppen för att varmt luft ska komma in.
Och som du också noterar att vid minusgrader blir det kallt i sovrummen.
Så springor under behöver något som gör att luften sugs in, för den kan inte tryckas in då luften strävar mot toa/badrum där det finns utsug.
Sedan värmer ju också ni sovrummen när ni sover där.
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.