D Daniel 109 skrev:
Det påverkar inte prismodellen alls.
Om inte alla elproducenter får samma pris som den dyrast sålda kilowattimen så skulle jag nog vilja säga att man har påverkat prismodellen, eller hur tänker du?
 
Så kommer det att fortsätta vara. Det man gör är att beskatta det man ser som överinkomster. Det kommer inte att sänka elpriset, men frigöra resurser till stödåtgärder och begränsa kapitalöverföringen till producenterna.
 
D Daniel 109 skrev:
Så kommer det att fortsätta vara. Det man gör är att beskatta det man ser som överinkomster. Det kommer inte att sänka elpriset, men frigöra resurser till stödåtgärder och begränsa kapitalöverföringen till producenterna.
Beskatta?
Man gör ju så att gaspriset får ett tak så att det elpriset i sin tur aldrig blir högre än gastakspriset.
 
  • Gilla
Jamtstårsa
  • Laddar…
Ett pris som dock skulle vara betydligt mindre kopplat till vad konsumenten i slutändan betalar för elen, vilket nog ändå är det som betyder mest för de flesta.

Är elen dyrare i Frankrike än i Sverige? Priset på spotmarknaden är högre, men vem betalar det priset? EDF höjde sina priser med 4% i år och ska höja med hela 16% nästa år.
 
D
E ErikAdolfsson skrev:
Ett pris som dock skulle vara betydligt mindre kopplat till vad konsumenten i slutändan betalar för elen, vilket nog ändå är det som betyder mest för de flesta.

Är elen dyrare i Frankrike än i Sverige? Priset på spotmarknaden är högre, men vem betalar det priset? EDF höjde sina priser med 4% i år och ska höja med hela 16% nästa år.
Frankrike har väl legat över oss genom hela denna resan
 
P paralun skrev:
Beskatta?
Man gör ju så att gaspriset får ett tak så att det elpriset i sin tur aldrig blir högre än gastakspriset.
Ja, det kan trycka ner elpriset om det fungerar. Men det är något annat är det ”elpristak” som diskuterades. Det har länkats till det många gånger. Du kan inte ha missat det.
 
D djac skrev:
Frankrike har väl legat över oss genom hela denna resan
Som jag tolkar det kan konsumenten i Frankrike få elen för fast pris på ca 2kr/kwh inkl skatt och elnät. Till 2023 skulle detta öka med 16% vilket ju fortfarande är mkt billigt.

Dubbelkolla gärna så jag inte har missuppfattat.

https://www.globalpetrolprices.com/France/electricity_prices/
https://en.selectra.info/energy-france/guides/electricity/tariffs

Att spotpriset oftast är högre där än i Sverige är ju ganska ointressant i sig.
 
  • Gilla
  • Wow
karlmb och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det finns många saker som mer eller mindre samverkat. Det faktum att vi var utanför andra världskriget är en stor del av förklaringen. Vi hade en fungerande industri och intakt befolkning när Europa skulle byggas upp.
Kulturen med den lutherska arbetsmoralen har också bidragit. Ett innovativt klimat och vettigt utbildningssystem. En fackföreningsrörelse som inte varit konfliktdrivande. Tillgång till bra jorbruksmark, skog och vattenkraft har naturligtvis varit bra också.

Att tro att billig el är hela förklaringen är väldigt smalsynt.
Bra jordbruksmark..Bla...bla...bla, "utanför andra världskriget"..Bla..bla...bla....som vanligt från dig & sättet du ser "just din verkligheten" på, & Sveriges välstånd började byggas mycket tidigare än du påstår.

Orkar inte "skriva en bok" om detta, men Sveriges HELA välfärd/Allmännyttan/sociallagstiftning/skola_utbildning/sjukvård mm mm har skapats av den svenska Industrialiseringen som ALLTID varit mycket "energikrävande"

År 1893 överfördes för första gången elektrisk kraft från ett ställe till ett annat med en ny metod, trefas växelström. Från Aseas nybyggda vattenkraftstation i Hellsjön i Dalarna överfördes då kraft till Grängesbergs gruvor, en sträcka på 15 kilometer. Det blev inledningen till elektrifieringen i landet.

Vare sig det gäller tidig Industrialisering ( då massor av människor/handkraft/timmar behövdes = Energi), eller lite senare då ångmaskin/turbin gjorde sitt intåg = Energi.
Och Sverige var fram till 1870 ett eländigt land i stor fattigdom och social misär, och ca 20% av Sverige emigrerade pga det.

Industrialiseringen blev räddningen & runt 1870-talet hade den kommit igång så pass bra att industrin börjande få behov av arbetskraft & därefter gick det mycket snabbt, så redan 1910 arbetade 32% av Sveriges befolkningen inom industrin. ( och 1910 upphör också emigrationen från Sverige helt )
På 1910-talet översteg antalet verksamma inom industrin och tjänstesektorn jordbruksnäringens.

Trots industrins mörka sidor (barnarbete/dåliga villkor/ohälsa) så var det den som drog upp landet från en fattigdom och social misär som höll på att växa makthavarna över huvudet, till ett land som i början av seklet började få en märkbar välståndsutveckling.

Industrialiseringen stora behov av arbetskraft skapade framför allt stora inkomstskatter till "staten" då svenska kostnadsökningen skulle täckas genom en progressiv inkomstskatt kunde förslaget röstas igenom.
1902 beslöt sålunda riksdagen att denna progressiva inkomstskatt skulle utgå som en extra skatt 1903.

Efter demokratiska genombrott kvarlåg inga större hinder för den stora skattereformeringen, och 1910 beslutade riksdagen om införande av en progressiv inkomst- och förmögenhetsskatt

Sveriges urbanisering skedde relativt sent. Städerna började växa först under 1880- och 1890-talen, då industrierna tack vare järnvägen och elektricitetens utveckling lokaliserades dit och efterfrågan på arbetskraft ökade. Mellan 1880 och 1900 stod de 15 snabbast växande städerna för mer än halva den svenska befolkningsökningen.

Så utan den tidigare tillgången till prisvärd billig konkurrenskraftig energi/el (som i sig ) skapat grundförutsättning för denna Industri ........ingen Svensk välfärd.

Sverige hade sannolikt varit ett U-land istället för ett världsledande civiliserat jämlikt välståndsland.

Lite nyttig läsning för dig Daniel109 (som tror bra jordmark & undvikande av WW2 skapat "välfärd") där dom tar upp en hel del av Sveriges "formande", och det finns mycket mer att läsa om man vill.

https://skatteverket.se/omoss/varve...d9e166a8cb399f1f7d.html#Overflodetbeskattades
 
  • Gilla
Jamtstårsa och 2 till
  • Laddar…
Det var bra mycket fler saker jag nämnde. Även energin var med bland det jag nämnde.
Men jag vidhåller att det inte är enbart billig energi som skapat Sveriges välstånd.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Japp, sorry. Såg på fel chart. Slutsatsen blir dock densamma.
Poängen var att visa att ”gaspriset inte längre är nåt problem” är fria fantasier
Din klant. Lite ödmjukhet skadar aldrig.
 
  • Gilla
jawen
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Du klarar inte av å se några sammanhang??
Självklart är det Gaspriserna som ger det höga elpriset. Kriget stryper leveranser så priset får svårt att komma ned.
Hade man haft så mycket faktafel som du (lägger gärna ut exempel) är det klädsamt att vara aningen mer ödmjuk.
Det är du som likt ett psykfall fokuserar på en enda av flera faktorer.
Gaspriser är en, och med färre kablar eller ett annat regelverk för hur de ska användas, så hade inte de högre produktionskostnaderna för el gjort på naturgas på kontinenten slagit igenom i norden iaf.
Alla elhandlare fattar att tidigare instängd vattenkraft i Norge som var tvungen tidigare att ta vägen via SE3 o 4 om den skulle exporteras, naturligtvis hjälpte till rejält att fylla de svenska kablarna mot kontinenten. Precis som vår egna vattenkraft gör när den egna konsumtionen i SE3 o4 är tillräckligt låg.
Men såna resonemang aktar du dig nog att ge dig om på.
Man kan nästan tro att du är en av arkitekterna bakom de norska kablarna.
Men förmodligen är du bara korkad helt enkelt.
 
  • Gilla
jawen
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Din klant. Lite ödmjukhet skadar aldrig.


Att säga sorry och direkt erkänna fel bör alla kunna göra och är väl det bästa exemplet på ödmjukhet.?Du, däremot, försöket göra en billig poäng av det å kalla mig klant?

Själv erkänner du aldrig fel förrän du blir tagen med byxorna nere… fast även då slingrar du dig in absurdum.

Jag ska leta fram några av dina värsta tabbar/sakfel så alla får se din nivå. :rofl:
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det är du som likt ett psykfall fokuserar på en enda av flera faktorer.
Gaspriser är en, och med färre kablar så hade inte de högre produktionskostnaderna för el gjort på naturgas på kontinenten slagit igenom i norden iaf.
Alla elhandlare fattar att tidigare instängd vattenkraft i Norge som var tvungen tidigare att ta vägen via SE3 o 4 om den skulle exporteras, naturligtvis hjälpte till rejält att fylla de svenska kablarna mot kontinenten. Precis som vår egna vattenkraft gör när den egna konsumtionen i SE3 o4 är tillräckligt låg.
Men såna resonemang aktar du dig nog att ge dig om på.
Man kan nästan tro att du är en av arkitekterna bakom de norska kablarna.
Men förmodligen är du bara korkad helt enkelt.
Klarar du inte å argumentera utan att ständigt gå till personangrepp visar det bara hur svaga argument du har.
Psykfall?
Korkad?
Du hör inte hemma på BH och jag tänker inte sänka mig till din nivå.
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Att säga sorry och direkt erkänna fel bör alla kunna göra och är väl det bästa exemplet på ödmjukhet.?Du, däremot, försöket göra en billig poäng av det å kalla mig klant?

Själv erkänner du aldrig fel förrän du blir tagen med byxorna nere… fast även då slingrar du dig in absurdum.

Jag ska leta fram några av dina värsta tabbar/sakfel så alla får se din nivå. :rofl:
Det var nog dagens största sten i ditt lilla glashus. Trampa på du i klaveret.
 
  • Gilla
jawen
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Klarar du inte å argumentera utan att ständigt gå till personangrepp visar det bara hur svaga argument du har.
Psykfall?
Korkad?
Du hör inte hemma på BH och jag tänker inte sänka mig till din nivå.
Du har aldrig kommit upp till min nivå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.