Någon som har koll på hur lång livslängd man kan förvänta sig på vacuumsolfångare?

Säljaren hävdar 25 år, men ett tips är ju att inte lita på en krämare.
 
Vad står det i databladet för solfångaren ifråga för garantier som tillverkaren utlovar? Det är tillverkaren som utlovar garantier, inte en återförsäljare.
Har dina solfångare pajat, eftersom du frågar?
 
Jag har svårt att tänka mig vad som kan bli sämre på en sådan, förutom att dom tappar vakuum genom en skada.
 
A Arnodt skrev:
Vad står det i databladet för solfångaren ifråga för garantier som tillverkaren utlovar? Det är tillverkaren som utlovar garantier, inte en återförsäljare.
Har dina solfångare pajat, eftersom du frågar?
Inte alls. Jag sitter och räknar på hurtillvida jag skall värma varmvatten med elen från solcell eller solfångare. I den kalkylen är livslängden helt avgörande.

Intressant fö med garanti. Självklart vänder man sig till den man köpt av om man har ett garantiärende, hur en åf eller agentur löser det med tillverkaren är inte intressant för mig som konsument. Men om man köper en pryl med 25 års garanti som klappar ihop efter 20 år så måste en åf eller agentur finnas kvar för att det skall bli någon garanti. Fabrikanten har inte tjänat någon marginal, den har handelsleden tjänat, så fabrikanten är nog måttligt road av att hantera en reklamation, om denne ens finns kvar efter 20 år.
 
J
A Arnodt skrev:
Vad står det i databladet för solfångaren ifråga för garantier som tillverkaren utlovar? Det är tillverkaren som utlovar garantier, inte en återförsäljare.
Har dina solfångare pajat, eftersom du frågar?
Du har helt fel.

Garanti är en överenskommelse som en säljare lämnar till en köpare och det finns inga krav på garanti. Vem som tillverkar produkten har inte med garantifrågan mellan säljare och köpare att göra.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag har svårt att tänka mig vad som kan bli sämre på en sådan, förutom att dom tappar vakuum genom en skada.
Den svarta beläggningen på insidan av rören kanske lossnar?

Det borde väl sitta en propp någonstans? För det är knappast troligt att glastuberna är tillverkade och invändigt ytbehandlade i vacuum.
 
Här är ett gararanti-intyg över vakuumrörs-solfångare.
Som framgår lämnas 2 år på ramen och samlingsboxar, och 10 år för värmeeffekt, och för själva vacuumrören 10 år.

Det är tillverkaren av vakuumsolfångaren som väl känner sin tillverkningsprocess, som har långtidsprovat sin produkt och som fått ev. skadeanmälningar, som är den som kan utlova garantier.
 
Redigerat:
Jag har 12 år nånting gamla heatpuoes. Jag skall flytta på dem nu och var uppe o kollade på dem för första gången sedan jag installerade dem, de såg ut som nya.
Jag såg också att jag fick med några extra rör när jag köpte för att byta ut om det skulle vara problem med ngt.
Skall du vara värma varmvatten är solfångare en självklarhet. De är ca 4ggr effektivare, dvs du behöver inte mkt yta och kostar i princip ingenting i underhåll. En enkel och beprövad teknik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.