K
Halloj,

Tänkte att det kunde vara kul med en tråd där vi samlar och delar med oss av våra algoritmer/automationer/mönster rörande laststyrning kopplat till timpriser.
För att inspirera och låtas inspireras av andra!

Har själv rörligt elavtal idag, men funderar på att gå över på timprisavtal.
Har börjat bygga upp en grund i mitt hemautomationssystem där jag hämtar spotpriser och gör vissa jämföranden och konstateranden. Men ungefär så långt har jag kommit i praktiken.

Det jag funderat på att göra är att;
- På den billigaste timmen, "beställa" extra varmvatten (65 grader) av VVB'n och därefter gå tillbaka till ECO+ läget med 50 graders BÖR-värde. Därefter blockera VVB helt mellan 06-00 och helt enkelt hushålla mig med det varmvatten som finns.

- Vad gäller värmen, så vore det kul med en mer avancerat algoritm, men initialt hade jag tänkt mig att bara köra "peak shave", dvs blockera värmepumpen om nuvarande spotpris är över dagsmedel med en soft-limit på kanske 80 öre, där jag inte blockerar trots att spot är över medel.
Just denna är jag nyfiken på hur andra löst. :)

Så hur gör ni och hur upplever ni det? (Psykiskt, fysiskt och ekonomiskt!) :)
 
  • Display visar elpriser och konsumtion över tid på en "smartgrid" med diagram och numeriska värden, på svenska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Rätt involverat med en mängd koefficienter och glidande centiler osv, men i korthet: parallelförskjutning beräknas baserat på aktuellt pris jämfört med snittpris under kringliggande n timmar. Är det just nu relativt billigt gasar värmepumpen på lite extra, och vid motsatsen det omvända. Det finns en "COP per grad"-koefficient med i bilden, eftersom större avvikelser över noll leder till större COP-förlust. Parallelförskjutningen sätts till -30 grader (pumpen i praktiken avstängd) om det timaktuella priset är > m:te centilen, där m = % tid som pumpen behövt gå de senaste tre veckorna + 20%-enheter. Vid denna tid på året går pumpen aldrig 06–22, men när det blir kallare så tillåts den gå även några timmar på dagen osv.

Koden är förskräcklig och har vuxit fram under snart fyra år. En dag sätter jag mig kanske ner och gör en version 2.0.
 
  • Gilla
  • Wow
KjellTimell och 1 till
  • Laddar…
K
Intressant, det är definitivt något som jag drömmer om. Men känner att det är lite långt bort kompetensmässigt att få till en sådan styrning!
 
K
Har jobbat lite med mina "algoritmer" - tyvärr ingen AI - Men dom gör sitt jobb.
Hittills bara gjort klart varmvattenprogrammen.

Program 1 - Billigaste timmen
-Beställer 60 gradigt vatten på billigaste timmen

Program 2 - Medelpris
-Tillåter VV körning så länge priset är under medelpris.
-Funktion för att paralellförskjuta medelpriset om man accepterar lite högre, eller om man vill ligga lite under.
- Funktion för att häva blockering om priset är under tröskelvärdet, oavsett om det är över dagens medelpris.
- Funktion för att beställa VV på billigaste timmen.

Program 3 - Peak shave
- Blockerar VV körning på X-antal av dom dyraste timmarna
- Funktion för att beställa VV på billigaste timmen
 
  • Gränssnitt för energiförvaltning; visar spotprisautomation för varmvatten, medelpris och kontrollinställningar.
Redigerat:
  • Gilla
halper
  • Laddar…
Attitudeswe
K KjellTimell skrev:
Har jobbat lite med mina "algoritmer" - tyvärr ingen AI - Men dom gör sitt jobb.
Hittills bara gjort klart varmvattenprogrammen.

Program 1 - Billigaste timmen
-Beställer 60 gradigt vatten på billigaste timmen

Program 2 - Medelpris
-Tillåter VV körning så länge priset är under medelpris.
-Funktion för att paralellförskjuta medelpriset om man accepterar lite högre, eller om man vill ligga lite under.
- Funktion för att häva blockering om priset är under tröskelvärdet, oavsett om det är över dagens medelpris.
- Funktion för att beställa VV på billigaste timmen.

Program 3 - Peak shave
- Blockerar VV körning på X-antal av dom dyraste timmarna
- Funktion för att beställa VV på billigaste timmen
Min algoritm är optimerad för den effekttaxa min nätägare tillämpar.

Fixar 70 grader med långsam upprampning 00-05 och fyller på till 45 grader runt 15:00 om det mot förmodan behövs.

Servo och raspberry pi för totalt 120kr

Väntar på en pico med wifi så att jag kan välja om natten skall värma till 55 eller 75 och optimera på timpris istället för fast dygnsschema.

Har Tibber

Logik:
https://github.com/sander-visser/py-playground/blob/main/vvb_optimizer.py
 
Attitudeswe
K KjellTimell skrev:
Intressant, det är definitivt något som jag drömmer om. Men känner att det är lite långt bort kompetensmässigt att få till en sådan styrning!
Om du har en LLVP så har jag en algoritm som tar hänsyn till om man är hemma och vilket timpriset är:

Funkat utan elvärme även när det var -10 och fångar automatiskt upp om jag eldar i kaminen som är i samma rum som LLVP

Lyckats sänka förbrukning med 35% jfr förra året och även nyttja billiga timmar skapligt:

Energikonsumtion och kostnad över tid, staplar och linjer representerar användning och elpriser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Logik:

https://github.com/sander-visser/py-playground/blob/main/sensibo_optimizer.py
 
Istället för att försöka förlägga konsumptionen till de billigaste timmarna så har jag ett börvärde som beror på nuvarande priset. Det är delvis pgs lathet för det är mycket enklare att implementera, men det ger lite samma effekt. Sen gillar jag det för det tvingar en att tänka på "vad tycker jag en grad är värd".
 
A arasmus skrev:
Istället för att försöka förlägga konsumptionen till de billigaste timmarna så har jag ett börvärde som beror på nuvarande priset. Det är delvis pgs lathet för det är mycket enklare att implementera, men det ger lite samma effekt. Sen gillar jag det för det tvingar en att tänka på "vad tycker jag en grad är värd".
Detta gäller vår LLVP. För varmvatten kör jag bara 1-5 för då är det "alltid" billigast.
 
Värmen kör jag likt @arasmus med en egen innegivare där jag simulerar inneteperaturen som [ nuvarande_temperatur + nuvarande_elpris ]. Dvs börvärdet blir i mitt fall 21,5 grader minus vad elpriset är. Min värmepump (CTC GSI 12) är lite havldålig på att följa innegivaren dock så det brukar inte bli för kallt även då priset sticker upp mot 10kr. Det fungerade förträffligt i höstas när det var mellan 5-15 grader och priset ändå varierade rätt mycket under dagen men ändå var rätt lågt på natten. Då låg jag nästan på 50% av vad offpeak.se anger som medelpris utan att det tummade något direkt på temperaturen. Nu senaste veckorna dock med priset som i princip bara legat rätt jämt mellan 4 och 7 dygnet runt utan några direkt toppar och dalar och från -15 till -5 grader ute så har det blivit lite mer av att det är en allmän sänkning av temperaturen.

Varmvattnet kör jag genom att byta mellan 'ekonomi' och 'normal' på värmepumpen. I ekonomi läget så kör den igång när det sjunker till 45 grader och kör upp det till 50. I normal så kör den istället mellan 50 och 55. Så jag räknar hela tiden ut hur lång tid den ungefär kan klara sig tills den behöver värma och letar upp den billigaste timmen som finns inom den tiden. Sen byter jag då till läge 'normal' de timmarna som priset är som mest 115% av det billigaste priset. Det fungerar oftast utmärkt. Från början körde jag inte med de där extra 15% men då vart det ibland problem nu när det blev kallt och den började få konkurens med att göra värme istället så den blev inte alltid klar. Enda problemet är vissa få dagar då priset hela tiden är ökande av de som finns fram tills kl 13 då nya priserna släpps. Då kommer den ju köra i normal hela tiden tills dess. Dock brukar det vara rätt sällan det händer och alltid vad jag kunnat se så är det då även rätt jämna (och ofta låga) priser så jag har inte orkat göra något åt det problemet.

Det är ju lite fusk med att ha modbus till värmepumpen men även om det kostade 3000kr vilket jag tyckte var rätt hutlöst för komponenter som kostar max 25kr i inköp så har det nog redan betalat sig i att jag kan kontrollera pumpen och framför allt lära mig mer hur den fungerar så jag kan styra den bättre.
 
J Jensa86 skrev:
Värmen kör jag likt @arasmus med en egen innegivare där jag simulerar inneteperaturen som [ nuvarande_temperatur + nuvarande_elpris ]. Dvs börvärdet blir i mitt fall 21,5 grader minus vad elpriset är. Min värmepump (CTC GSI 12) är lite havldålig på att följa innegivaren dock så det brukar inte bli för kallt även då priset sticker upp mot 10kr. Det fungerade förträffligt i höstas när det var mellan 5-15 grader och priset ändå varierade rätt mycket under dagen men ändå var rätt lågt på natten. Då låg jag nästan på 50% av vad offpeak.se anger som medelpris utan att det tummade något direkt på temperaturen. Nu senaste veckorna dock med priset som i princip bara legat rätt jämt mellan 4 och 7 dygnet runt utan några direkt toppar och dalar och från -15 till -5 grader ute så har det blivit lite mer av att det är en allmän sänkning av temperaturen.

Varmvattnet kör jag genom att byta mellan 'ekonomi' och 'normal' på värmepumpen. I ekonomi läget så kör den igång när det sjunker till 45 grader och kör upp det till 50. I normal så kör den istället mellan 50 och 55. Så jag räknar hela tiden ut hur lång tid den ungefär kan klara sig tills den behöver värma och letar upp den billigaste timmen som finns inom den tiden. Sen byter jag då till läge 'normal' de timmarna som priset är som mest 115% av det billigaste priset. Det fungerar oftast utmärkt. Från början körde jag inte med de där extra 15% men då vart det ibland problem nu när det blev kallt och den började få konkurens med att göra värme istället så den blev inte alltid klar. Enda problemet är vissa få dagar då priset hela tiden är ökande av de som finns fram tills kl 13 då nya priserna släpps. Då kommer den ju köra i normal hela tiden tills dess. Dock brukar det vara rätt sällan det händer och alltid vad jag kunnat se så är det då även rätt jämna (och ofta låga) priser så jag har inte orkat göra något åt det problemet.

Det är ju lite fusk med att ha modbus till värmepumpen men även om det kostade 3000kr vilket jag tyckte var rätt hutlöst för komponenter som kostar max 25kr i inköp så har det nog redan betalat sig i att jag kan kontrollera pumpen och framför allt lära mig mer hur den fungerar så jag kan styra den bättre.
Haha, jag har exakt samma; 21.5 - elpris. Fast aldrig mer än 19 (gillar det kallt) och aldrig mindre än 16 (nån måtta får det vara). Sen är värmen av mellan 21-04. Vårt hus tappar ca 0.5 grader/h när det är kring 0 ute, så det blir ganska bra iom att det är ofta 19 när man går upp och sen svalnar lite under de dyra morgontimmarna, sen upp lite på lunch och sen svalnar lite mer de dyra eftermiddagstimmarna för att sen vända upp fram till 21. Det rycker lite i optimeringsnerven att göra detta "rätt", men nu är det bara en rad i Home Assistant och ändå nöjd över hur pass bra det funkar för oss.
 
  • Gilla
Jensa86
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.