J
M marieed2 skrev:
Sedan flera år är varje faktura avstämd då nätbolagen har skyldighet att läsa av mätarna månadsvis - det är bara i undantagsfall vid tillfälliga problem eller störningar som du kan få en beräknad faktura - så nej, jag tolkar inte skrivningen fel - en vanlig månadsfaktura är avstämd.
Jag anser att det är fel, avstämningsfaktura är något annat och inte att jämföra med månadsfaktura i juridisk mening.

Vi får se var TS ärende landar, får hoppas på att det inte blir några oförutsedda kostnader.
 
J Jerald Stuartson skrev:
Jag anser att det är fel, avstämningsfaktura är något annat och inte att jämföra med månadsfaktura i juridisk mening.

Vi får se var TS ärende landar, får hoppas på att det inte blir några oförutsedda kostnader.
Vad du anser och vad som står i avtalsvillkoren verkar inte stämma överens - läs gärna från punkt 4 i länken https://www.energimarknadsbyran.se/media/1137/nat-2012-k-rev-2.pdf
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
J
Jag vet inte var du vill komma med att kasta fram ett dokument men det är kanske så man gör om man inte har koll. Skriv ordagrant vad du syftar på så kanske det blir tydligare för dig själv.

Dessutom står det i ditt länkade dokument följande
"Om det vid provning eller på annat sätt konstaterats att mätanordningen inte fungerar eller
om denna registrerat annan mängd överförd el än den verkliga eller har fel skett vid
insamling av mätvärden, uppskattar elnätsföretaget efter samråd med konsumenten och
berörda elhandelsföretag den mängd el som överförts. Uppskattningen ska ligga till grund
för elnätsföretagets fakturering."

Det står också att
"Då avtalsförhållandet upphör ska konsumenten få en slutfaktura inom sex veckor från den
dag då avtalet upphörde. Efter det att elnätsföretaget sänt en slutfaktura får ingen ytterligare
fakturering ske. Om inte synnerliga skäl föreligger ska fakturering vara grundad på
insamlade mätvärden då avtalsförhållandet upphör."

TS har inte klargjort om denne erhållit en slutfaktura eller avstämningsfaktura. Det vi vet är att 6 veckor inte passerat.
 
Redigerat:
  • Gilla
Järre och 1 till
  • Laddar…
Myfriendjack Myfriendjack skrev:
Om man delar 5000kwh med 12 så blir det runt 600kwh per månad i snitt.Jag har aldrig
sagt jag har 250kwh i månaden men runt 400kwh har det legat på men november runt 1000kwh.
Det enklaste test du kan göra är att stänga all el under 1h och timme 2 så kör du en känd last tex en värmefläkt som absolut inte får stänga av på termostaten, dvs kör den på max temp. .
Har du 0 kwh ena timmen och (på en 2,2kw fläkt) 2,2kwh timme 2 så är sannolikt mätaren okej.
 
250 kWh i nov orimligt ja.
Men långt över 1000 är också orimligt med mild nov.
Det jag läst i tråden och blir orolig över är att efter mätarbyte gå över på tim pris, får det verkligen gå till så?
Under 10 års tid vi bott här så här inte årsförbrukningen överstigit 8500 kWh.
1.5 plan med källare 90 +90 allt uppvärmt 21 grader. Luft vatten
 
J
G Glenn12 skrev:
250 kWh i nov orimligt ja.
Men långt över 1000 är också orimligt med mild nov.
Det jag läst i tråden och blir orolig över är att efter mätarbyte gå över på tim pris, får det verkligen gå till så?
Under 10 års tid vi bott här så här inte årsförbrukningen överstigit 8500 kWh.
1.5 plan med källare 90 +90 allt uppvärmt 21 grader. Luft vatten
Totalt inkl allt 8500kWh eller exkl hushållsel?
 
J Jerald Stuartson skrev:
Totalt inkl allt 8500kWh eller exkl hushållsel?
Allt
 
  • Wow
PurreP
  • Laddar…
J
G Glenn12 skrev:
Allt
Okej så räknar vi bort 5000kWh för hushållsel, schablon. Står alltså uppvärmning och varmvatten för 3500kWh/år eller 18,5kWh/m2 x år om du säger att du har 190m2.
 
J Jerald Stuartson skrev:
Okej så räknar vi bort 5000kWh för hushållsel, schablon. Står alltså uppvärmning och varmvatten för 3500kWh/år eller 18,5kWh/m2 x år om du säger att du har 190m2.
Kollade på nätägares sida i morse och läste om byte av elmätare.den här bytts 1 gång sedan vi flyttade in men ska tydligen bytas igen, å de va det det handlade om att man får timpris då.de vill vi inte ha här.
För övrigt så smög sig en 9 in i kvm . entreplan + ovanplan + källare 160kvm
Sen det där med schablon det vet jag inte. Vet inte vad som ska dra så mycket i hushållsel? Led lampor i hela huset räknat ihop det lite snabbt nu bara 60w totalt. Finns frys å kyl såklart å tv jo vi laga mat varje dag dusch mest på jobbet jaja inte det det handlade om tror fortfarande att det är de fasta kostnaderna för abb som är boven.
Det är elmätare å timpris vi är oroliga över. Kan man höra sig för på nåt vis vad de tänkt sig?
Klipp å klistrat-
Medelförbrukning per dag
2022-11-01 - 2022-12-19
14,673 kWh
 
Redigerat:
G Glenn12 skrev:
Det är elmätare å timpris vi är oroliga över. Kan man höra sig för på nåt vis vad de tänkt sig?
Nätbolaget byter inte debiteringsmodell bara för att mätaren byts. Däremot verkar en del ha drabbats av att vissa elhandelsbolag byter till timdebitering om man beställer timavläsning av nätägaren - Vattenfall t ex enligt ett par trådar på forumet. Jag har dock timavläsning hos min nätleverantör och Vattenfall som elleverantör med "vanligt" månadsmedelpris, så det verkar inte drabba alla...
 
useless useless skrev:
Nätbolaget byter inte debiteringsmodell bara för att mätaren byts. Däremot verkar en del ha drabbats av att vissa elhandelsbolag byter till timdebitering om man beställer timavläsning av nätägaren - Vattenfall t ex enligt ett par trådar på forumet. Jag har dock timavläsning hos min nätleverantör och Vattenfall som elleverantör med "vanligt" månadsmedelpris, så det verkar inte drabba alla...
Oki inte alla, vad göra om det händer?
 
G Glenn12 skrev:
Oki inte alla, vad göra om det händer?
Leva med timpris?
 
useless useless skrev:
Leva med timpris?
Nej om de byter för de vill jag inte.å vill inte leva med Timpris
 
Varför är så många rädda för timpris? Har men en någorlunda normal förbrukningsprofil i dag så kommer man inte märka någon större skillnad förutom att man har möjlighet att påverka sin kostnad om man vill.
Förr eller senare kommer det nog ändå vara så att timpris är den enda valmöjligheten.
 
G Glenn12 skrev:
Nej om de byter för de vill jag inte.å vill inte leva med Timpris
Hej, det finns elleverantörer som inte ändrar till TIM-pris så om du inte vill ha det och den nuvarande leverantören ändrar när din mätare byts är det inte svårare än att byta leverantör så inget att ta ut oron i förskott på :) - vill du avslöja din leverantör kanske du redan nu kan få besked om du vill veta eller ha möjlighet att agera i tid inför bytet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.