C.Sand
Hej,
Nu har jag en fråga till.
Kan eluttag i våtzon1 se ut så här (se bild).
I uttaget ska det sitta handukstork edsberg ip44. (Det är ett badkar som ska stå där).

Testar här då jag inte får klarhet i denna fråga.

Vänlig hälsning
Camilla
 
  • En hörna av en dusch med kakelväggar, golvbrunn, och minimalistisk design.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En ofärdig installation av ett cirkulärt ventilationsuttag i en vägg med synliga kablar och isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
LoweW
Jag är inte elektriker och vet inte vilka sorts dosor det finns att tillgå. Men jag har svårt att se att min tolkning av detta kravet från GVK ska kunna uppfyllas så som det ser ut nu.
 
  • Svensk text om elinstallation i badrum, krav, rekommendationer, tätning, vattentäthet och säkerhetsföreskrifter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C.Sand
LoweW LoweW skrev:
Jag är inte elektriker och vet inte vilka sorts dosor det finns att tillgå. Men jag har svårt att se att min tolkning av detta kravet från GVK ska kunna uppfyllas så som det ser ut nu.
Tack,
Ja, i detta fall verkar inte uttaget vara tät och jag är benägen att hålla med dig. Ser inte riktigt rätt ut.
 
Svar nej, saknad av tätskikt för säker installation av el,
 
C.Sand
R Rickard.lj skrev:
Svar nej, saknad av tätskikt för säker installation av el,
Ja, detta är högst märkligt att besiktningsmannen inte påtalat detta.
 
Du skriver "eluttag" i första inlägget. Jag hoppas att tanken är att torken skall anslutas fast till en anslutningsdosa med tillräckligt hög kapslingsklass. mins IP4x. Om det kan antas att det sprutas vatten på den gäller IP5x.

Eluttag får överhuvudtaget inte finnas vid ett badkar. Minsta avstånd bort från karet är 60 cm från badkarskanten. Och detta gäller alltså oavset vilken typ av uttag vi pratar om.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
C.Sand
Ok, ber om ursäkt för min felskrivning. Är inte bevandrad i dessa termer.

Det är inte ett eluttag utan som du skriver anslutas genom dosa I vägg. Där denna handukstork skulle anslutas till. (Ip44).

Jag kan se att det sitter trådar i denna dosa med plantskiva över just nu. Jag reagerade på att det inte finns tätskikt ut mot frigolitskivor som de satt upp.

Jag har ställt frågan till besiktningsmannen minst 2ggr med hänvisning till bkr gällande fösegling utan svar. Samt att han inte tagit upp det i sin rapport heller.

Jag meddelade honom att jag behöver veta, inte minst för framtida planering....för att det ska bli rätt.
 
Eftersom den sitter i ett utrymme med vattenbegjutning. Så behöver man nog uppfylla IPX5 om jag tolkat reglerna rätt. och om den sitter inom badkaret, så är det nog rimligt att anta.

Utdrag ur "Einsatlaltioner i badrum"
Materiel i område 1 och 2 som utsätts för vattenbesprutning behöver dock minst ha kapslingsklass IPX5

Det är ju lätt att lösa. Då känns det ju värre att man brutit tätskiktet för dosan, utan att täta mot ringen. Här känns det som att de borde dragit fram ringen, skulle stuckit ut 10-12mm ur väggen, i nivå med färdigt kakel, som man med en manschett sen kunnat täta på samma sätt som med rörgenomföringar.
Det momentet ser jag inte hur man skall kunna lösa nu efter regelboken.

Hade det varit jag själv som gjort missen, dvs inte haft en entreprenör och avkräva ansvar, så hade jag nog sett till att få ut ringen i nivå med kaklet. Förhoppningsvis är det en justerbar och djup ring, annars med förhöjningsring. Matat på ordentligt med TECH7 eller annan riktigt bra tätning/lim i skarven så det blir så tätt som man kan runt. Sen monterat en utanpåliggande IPx5 Anslutningsdosa för handdukstorken, som jag också tätar med Tech7 runt kanterna mot väggen så det blir ordentligt tätt mot kaklet. Den behöver mao vara något större än doshålet. Detta är inte enligt regelboken, men lär hålla tätt ändå.
 
Även om det bara är ett badkar som ska stå där så känns det som väldigt fånigt att ha en handdukstork där?
 
C.Sand
M mojjen skrev:
Eftersom den sitter i ett utrymme med vattenbegjutning. Så behöver man nog uppfylla IPX5 om jag tolkat reglerna rätt. och om den sitter inom badkaret, så är det nog rimligt att anta.

Utdrag ur "Einsatlaltioner i badrum"
Materiel i område 1 och 2 som utsätts för vattenbesprutning behöver dock minst ha kapslingsklass IPX5

Det är ju lätt att lösa. Då känns det ju värre att man brutit tätskiktet för dosan, utan att täta mot ringen. Här känns det som att de borde dragit fram ringen, skulle stuckit ut 10-12mm ur väggen, i nivå med färdigt kakel, som man med en manschett sen kunnat täta på samma sätt som med rörgenomföringar.
Det momentet ser jag inte hur man skall kunna lösa nu efter regelboken.

Hade det varit jag själv som gjort missen, dvs inte haft en entreprenör och avkräva ansvar, så hade jag nog sett till att få ut ringen i nivå med kaklet. Förhoppningsvis är det en justerbar och djup ring, annars med förhöjningsring. Matat på ordentligt med TECH7 eller annan riktigt bra tätning/lim i skarven så det blir så tätt som man kan runt. Sen monterat en utanpåliggande IPx5 Anslutningsdosa för handdukstorken, som jag också tätar med Tech7 runt kanterna mot väggen så det blir ordentligt tätt mot kaklet. Den behöver mao vara något större än doshålet. Detta är inte enligt regelboken, men lär hålla tätt ändå.
Tack så mycket för utförligt svar.
Det var ungefär också var bkr sa nu i samtal. Men skönt att det går att rädda ändå.
 
C.Sand
S Stefan1972 skrev:
Även om det bara är ett badkar som ska stå där så känns det som väldigt fånigt att ha en handdukstork där?
Ja, det kan man tycka. Men det gick inte på annat sätt samt att det fanns större utrymme innan byggarna byggde väggar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.