Hej
Jag har lagt in golvvärme och fick då rådet att använda golvspackel Höganäs FB6000 som flytspackel. Dock verkar det inte flyta ut som det ska och jag skulle behöva något annat flytspackel som flyter ut bättre och inte torkar så fort. Jag måste lägga på någonting som fluter ut bättre för att få det jämnt innan jag lägger klinker.

Är tacksam för alla råd som jag kan få.

-Norrland
 
norrland skrev:
Hej
Jag har lagt in golvvärme och fick då rådet att använda golvspackel Höganäs FB6000 som flytspackel. Dock verkar det inte flyta ut som det ska och jag skulle behöva något annat flytspackel som flyter ut bättre och inte torkar så fort. Jag måste lägga på någonting som fluter ut bättre för att få det jämnt innan jag lägger klinker.

Är tacksam för alla råd som jag kan få.

-Norrland
Har flytspacklat min källare. Har bara erfarenhet från denna enda gång, som blev två gånger innan jag var klar. Nog det jag gjort i huset som visat sig svårast att få ordning på. Jag gjorde ett fel jag känner mig säker på:
  • Jag använde snabbtorkande flytspackel på en yta om 8 m2. Nästa gång kommer jag att köpa flytspackel med längre stelningstid (hade 30 minuter).
Min tro efter detta: Köp flytspackel som ger dig mer tid (när jag blandade sista hinken hade mitt första flytspackel redan börjat stelna.

Jag hittade dessutom efteråt ett tips i Gör det själv, som jag inte provat, men gärna tar upp, det finns säkert de i forumet som kan säga om det är bra eller dåligt:

Använd tandspackel, flytspackel måste nivelleras av dig själv, men har en viss utflytningsförmåga, dock underlättar du nyttjandet av den med en tandspackel.

--- Mats ---
 
Ardex K14 är suveränt till tunna planflytningar. Kan byggas max 10 mm, men det flyter inte mycket sämre än vatten. Fortfarande bara 30 minuters öppentid, men det brukar funka bra om det inte är för stora ytor.
 
jon_h skrev:
Ardex K14 är suveränt till tunna planflytningar. Kan byggas max 10 mm, men det flyter inte mycket sämre än vatten. Fortfarande bara 30 minuters öppentid, men det brukar funka bra om det inte är för stora ytor.
Jepp, det var Ardex jag använde. Det är jättebra om man har tillräckligt mycket färdigblandat, men trots en elektrisk visp och dubbla byttor hann vi inte blada snabbare än det hann torka. Det är själva ytskicktet som blir tätt, man kunde efter första omgången faktiskt se var "vågen" stannade från det sista flytspacklet jag hällde på.

Aldrig mer snabbtorkande om jag inte har en stor slang till ett stort kärl att spruta från. Nåväl, omvänt kan man säga att jag lärde mig mer från det flytspackelförsöket än många andra projekt...

--- Mats ---
 
Det är ofta en god idé att blanda i många hinkar och hälla ut allt på en gång. Flytspacklet stelnar fortare när man hällt ut det än det gör i hinken. Jag brukar köra i 10-15 hinkar när jag flytspacklar större badrum själv.
 
jon_h:

Vilket spackel använder du i dessa fall? Eller har du tips på lämpligt? behöver antagligen ej vara fiberförstärkt
eftersom jag inte ska spackla badrum utan ett sovrum som underlag för laminat - storlek runt 13 kvm.

/Rob
 
Finja 240 eller Ardex K14 är båda lämpliga för detta, de flyter båda ut bra. Särskilt Ardexen är mycket lättanvänd vid planflytning.

Tänk på att du inte bygger högre per spackling än 30 mm med Finjas eller 10 mm med Ardex.
 
Någon som vet vilka butikskedjor som säljer Ardex produkter?
I Uppsalaområdet helst.
 
Beijjer och Spektrum har Ardexgrejer. Ska du finflyta har Ekeby Bruk ett bra spackel också. Fast jag kommer inte ihåg vad det heter just nu, det är ett ganska okänt märke.
 
Har dom ardex på beijer? Jag brukar handla en hel del på beijer i östhammar och där hade dom inte en enda ardexprodukt vad jag har sett. Tror det var maxit mest.
Men jag ska iväg och kolla här i uppsala också, tackar för svaret!
 
Jag kan ha fel, men har har starkt för mig att jag sett Ardex på Beijer i Uppsala.
 
Anlita en mattläggare som är van att spackla, det tar honom kankse 2-3 timmar att spackla och det blir oftast perfekt. Sen brukar dom gå in efter någon halvtimme och "skrapa/hyvla" av det som inte blev bra samt fall mot golvbrunnar mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.