K karlmb skrev:
Du har aldrig kommit upp till min nivå.
Du menar denna nivå när vi snackade om devalveringar

karlmb ;

"Vad yrar du om?
Det var en ökänd strategi under 70- och 80-talen att efter valen devalvera svenska kronan för att göra exportindustrin välvilligt inställd till höjda skatter

Som sagt var det ändå inte svårare än att det gjordes efter varenda röd valseger på 70-och 80-talen."

FELFELFEL!!
Det gjordes EN gång, 1982...

Erkände du felet? Nope...


Har ett flertal exempel där du är enormt vårdslös med sanningen.
 
Z Zodde skrev:
Du menar denna nivå när vi snackade om devalveringar

karlmb ;

"Vad yrar du om?
Det var en ökänd strategi under 70- och 80-talen att efter valen devalvera svenska kronan för att göra exportindustrin välvilligt inställd till höjda skatter

Som sagt var det ändå inte svårare än att det gjordes efter varenda röd valseger på 70-och 80-talen."

FELFELFEL!!
Det gjordes EN gång, 1982...

Erkände du felet? Nope...


Har ett flertal exempel där du är enormt vårdslös med sanningen.
Jag bemötte det inte pga det var så långt ifrån ämnet att man snarare anade att du är politiker.
Jag skiter faktiskt i om jag hade fel där eller ej.
Det var bara ett i raden av försök att blanda bort korten.
Minns tex att du satt ock skrev att någon ökad export mot kontinenten minsann inte hade skett.
När jag då konfronterade med de 2 nya kablarna så kunde du bara svamla om Sveriges export under perioden, trots att det handlade om Norges som nu går en helt annan väg.
Du är halare än en ål och drar dig inte för att slå ned på oväsentliga fel i syfte att sänka dina motståndares anseende, hur långt från ämnet det än leder.
Det sånt vi inte ska ha på BH.
 
  • Gilla
jawen
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Jag bemötte det inte pga det var så långt ifrån ämnet att man snarare anade att du är politiker.
Jag skiter faktiskt i om jag hade fel där eller ej.
Det var bara ett i raden av försök att blanda bort korten.
Minns tex att du satt ock skrev att någon ökad export mot kontinenten minsann inte hade skett.
När jag då konfronterade med de 2 nya kablarna så kunde du bara svamla om Sveriges export under perioden, trots att det handlade om Norges som nu går en helt annan väg.
Du är halare än en ål och drar dig inte för att slå ned på oväsentliga fel i syfte att sänka dina motståndares anseende, hur långt från ämnet det än leder.
Det sånt vi inte ska ha på BH.
Precis. Du skiter i om du har fel

Jag säger sorry när jag har fel.

Där har du skillnaden

Case closed.


PS Har sparat den konversationen du nämner om export också och den visar nåt helt annat än vad du påstår, faktiskt precis tvärtom. Kan klippa in den om du vill, säg bara till. Men till vilken nytta om du skiter i om du har fel…?DS
 
Ja, Karlmb, du har rätt i att Sverige stundtals skulle varit isolerat mot Europas elpriser med färre exportledningar från Skandinavien. Men vi ska inte vara isolerade.
Det som har drivit upp Europas elpriser är just prisökningen på gas. Men du har helt stirrat dig blir på en sak som du tycker är fel. Fast det är precis som det ska, och det är inget nytt. Det har varit känt sedan vi gick med i EU. Det handlar inte om dina nya 70% regler eller vad det nu är som är dagens problem enligt dig. 70% regeln har du visserligen inte tjatat om de senaste dagarna.
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det har varit känt sedan vi gick med i EU
Vi gick för tusan med i EU 1995 för snart 28 år sedan, men Svenska elmarknaden har fungerat bra ändå.

Att du konstant försvarar våra nu plötsligt ockerhöjda elpriser med "att det är precis så här det ska vara", är provocerande.
Att du också bl.a försvarar det ÄVEN med "Sveriges BNP per capita" och andra "floskler", trotts att Svensken har mindre att leva på än Tysken som också har hälften av svenskens elbehov bara för uppvärmning, är också provocerande.

Tyskland har avsatt 3.300 miljarder för el-stöd i sitt land, Sverige 55...Och ändå ältar du på att "allt är okey, & det är som det ska vara"
 
  • Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
Ja, det gjorde vi. Jag mins att min lärare i energisystem rekommenderade att man täckande ett långt (10år) fastprisavtal om man fick chansen. Just för att priserna skulle utjämnas med Tyskland. Nu visade sig det rådet ganska dåligt efter som jag fick det för ca 20år sedan. Jag mins inte om jag insett det tidigare eller ej. Men det är en tidpunkt då jag definitivt vet att det var känt. Så visst det har tagit tid att nå dit. Men det har hela tiden varit målet.

Edit: Varför ser du det som självklart bättre att lägga mer pengar på problemet? Pengarna ska ju fram på något vis oavsett.
 
Redigerat:
D Daniel 109 skrev:
Det som har drivit upp Europas elpriser är just prisökningen på gas
Sverige använder i stort sett inte gas, men du tycker tydligen det är okey att få straffas med enorma konsekvenser för ett lands alla invånare av en marknad som egentligen inte ens berör Sverige direkt som land.

Att en gasmarknad kan straffa ett land som inte ens använder gas är käpprätt åt helsike, då vi som land inte har någon elbrist & för länge sedan säkrat vår tillgång till fossilfri el.

Det här blir ju att småfolket i strukturerade länder som tagit ansvar & säkrat sin elproduktion, får nu straff & tvingas "subventionera" Tyskland & Frankrike och några andra EU länder dåliga energiplanering

Oljan går inte att jämföra med då den används av hela världen, & bl.a blir bränsle som vi själva använder & kan fraktas kors & tvärs över hela jordklotet
 
  • Gilla
Jamtstårsa och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
lägga mer pengar på problemet?
? Lägga pengar vart ?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Precis. Du skiter i om du har fel

Jag säger sorry när jag har fel.

Där har du skillnaden

Case closed.


PS Har sparat den konversationen du nämner om export också och den visar nåt helt annat än vad du påstår, faktiskt precis tvärtom. Kan klippa in den om du vill, säg bara till. Men till vilken nytta om du skiter i om du har fel…?DS
Om någon har fel om vädret när det diskuteras om filosofi tex så saknar det relevans.
Istället för att tjafsa om vem som bett om ursäkt kan vi återgå till ämnet, om du har någon kommentar på detta, det vore mer produktivt. :
https://second-opinion.se/vi-har-losningen-pa-hoga-elpriser-i-vara-egna-hander/
 
J jawen skrev:
? Lägga pengar vart ?
Ja, vilka pengar ska fram?
Övervinsterna till vatten- och kärnkraftsägarna?
 
D
Det här med att hämta hem övervinster tror jag på när jag ser det, allt över 50öre i två år nu, det blir rätt mycket pengar det..?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
D djac skrev:
Det här med att hämta hem övervinster tror jag på när jag ser det, allt över 50öre i två år nu, det blir rätt mycket pengar det..?
Det har nog Zodde räknat på.
 
D djac skrev:
Det här med att hämta hem övervinster tror jag på när jag ser det, allt över 50öre i två år nu, det blir rätt mycket pengar det..?
Njau, tyska staten har ju 500 miljarder kr att försöka hämta tillbaka för Uniper så de ser nog gärna ett högt elpris och att vi gemensamt betalar för deras fiasko...!
 
  • Gilla
jawen och 4 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Njau, tyska staten har ju 500 miljarder kr att försöka hämta tillbaka för Uniper så de ser nog gärna ett högt elpris och att vi gemensamt betalar för deras fiasko...!
Och våra egna politiker ser förstås nya mjölkkon Vattenfall, som ytterst välkommen när de plötsligt fått kraftiga utgiftsökningar pga tidigare misstag.
Alltid bättre att slippa höja skatten i det läget.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Och våra egna politiker ser förstås nya mjölkkon Vattenfall, som ytterst välkommen när de plötsligt fått kraftiga utgiftsökningar pga tidigare misstag.
Alltid bättre att slippa höja skatten i det läget.
Jo men nu behöver nog statskassan varenda öre så illa som det ser ut.
Men Tysklands totalhavererade energipolitik gör mig rejält förbannad som drar med sig hela EU och Sverige.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.