borjerik
I vår samfällighet så har vi 2 olika typer av element. Den nyare varianten, enligt bild, får vi inte cirkulation på. Vet någon hur man får fart på dem? Sprinten i termostaten är helt okej.
 
  • Värmeelement med anslutna rör, termostatventil, vägg, golv, del av sko synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Radiatoranslutningar och rör, koppar och krom, mot vit vägg, slitage och korrosion synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vilken modell av radiator har ni? Kan de vara felkopplade (in mot ut och tvärtom)? I vissa fall fungerar inte cirkulationen om man matar dem från fel håll (till min stora förvåning). Finns det någon flödesreglering i form av en ställskruv som på gamla radiatorer? Om termostatpinnen är helt ute och ventilen bakom verkligen fungerar så är det bara de två sakerna som kan krångla vad jag vet. Att termostatpinnen är ute är ingen garanti för att ventilen innanför är öppen, men är det nya radiatorer bör de ju inte ha beckat igen redan.
 
borjerik
F fb35523 skrev:
Vilken modell av radiator har ni? Kan de vara felkopplade (in mot ut och tvärtom)? I vissa fall fungerar inte cirkulationen om man matar dem från fel håll (till min stora förvåning). Finns det någon flödesreglering i form av en ställskruv som på gamla radiatorer? Om termostatpinnen är helt ute och ventilen bakom verkligen fungerar så är det bara de två sakerna som kan krångla vad jag vet. Att termostatpinnen är ute är ingen garanti för att ventilen innanför är öppen, men är det nya radiatorer bör de ju inte ha beckat igen redan.
Det är element som suttit några år och fungerat, dock sämre o sämre. Det är halvljummet fram till elementet men den leds inte in i element. Blir inte klok på felet. Cirkulationspumpen funkar, trycket normalt och elementen från generation innan funkar perfekt

F fb35523 skrev:
Vilken modell av radiator har ni? Kan de vara felkopplade (in mot ut och tvärtom)? I vissa fall fungerar inte cirkulationen om man matar dem från fel håll (till min stora förvåning). Finns det någon flödesreglering i form av en ställskruv som på gamla radiatorer? Om termostatpinnen är helt ute och ventilen bakom verkligen fungerar så är det bara de två sakerna som kan krångla vad jag vet. Att termostatpinnen är ute är ingen garanti för att ventilen innanför är öppen, men är det nya radiatorer bör de ju inte ha beckat igen redan.
Det
 
Det måste vara ventilerna som krånglar. Går det att tömma systemet delvis för att kunna skruva bort eller byta en ventil? Jag lyckades få igång en supergammal radiator med silikonspray. Jag tog bort packboxen (den med pinnen i) och sprayade in lite silikonspray mot insatsen i ventilhuset. Jag hade inte förnäntat mig att få igång den men det fungerade faktiskt. Om pinnen fjädrar tillbaka ut som den ska är ventilen antagligen OK men om den inte gär det så är ventilen fast i stängt läge. Det kan så klart skilja på olika modeller men de jag stött på är stängda när de är intryckta.

Bild på packbox:
https://www.rinkabyror.se/artikel/danfoss-packbox-aldre/

9484_1.jpg
/Fredrik
 
  • Gilla
borjerik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.