På vårt hus så har de under någon renovering eller försök till renovering klätt in huset med asfaboard och sen satt stående läkt på det. Och så målat rött. Gissar att det är gjort någon gång på 70-talet. Kanske var tanken att det skulle bli ny fasad men att energin och orken inte fanns. (Inte kunskapen heller om man ser till hur huset är skött i övrigt)

Det ska ny fasad på och min tanke är att helt sonika bara spika på liggande panel. Asfaboarden är fräsch och utbytt på sina ställen och fyller sin funktion. På så vis får jag en luftspalt mellan fasaden och skivorna och jag sparar en hel del arbete.

Tankar och funderingar kring detta? Det känns för smidigt för att vara sant liksom, därför jag frågar. :-?
 
Fasadexperterna lyser med sin frånvaro men idag fick jag hem boken "Fasadbeklädnad", hoppas den innehåller svar på det och mer därtill. :)
 
Ja och nej angående svar.

Men i de bygginstruktionerna som finns i boken så är det ingen luftspalt mellan vindpapp/asfa utan panelen är spikad direkt på.

Det borde innebära att jag kan ta bort läkten som är nu och spika nya panelen direkt på asfaboarden? Hallå, fasadexpertisen?  :)

edit: ca 10 mm luftspalt, kass bok med otydliga beskrivningar.
 
Jag är allt annat än fasadexpert, men jag bor i ett hus med precis samma sorts fasad som du skriver om. Hur gick det för dig? Har du satt upp någon ny isolering och/eller panel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.