Du får tänka på heimlaga att det ofta är väldigt dyrt att få VVS-jobb gjorda och i detta fallet risken att det görs anpassat på dåligt sätt. TS kanske kan beskriva vad det finns där i övrigt för VP mm så går det ge bättre svar.
 
P PatrikJo skrev:
I finland kanske det fungerar så. Ytterst ovanligt att någon säljer rivningsvirke på container i sverige. De gångerna jag sett det har priserna nästan varit som "vanlig" ved.
Och nästa vinter är antagligen elpriset normalt igen, då kommer inte TS vara alls sugen på att kapa ved.
Säkert går det att köpa rivnngsvirke kontainervis i Sverige också. Man bara ringer till ett byggföretag eller rivningsföretag och frågar. Jag har hört om folk som har gjort det i Sverige på samma vis som här.

Skillnaden som jag uppfattar den (sambon är från Sverige) är att här i svenskspråkiga Österbotten där alla är släktens släkt eller bekantas bekanta med alla så går och frågar och ofta går det att ordna. I det rikssvenska storsamhället utgår man från att det inte går och därför får man aldrig veta om det går.
 
  • Gilla
J Vos och 2 till
  • Laddar…
Den på bilden är lik min vattenmantlade kökspanna.
Jag trivs med den.
Är det något du vill sälja?
Jag tänker om du vill sätta in något annat som är gjort för att elda utan vatten i.
Min panna mådde i alla fall inte inte bra av att eldas torr, vilket inträffade efter ett läckage.
 
J
H heimlaga skrev:
Säkert går det att köpa rivnngsvirke kontainervis i Sverige också. Man bara ringer till ett byggföretag eller rivningsföretag och frågar. Jag har hört om folk som har gjort det i Sverige på samma vis som här.

Skillnaden som jag uppfattar den (sambon är från Sverige) är att här i svenskspråkiga Österbotten där alla är släktens släkt eller bekantas bekanta med alla så går och frågar och ofta går det att ordna. I det rikssvenska storsamhället utgår man från att det inte går och därför får man aldrig veta om det går.
När jag "byggde" huset (totalentreprenad) bad jag snickarna att lägga allt obehandlat spillvirke i en hög på sidan om containern. De kollade underligt på mig och tänkte att han kan inte vara en vanlig Stockholmare.

Varför ska jag ge bort gratis ved och sen åka till macken och köpa det dyrt istället.
 
  • Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Det borde ju gå att koppla in den på värmesystemet med kulkranar på anslutningsrören så att du kan elda i den och hjälpa bergvärmen på traven när du är hemma och köpisenergin är dyr och sedan stänga kranarna och låta bli att elda när köpisenergin är billig eller du är borta.

Att elda ved i panna är ingen hedenhösteknik. Det är ett mycket förnuftigt och effektivt sätt att minska sina elräkningar och avlasta elnätet och därmed minska risken förstora strömavbrott mitt i kallvintern.
Han kommer skicka på alldelse för håg framledningstemperatur i systemet, och styrsystemet från bergvärmepumpen kommer i bästa fall bara larma.

Har TS ett rörsystem med enbart metallrör och radiatorer, och ej golvvärme så kommer det att funka. Men är det någon form av plaströr så kommer han förkorta livslängde på systemet, finns det golvvärme som är direkt kopplat mot bergvärmen så är det risk att förstöra golv också.
 
  • Gilla
lobbin
  • Laddar…
L lobbin skrev:
Hej! Har en vattenmantlad kökspanna som blivit urkopplad på grund av installation av bergvärme.

Finns det något sätt att kunna elda i pannan igen? Som jag förstått det så ska man inte elda i den som den står nu, men rörmokaren pratade på att det kanske skulle gå att fylla den med sand?

Tyvärr vet jag inte var den är köpt och har inte hittat något vettig i närheten att fråga.
Du behöver koppla den mot en ackumulatortank med en laddomat eller dyl. Sedan kan du shunta ut värmen från tanken i systemet så du får lämplig temperatur. Du kommer även behöva ett större expansionskärl iom att du ökar vattenvolymen på systemet och temperatur området.

Ställer du tanken på ett lämpligt ställe där du har nytta av värmen som läcker ut från den så kan det vara en variant att köra en oisolerad tank och och inte koppla ihop den med övriga systemet. då kommer tanken stråla ut värmen mellan eldningarna. Möjligt att du behöver isolera tanken något om du har ett välisolerat hus för att den inte skall värma förmycket.


Även om du gör jobbet själv så kommer det kosta en del. Har du platsen så kan du leta efter en begagnad tank och laddkoppel på blocket.
Annars blir det nog billigare att byta mot en vanlig vedspis eller kamin(finns kaminer med kokplatta). Gör du det jobbet själv så blir det inte så dyrt. Man får läsa på lite hur man skall göra. Min sotare var behjälplig för mig att reda ut vissa frågetecken.) Det är ändå sotaren i slutänden som skall godkänna installationen av en ny spis.)
 
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
J Jerald Stuartson skrev:
När jag "byggde" huset (totalentreprenad) bad jag snickarna att lägga allt obehandlat spillvirke i en hög på sidan om containern. De kollade underligt på mig och tänkte att han kan inte vara en vanlig Stockholmare.

Varför ska jag ge bort gratis ved och sen åka till macken och köpa det dyrt istället.
Jag misstänker att det är annorlunda med rivningsvirke som heimlaga menade att man kan köpa. Grundat på diverse olika regler som kommit till runt allt vid bygge- rivningsarbete antar jag att det är svårare om allt ska ske korrekt utan kontakter med mindre aktörer osv.
 
M mattoys skrev:
Han kommer skicka på alldelse för håg framledningstemperatur i systemet, och styrsystemet från bergvärmepumpen kommer i bästa fall bara larma.

Har TS ett rörsystem med enbart metallrör och radiatorer, och ej golvvärme så kommer det att funka. Men är det någon form av plaströr så kommer han förkorta livslängde på systemet, finns det golvvärme som är direkt kopplat mot bergvärmen så är det risk att förstöra golv också.
Man brukar ha en manuellt reglerad schunt på pannan för att undvika sånt där. Jag skrev inte om det utan tog det bara för självklart att man har schunt.
 
GK100 GK100 skrev:
Jag misstänker att det är annorlunda med rivningsvirke som heimlaga menade att man kan köpa. Grundat på diverse olika regler som kommit till runt allt vid bygge- rivningsarbete antar jag att det är svårare om allt ska ske korrekt utan kontakter med mindre aktörer osv.
Enligt en splitterny EU-regel kan rivningsvirke som inte är tryckimregnerat eller koltjärat liknande inte längre klassificeras som avfall av medlemsländerna och får därmed säljas lagligt som ved.
Samma EU-regel innebär också att tegel och ren betong från rivningar får säljas lagligt till exempel som fyllnadsmassor.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
I Sverige går allt spillvirke till värmeverken, det körs i flistugg och blandas med färsk flis från skogsbruket. Om de betalar för det vet jag inte, men de vill nog inte bli av med det.
 
Isakare Isakare skrev:
I Sverige går allt spillvirke till värmeverken, det körs i flistugg och blandas med färsk flis från skogsbruket. Om de betalar för det vet jag inte, men de vill nog inte bli av med det.
Mycket spillvirke går till värmeverk men inte allt, den som betalar bäst borde få köpa
 
De flesta företag betalar en avfallsentreprenör för att tömma deras containrar med spillvirke. Det är förmodligen inte omöjligt att få hjälpa till att tömma sagda container utan kostnad för företaget. Lite bidrag vid personalens kafferast kan dock vara uppskattat.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Enligt en splitterny EU-regel kan rivningsvirke som inte är tryckimregnerat eller koltjärat liknande inte längre klassificeras som avfall av medlemsländerna och får därmed säljas lagligt som ved.
Samma EU-regel innebär också att tegel och ren betong från rivningar får säljas lagligt till exempel som fyllnadsmassor.
Se där då är ju kanske tom inte allt märkt EU helt bort i tok som så gärna görs gällande. Jag är ändå lite skeptisk till att det i praktiken går så lätt här i SE ändå av väl invanda byråkratiska skäl. Men går säkert som nämnts att fixa i lilla skalan lokalt som Sågspåm... skrev.
 
GK100 GK100 skrev:
Se där då är ju kanske tom inte allt märkt EU helt bort i tok som så gärna görs gällande. Jag är ändå lite skeptisk till att det i praktiken går så lätt här i SE ändå av väl invanda byråkratiska skäl. Men går säkert som nämnts att fixa i lilla skalan lokalt som Sågspåm... skrev.
Ja inte kan man lyda varenda liten småpåve. Värme behövs och ved finns och företagen säljer säkert antingen svart eller vitt.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Ja inte kan man lyda varenda liten småpåve. Värme behövs och ved finns och företagen säljer säkert antingen svart eller vitt.
I Sverige har det ju blivit 'fult' med kontanter men i dessa tider kan ju en påse hembakade lussebullar vid fikadax sannolikt ge tillgång till containern med brännbart;)
 
  • Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.