Hej,

Söker tips och råd kring val av eldstad.

Bor i gammalt hus där det endast funnits koks/ oljepanna i källaren ursprungligen men vill gärna installera en eldstad på första våningsplanet och önskar råd kring val.

Jag tänker att kaminen ska kunna stötta värmepump, erbjuda extra värme tillskott och mysfaktor samt fungera som backup om det blir strömavbrott, ett stort plus om man kan koka vatten på den också. Den bör passa ett äldre hus och inte heller väga för mycket.

Alla tips och tankegångar är välkomna .
 
C Carl Johansson skrev:
Hej,

Söker tips och råd kring val av eldstad.

Bor i gammalt hus där det endast funnits koks/ oljepanna i källaren ursprungligen men vill gärna installera en eldstad på första våningsplanet och önskar råd kring val.

Jag tänker att kaminen ska kunna stötta värmepump, erbjuda extra värme tillskott och mysfaktor samt fungera som backup om det blir strömavbrott, ett stort plus om man kan koka vatten på den också. Den bör passa ett äldre hus och inte heller väga för mycket.

Alla tips och tankegångar är välkomna .
VermontCastings Intrepid II har jag goda erfarenheter av
 
  • Gilla
Norrtull och 2 till
  • Laddar…
U
F fribygg skrev:
VermontCastings Intrepid II har jag goda erfarenheter av
hur är anslutningen på den?
Våra skorstenskanaler på vårt 1800-tals hus är endast 14x14cm
Varit intresserad på en av Vermonts modeller med de ska enligt manualen ha ett rökrör med innerdiameter på minst 152mm
 
  • Gilla
Carl Johansson
  • Laddar…
F fribygg skrev:
VermontCastings Intrepid II har jag goda erfarenheter av
Var köper man dom lämpligtvis, jag får inga bra sökträffar.
 
U Utsliten och utdömd skrev:
hur är anslutningen på den?
Våra skorstenskanaler på vårt 1800-tals hus är endast 14x14cm
Varit intresserad på en av Vermonts modeller med de ska enligt manualen ha ett rökrör med innerdiameter på minst 152mm
Din 14x14 cm kanal har större area än en rund 152 mm 19600 mm2 mot 18136 mm2
Protte
 
C Carl Johansson skrev:
Var köper man dom lämpligtvis, jag får inga bra sökträffar.
camina.se importerar och håller reservdelar i Sverige
 
U
prototypen prototypen skrev:
Din 14x14 cm kanal har större area än en rund 152 mm 19600 mm2 mot 18136 mm2
Protte
jo det har jag kunnat räkna ut, men jag måste antingen glidgjuta (dyrt om man inte gör själv) eller köra insatsrör (fördelaktigt eftersom jag inte har tid att glidgjuta själv) för att få skorstenen godkänd.
Så lutar mot någon mindre gjutjärnskamin (tyvärr) som klarar 125mm kanal.
 
VC är fina, ska beställa en om bara Camina tänkte svara.
 
Känns som det kan bli problematiskt med garantier mm för sånna udda-spisar, även om dom är bra.

inga andra rekommendationer för etablerade produkter?
 
C Carl Johansson skrev:
Känns som det kan bli problematiskt med garantier mm för sånna udda-spisar, även om dom är bra.

inga andra rekommendationer för etablerade produkter?
VermontCastings är en väletablerad tillverkare, de gör inte udda spisar.

Du kan självklart köpa en Westbo Viktoria eller en Byskeugnen om du vill ha nått svenskt eller varför inte något från våra grannländer?
 
Dovre, Jötul finns många att välja mellan. Varje modell har sina fördelar och egenheter. (y)
Själv är jag helt såld på Vermont casting :D
 
  • Gilla
Carl Johansson
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
jo det har jag kunnat räkna ut, men jag måste antingen glidgjuta (dyrt om man inte gör själv) eller köra insatsrör (fördelaktigt eftersom jag inte har tid att glidgjuta själv) för att få skorstenen godkänd.
Så lutar mot någon mindre gjutjärnskamin (tyvärr) som klarar 125mm kanal.
Jag har också 14x14. Satte in en Jötul F400 som ska ha 150 mm rör enligt manualen. Efter att ha frågat sotare och andra satte jag in ett 110 mm insatsrör, det funkar bra. Iofs ryker det in en anning när mna lägger i ved (ingen aning om det beror på det) men annars funkar det hur bra som helst. Sotaren sa att han aldrig kan lova något men att det alltid brukar funka med 110 eller 120 till sådana kaminer. Är väldigt nöjd med kaminen valde 7 kW efter en del funderande, funkar bra i mitt hus. Värmer nästan hela huset, iofs blir värmen varierande men sparar mycket el. Vi gillade Jötuls klassiska gjutgärn så blev en sån, sen finns det säkert lika bra som är billiagre kan jag tänka mig.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.