Har fått ett högtrygslarm 50 på min Nibe f730. Någon som vet varför och hur man kan åtgärda de?
Någon som vet var smutsfiltret är? Nibe F730 värmepumpsdisplay med högtryckslarm 50, röd varningslampa och oknappar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Display på en Nibe F730 värmepump visar ett högtryckslarm med beskrivning av möjliga orsaker och lösningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nibe värmepump visar högtryckslarm 50 på digital skärm med röd varningsindikator och knappar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ett smutsfilter kan sitta på värmerören strax utanför F730. Normalt sätts det på returledningen till pannan. Det ser ut som något av de två varianterna i följande länk: https://www.rinkabyror.se/sok/?sok=smutsfilter

Det kan även vara problem med cirkulationspumpen i F730. Försök känn efter om den går. Brukar kunna gå att känna med fingertopparna om det vibrerar lite.
 
Stäng av maskin. Öppna luckan ovanför och plocka ut filtret och Samsung rätt tillbaka
 
Högtryckslarm får du för att maskin inte blir av med värmen. Dålig cirkulation alltså.
1 termostater som stryper
2 för hög kurva
3 tätt returfilter
4 trasig cirkpump
 
pdov
Högtryckslarmet beror på att värmepumpen inte blir av med den värme som producerats. Om det är kalt på natten/morgonen så som det varit denna veckan så läser värmepumpen av utetemperaturen och känner, det är kalt = måste producera värme. Sedan stiger temperaturen snabbt när solen går upp. Ni kanske har mycket fönster där solinstrålningen gör att rummen värms upp extra mycket. Då säger innergivaren att det är varmt och att värmepumpen konstaterar att den inte ska producera mer värme. Problemet är att den nu har massa värme som den inte blir av med.

@DonPablo skrev rätt felsökningsgång men han kanske kunde ha utvecklat sitt svar lite med vad man kan göra.

Du skrev i en annan tråd att du hade ett golvvärmereglage som var bortplockat på en slinga. Har du satt tillbaka detta reglaget? Är det inte där så borde värmepumpen bli av med sin värme genom den slingan. Har du satt tillbaka reglaget så innebär det att du inte har någon öppen slinga = termostater som stryper. Lösningen är att öppna en slinga igen.

Är högtryckslarmet återkommande eller är det första gången du får det?
Har ni återkommande högtryckslarm så bör ni prova att sänka kurvan i värmepumpen.

Sedan kan man alltid kolla så att filter inte är igensatta och att cirkulationspumpen fungerar.
 
  • Gilla
/nenne
  • Laddar…
pdov pdov skrev:
Högtryckslarmet beror på att värmepumpen inte blir av med den värme som producerats. Om det är kalt på natten/morgonen så som det varit denna veckan så läser värmepumpen av utetemperaturen och känner, det är kalt = måste producera värme. Sedan stiger temperaturen snabbt när solen går upp. Ni kanske har mycket fönster där solinstrålningen gör att rummen värms upp extra mycket. Då säger innergivaren att det är varmt och att värmepumpen konstaterar att den inte ska producera mer värme. Problemet är att den nu har massa värme som den inte blir av med.

@DonPablo skrev rätt felsökningsgång men han kanske kunde ha utvecklat sitt svar lite med vad man kan göra.

Du skrev i en annan tråd att du hade ett golvvärmereglage som var bortplockat på en slinga. Har du satt tillbaka detta reglaget? Är det inte där så borde värmepumpen bli av med sin värme genom den slingan. Har du satt tillbaka reglaget så innebär det att du inte har någon öppen slinga = termostater som stryper. Lösningen är att öppna en slinga igen.

Är högtryckslarmet återkommande eller är det första gången du får det?
Har ni återkommande högtryckslarm så bör ni prova att sänka kurvan i värmepumpen.

Sedan kan man alltid kolla så att filter inte är igensatta och att cirkulationspumpen fungerar.
jag har satt på golvvärme reglaget. De gjorde jag i vintras.

Det stämmer, vi har mycket fönster och det blir snabbt varmt nu när solen ligger på.

Jag kollade trycket och trycket var nere på 0,5. Den ska vara mellan 0,5 och 1,5. Jag höjde trycket igårkväll och hittills så varnar den inte för något.

Det var första gången vi fått det larmet. Huset vi bor i är 3,5 år gammalt så frånluftsvärmepumpen är ju rätt ny.

Men kommer de tiLlbaka så får jag nog öppna den slingan igen
 
varför ha termostater på slingorna? Sänk kurvan istället, då har pumpen mer vatten att jobba med, och behöver inte övervärma vattnet, som sen ska strypas ner i flöde.
 
  • Gilla
Vector
  • Laddar…
Dom där termostater å ställdon ställer bara till det å kostar både i installation å service å sämre gångtider. Till mina kunder rekomenderar jag att justera in dom å köra med ute å innegivare..
 
På vår 5 år gamla 730 var ett filter igensatt och gav samma felkod, elementen blev inte heller varma som dom skulle.
En person rengör ett filter i en värmepump för att fixa en felkod och återställa värme i elementen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Shiraz88
  • Laddar…
pdov pdov skrev:
Högtryckslarmet beror på att värmepumpen inte blir av med den värme som producerats. Om det är kalt på natten/morgonen så som det varit denna veckan så läser värmepumpen av utetemperaturen och känner, det är kalt = måste producera värme. Sedan stiger temperaturen snabbt när solen går upp. Ni kanske har mycket fönster där solinstrålningen gör att rummen värms upp extra mycket. Då säger innergivaren att det är varmt och att värmepumpen konstaterar att den inte ska producera mer värme. Problemet är att den nu har massa värme som den inte blir av med.

@DonPablo skrev rätt felsökningsgång men han kanske kunde ha utvecklat sitt svar lite med vad man kan göra.

Du skrev i en annan tråd att du hade ett golvvärmereglage som var bortplockat på en slinga. Har du satt tillbaka detta reglaget? Är det inte där så borde värmepumpen bli av med sin värme genom den slingan. Har du satt tillbaka reglaget så innebär det att du inte har någon öppen slinga = termostater som stryper. Lösningen är att öppna en slinga igen.

Är högtryckslarmet återkommande eller är det första gången du får det?
Har ni återkommande högtryckslarm så bör ni prova att sänka kurvan i värmepumpen.

Sedan kan man alltid kolla så att filter inte är igensatta och att cirkulationspumpen fungerar.
Fick felkoden idag igen, funderar på att öppna slingan igen då.

vilket filter ska man kolla?
 
pdov
F fidde888 skrev:
Fick felkoden idag igen, funderar på att öppna slingan igen då.

vilket filter ska man kolla?
Börja med att öppna slingan. Blir golvet varmt har du inget stop i filter. Jag vet inte vilket filter man ska kolla om det behövs så det får någon annan svara på.
 
M MumboJumboMike skrev:
På vår 5 år gamla 730 var ett filter igensatt och gav samma felkod, elementen blev inte heller varma som dom skulle.
[bild]
Tack för bilden! Jag har letat som en galning efter detta smutsfilter. Hur gick det till innan du öppnade smutsfiltret? Var stängde du av vattnet etc.?
 
Nibe F730 Nibe F730 skrev:
Tack för bilden! Jag har letat som en galning efter detta smutsfilter. Hur gick det till innan du öppnade smutsfiltret? Var stängde du av vattnet etc.?
Tyvärr så har jag ingen info om det, installatören fixade det, jag bara tog kort, kostade 1782:- efter rot.
 
M MumboJumboMike skrev:
På vår 5 år gamla 730 var ett filter igensatt och gav samma felkod, elementen blev inte heller varma som dom skulle.
[bild]
Hej, vad är det för verktyg du använder? Min smutsfilter verkar inte ha någon nyckelring kvar eller så är det jag som är dålig på att hitta den.
 
S Shiraz88 skrev:
Hej, vad är det för verktyg du använder? Min smutsfilter verkar inte ha någon nyckelring kvar eller så är det jag som är dålig på att hitta den.
Jag har inte använt något speciellt verktyg. Skickar med en liten bild på hur jag gjorde senast.
Instruktioner för underhåll av VVS-system, inklusive manövrering av kran och filterbyte, med markerade steg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.