Hej!

Är i startskedet av en husrenovering och är nu i full gång med sovrummet.
Min målbild med projektet är ett smart hem som styrs med en Homey Pro, med belysning, gardiner, element etc.
Detta för mig till mitt nuvarande dilemma som jag hoppas att någon har en bra lösning på!

Idag sitter en taklampa som styrs med en tradionell tryckknapp.
Min önskan är att få denna taklampa dimbar samt styrd trådlöst.
Jag skulle dessutom behöva styra taklampan via en trådlös tryckknapp.

Min tanke är att det bästa vore att koppla in en smart enhet i dosan för taklampan som går att dimra och även styra med en trådlös brytare.
Den ursprungliga tryckknappen till taklampan kommer inte att vara lättillgänglig, så den kommer att behöva stå i konstant På-läge.

Det är inte dragen någon nolla till taklampan, så därför har mina ögon gått mot en Fibaro Dimmer 2.
Kan den monteras uppe i kopplingsdosan för taklampan, och sen styra med en trådlös tryckknapp kompatibelt med Z-wave?

Eller finns det något bättre alternativ för detta?

Tack för svaren!

Mvh
Johan
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
F Flafleor skrev:
Det är inte dragen någon nolla till taklampan, så därför har mina ögon gått mot en Fibaro Dimmer 2.
Är det inte obruten fas som saknas?
 
A alfista skrev:
Är det inte obruten fas som saknas?
Hej!
Var lite otydlig när jag skrev inser jag. Det saknas nollan till tryckknappen, vilket jag läst mig till att det behövs om man inte har Fibaron.
Till själva lampan finns dock fasen och nollan.
Då kanske det fungerar att koppla in i stort sett vilken Z-Wave dimmer som helst, om jag kopplar den uppe vid lampan och inte vid tryckknappen?
 
Problemet med nollan löser sig ju då, men har du obruten fas i takdosan eller bara tändtråd från knappen?
Finns bara tändtråd så får du ju finna ett snyggt sätt att ordna fram det, är det en permanent lösning hade jag nog inte "stelopererat" en befintlig strömbrytare utan dragit fram en riktig ledare med obruten fas.
 
A alfista skrev:
Problemet med nollan löser sig ju då, men har du obruten fas i takdosan eller bara tändtråd från knappen?
Finns bara tändtråd så får du ju finna ett snyggt sätt att ordna fram det, är det en permanent lösning hade jag nog inte "stelopererat" en befintlig strömbrytare utan dragit fram en riktig ledare med obruten fas.
Det finns bara tändtråd och nolla i taket tyvärr.
Är fördelen med att ha obruten fas i taket att nuvarande strömbrytare kan fortsatt vara aktiv? Eller hur kommer det sig att jag behöver den indragen?
 
BirgitS
I och med att strömbrytaren alltid ska vara På så kan väl tändtråden i takdosan betraktas och användas som fas.
 
F Flafleor skrev:
Är fördelen med att ha obruten fas i taket
Oavsett vilken dimmer du väljer så lär den kräva obruten fas, så om din tanke var att installera den i takdosan så får man ju ombesörja det på lämpligt vis.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.