F
Ska sätta en Mitsubishi Ecodan utedel (vikt ca 111kg). Då jag ändå har en överbliven hög med gamla trädgårdsplattor tänkte jag använda dem. Borde räcka att gräva ut 40-50cm, lägga singel, nån form av matta mot ogräs, sand och tillslut plattor. Har ett stuprör precis bredvid som kondensvattnet åker ut i.

Sett att vissa gjuter platta men jag är inte så värst erfaren med det. Finns det några nackdelar med att använda plattor istället? Sjunker lättare? Mer ogräs?
 
Det jag kan tänka mig kan hända är väl möjligen att om kondensvatten inte leds bort så kan isen flytta på plattorna så att utedelen inte längre står plant eller att vikten fördelas lika och det börjar skramla men om du med hjälp av värmeslinga kan förhindra frysning hela vägen så bör det kunna undvikas tänker jag.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
Har precis (i sommras till nya LVVPn) gjort en kombo.
Grävde ur ca 10cm, på med singel, sen 30x30 trägårdsplattor i betong , byggde ram runt dessa och på med tunnt armeringsnät, sen lättbetong.
sen efter LVVPn på plasts gjort fall bort från huset och lagt värmekabel under för att se till att ingen isknöl växer på underifrån.
Fungerar underbart
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F
Tack dåär det nog inga större problem. Spanande lite extra i kvarteret på morgonpromenaden idag. De flesta verkar ställt sina direkt på stenläggning på marken.
 
F
Men hur djupt bör man gräva egentligen och fylla upp? Jag tänkte ju 40-50cm men det kanske är överdrivet?
 
Vad har du för typ av jord? Hur länge har den legat där utan att någon har grävt?

Sen ska du nog inte lägga singel utan makadam som ligger stilla.
 
F
Z z_bumbi skrev:
Vad har du för typ av jord? Hur länge har den legat där utan att någon har grävt?

Sen ska du nog inte lägga singel utan makadam som ligger stilla.
Aha okej.Precis intill huset ligger det redan singel och sand, har ej grävt så vet inte hur djupt. Behöver bara gräva lite i gräsmattan. Tror inte någon rört det på 20 år iaf.
 
  • Hörn av hus med röda väggar, grus, gräsmatta, trätrapp och stuprör, markerat med röda linjer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F
Var ute idag och mätte lite mer och testade plattorna.
Mått på utedelen är:
B: 1050mm
H: 1020mm
D: 480mm

Plattorna är standard 400x400mm. 3 st blir alltså 1200mm brett så det är på gränsen att det går med tre där. Går ju att skarva men trist. På höjden där har jag 960mm så då får man dela plattorna. Men de delade bitarna kan ju ligga längst in, det ska ju vara 400mm från väggen till utedelens luftintag vad jag förstått.

Fan blir kanske lättare att gjuta bara.

Trädäck och stentrappa med måttmarkeringar, röd vägg, ingångsdörr, löv och grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krångla inte till det, ställ utedelen på ett par trädgårdsplattor eller lecasten. Om du gjuter blir det svårare den dagen du ska dränera, byta VP eller bara bli av med spillvatten från pumpen.
Efter nått år kanske du får justera, då är det ju bara att plocka under pallningsbrickor om värmepumpsstativet fötter inte går att justera tillräckligt.
 
Z z_bumbi skrev:
Sen ska du nog inte lägga singel utan makadam som ligger stilla.
Det funkar nog med vilket grus som hellst under en utedel. Vill man ha det riktigt "stilla" väljer man ju varken singel eller makadam utan ett grus med 0fraktion så att det blir möjligt att padda eller trampa åt det.
 
F
F fribygg skrev:
Krångla inte till det, ställ utedelen på ett par trädgårdsplattor eller lecasten. Om du gjuter blir det svårare den dagen du ska dränera, byta VP eller bara bli av med spillvatten från pumpen.
Efter nått år kanske du får justera, då är det ju bara att plocka under pallningsbrickor om värmepumpsstativet fötter inte går att justera tillräckligt.
Sant, på det viset är det ju en fördel med plattor. Men jag gör nog som på bilden ovan men lägger till en halv platta på bredden (totalt 1400mm) så finns det marginal. Man vill ju nog helst lägga plattorna med lutning ut mot gräsmattan så regnvatten rinner ut.
 
Z z_bumbi skrev:
Vad har du för typ av jord? Hur länge har den legat där utan att någon har grävt?

Sen ska du nog inte lägga singel utan makadam som ligger stilla.
Vad är skillnaden, enligt dig, mellan singel och makadam?

Ett litet klipp och klistra från försäljare av makadam.

"OM MAKADAM 4-8 MM
Är ett bergsmaterial som används som dräneringsmaterial samt till uppfarter och grusgångar. Vi erbjuder Makadam i en mängd olika storlekar/fraktioner.

Makadam 4-8 används till exempel som ytlager till trädgårdsgångar, gårdsplaner, trädgårdsgångar, halkbekämpning och i rabatter men även som dräneringsmaterial kring husgrunder."
 
U
Singel är väll natur-grus, alltså ofta rundade mjuka gruskorn. Mackadam är krossat och är kantiga, har mindre tendens att röra sig och rulla.
 
  • Gilla
NSS och 2 till
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Singel är väll natur-grus, alltså ofta rundade mjuka gruskorn. Mackadam är krossat och är kantiga, har mindre tendens att röra sig och rulla.
Svenska Akademien håller inte riktigt med dig.
I sin ordbok, SAOB, kan man läsa mer.

https://www.saob.se/artikel/?unik=S_02345-0145.UW36&pz=3
 
U
lunnabo lunnabo skrev:
Svenska Akademien håller inte riktigt med dig.
I sin ordbok, SAOB, kan man läsa mer.

[länk]
singel - ”koll.: rundade småstenar (kiselstenar l. små rullstenar l. klapperstenar)”

makadam - ”koll.: krossad sten av 2 à 5 cm i genomskärning som användes i sht för hårdgöring av vägbana; äv. om vägbana som är belagd med sådan sten.”

Vart någonstans håller de inte med?
 
  • Gilla
Peter_Ker
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.