I
I IsoJ skrev:
Jämfört med 80-talet så eldar folk mycket mer vettigt numera.
Vad baserar du det på? Jag tror man hade klart större vana vid att elda på 80 talet än vad man har idag. De flesta har troligen kört någon form av "automatisk" eluppvärmning(luft\luft, luft\vatten, bergvärme, jordvärme, fjärrvärme, gasvärme) de senaste 20-30 åren. Nu har elpriserna skjutit i höjden och en stor grupp invånare som tidigare hade 0 koll på vedeldning ska börja elda. Samtidigt har ved blivit en stor bristvara, det säljs till och med ved som inte hunnit torka rejält än.

Vi har förvisso en finare Contura men ärligt talat hade vi nog aldrig försökt oss på att elda om det inte var just för att kompensera lite för elen. Denna tråden är delvis ett bevis på att vi inte vet\visste hur det verkligen går till även om själv eldningen i sig verkar ha skett på rätt vis.
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Vi hade lite problem att starta elden, man fick ha luckan lite smått öppen för att inte strypa. När elden väl kom igång så blev det rejält sug i skorstenen och det luktade inte direkt rök i huset utan snarare riktigt varmt ånglok typ.

Ja, vi får kanske ge det ett försök till och då elda lite "lättare" med blandat ved inte bara björk.

Det är dock fortfarande märkligt att man känner av i luftvägarna när grannarna eldar på. Detta är vanligt tätbebyggt område och borde egentligen inte vara några konstigheter. Mång hus här har kört med pellets tidigare. Jag antar att man tyvärr kan bli inte allergisk men extra känslig mot rök och då har man kanske inget annat val än att flytta ut mitt på landet.
Är din kamin nästan ny? Då luktar de gammalt ånglok de första gångerna . Låter inte som du eldat tidigare kanske ha med någon som vet lite mer i början så spjäl står rätt och har sotaren varit och kollat nyligen?
 
  • Gilla
Jamtstårsa
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Vad baserar du det på? Jag tror man hade klart större vana vid att elda på 80 talet än vad man har idag. De flesta har troligen kört någon form av "automatisk" eluppvärmning(luft\luft, luft\vatten, bergvärme, jordvärme, fjärrvärme, gasvärme) de senaste 20-30 åren. Nu har elpriserna skjutit i höjden och en stor grupp invånare som tidigare hade 0 koll på vedeldning ska börja elda. Samtidigt har ved blivit en stor bristvara, det säljs till och med ved som inte hunnit torka rejält än.

Vi har förvisso en finare Contura men ärligt talat hade vi nog aldrig försökt oss på att elda om det inte var just för att kompensera lite för elen. Denna tråden är delvis ett bevis på att vi inte vet\visste hur det verkligen går till även om själv eldningen i sig verkar ha skett på rätt vis.
Jag flyttade till ett stugområde på 80-talet och många eldade med ved där. Eldstäderna var ofta äldre utan sekundärförbränning, och det kom ofta svart rök från många skorstenar. Det ser jag ytterst sällan numera någonstans, och jag ser lika bra nu som då. Det var betydligt mindre osäkerhet bland folk hur man skulle elda så folk eldade allmänt med sopor och vad de nu råkade ha för ved och diskussionerna om surt ved gällde mest om sämre värmevärde, knappt någonting om skadliga partiklar - det har kommit först senare.
 
  • Wow
Ironside
  • Laddar…
I
P Peternow skrev:
Är din kamin nästan ny? Då luktar de gammalt ånglok de första gångerna . Låter inte som du eldat tidigare kanske ha med någon som vet lite mer i början så spjäl står rätt och har sotaren varit och kollat nyligen?
Vet inte hur mycket förra ägaren eldat i kaminen, troligen inte mycket med tanke på att den se som ny ut. Dock är det svårt att förstå att man installerar en sådan fin pjäs utan att använda den. Den har stått orörd sen vi flyttade hit 2016 så det är ett tag sen.

Jag läste på så gott jag kunde innan eldning, dessutom hade vi några som eldar lite då och då i deras egna kamin på besök. Jag vill tro att vi gjorde allt rätt när det gäller spjäll och att öppna ett fönster.

Jag ringde faktiskt sotaren innan, de har tidigare kommit årligen eftersom vi körde pellets så de sa att det var fritt fram för oss(bytte från pellets för 1 år sen typ).
 
  • Gilla
Jamtstårsa
  • Laddar…
Idag eldar man mot accumulatortank i vedpannor istället för olja och med draglucka, så, ja, jag vet att man eldar bättre idag.
 
  • Gilla
Kempa_swe och 1 till
  • Laddar…
E Elmuppo skrev:
Men hur skall du få ett helt land som tidigare bara myseldat lite då och då att lära sig elda dygnet runt på rätt sätt?
Tja, med den här vinterns elpriser och en instruktionsbok till eldstaden för den som aldrig eldat förut borde det inte vara så svårt. Har man myseldat förut är det ändå lättare, då räcker det väl med att fylla på bränsle i den redan uppgjorda brasan.
 
Mats-S
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Bara att hälla ner några säckar cement i skorstenen hos den som eldar sopor
Fjärrvärmen skapas genom eldning med sopor ... jobbigt att hälla cement i deras skorstenar :thinking:
 
F fribygg skrev:
Tja, med den här vinterns elpriser och en instruktionsbok till eldstaden för den som aldrig eldat förut borde det inte vara så svårt. Har man myseldat förut är det ändå lättare, då räcker det väl med att fylla på bränsle i den redan uppgjorda brasan.
Problemet är att det inte finns torr ved så det räcker till alla som börjat elda. Då blir det att folk eldar surved då det antagligen uppfattas som mer lockande än att betala hutlösa elräkningar.
 
  • Gilla
Ironside
  • Laddar…
Men har man blötved så får man helt enkelt försöka blanda med torrved, gör allt som går för att minska dålig förbränningen. Ta in mängder av ved, snabbtorka om det nu går vid spisen. För att förpesta omgivningen är inte okay tycker jag.
Jag tycker inte att dagens elpriser heller är okay.
 
  • Gilla
Ironside
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Problemet är att det inte finns torr ved så det räcker till alla som börjat elda. Då blir det att folk eldar surved då det antagligen uppfattas som mer lockande än att betala hutlösa elräkningar.
Att elda med ved fodrar ju framförhållning, folk måste lära sig att ha minst ett extra årsbehov hemma på tork för att inte riskera att behöva förpesta omgivningarna.
Beställ färsk ved nu så har den chans att torka till vintern 23/24.
 
  • Gilla
Guzzi och 3 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Ja, eldning ger en massa otrevlig rök. Bara dumheter att hålla på med sånt när det finns elvärme.
Ja just det "TVÅ HÅL I VÄGGEN"
 
I Ironside skrev:
Hej,

Vi bor i ett villaområde byggt på 70 talet, tidigare har vi kört pellets men numera kör vi som de flesta andra värmepump. Det har dock blivit mer intressant att elda med ved på grund av elpriser och vi råkar ha en finare contura spis.

Eftersom vi hade rejält torkad ved av ek så körde vi ett test en kväll. Öppnade fönstret och drog igång elden, allt gick bra men efter 1 timme så fick 3/4 i hushållet besvär med luften samt lätt stickande ögon.

Vi har en frånluftsfläkt som går på lägsta steget, kanske var det så att den ändå drog in lite rök i huset.

Grejen är dock att vi märkt av dessa problem även nu när grannar eldar på i minus grader.

Kan man bli allergisk mot vedeldning? Eller handlar det om att något är fel med förbränning eller bränsle?

MVH
Rökgasförgiftning är lite värre en ev allergi vilket det mer låter som,
Eller mer förstadiet till det genom irritation i luftvägar.
Ett resultat kan ju vara medföljande överkänslighet för rök ett tag fram över och sitter det i är det inget att leka med.
 
F fribygg skrev:
Att elda med ved fodrar ju framförhållning, folk måste lära sig att ha minst ett extra årsbehov hemma på tork för att inte riskera att behöva förpesta omgivningarna.
Beställ färsk ved nu så har den chans att torka till vintern 23/24.
Problemet är ju att nu är det en massa folk som i princip aldrig eldat med ved som kommit på att de måste göra det för att klara ekonomin. Tidigare har de kanske köpt en vedsäck eller 2 på macken för hutlösa priser, men det har inte gjort något för då var det bara för myseldning. Nu ska de plötsligt elda dygnet runt och självklart finns det ingen torr ved att få för rimligt pris så då eldar de vad de kan få tag på istället. Så tyvärr kommer nog rökstanken ligga tung över många villaområden i vinter. Förhoppningsvis kan de beställa ved i vår så att de kan få den torr efter sommaren, men det troliga är väl att ännu fler kommer att elda med ved nästa vinter och vedproducenterna lär få svårt att möta den ökande efterfrågan. De flesta som säljer ved gör det som bisyssla relativt småskaligt.
 
Finns det ved att köpa nu alls? Torr eller blötved?
 
Norrtull Norrtull skrev:
Finns det ved att köpa nu alls? Torr eller blötved?
På blocket finns det torr ved under 500kr/m3 vid fulla lastbilslass
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.