De satte in fjärrvärme i höstas och var nu ner och kikade på rörkoppliingarna för att jag brukar dokumentera rördragningar i huset.

Upptäckte då att de verkar ha kopplat ihop ett rör som går från dricksvatten till fjärrvärmesystemet för uppvärmningen. Nu är det förvisso en stängd kran där, men tyckte det kändes lite läbbigt med tanke på risk för bakterier i vattnet.

Min andra hälft tror inte att det är något fel, så jag ställer frågan här.

Ska försöka göra en skiss så det går att bli lite klokare eller ta en bild.
 
Det är inte påfyllningen på värmesystemet då. Då brukar det gå ett rör från kallvatten till värmesystemet med en ventil
 
  • Gilla
gaia och 5 till
  • Laddar…
Det antagligen påfyllning till din radiatorkrets du ser. Värmen i fjärrvärmevattnet överförs till ett slutet system i ditt hus. För att fylla upp denna krets används anslutningen till tappvattnet. Ventilen är normalt stängd.
 
I fjärrvärmecentraler för villor så brukar oftast påfyllningen för värmesystemet vara inkopplad på tappvarmvatten, precis efter plattvärmeväxlaren.



Schematisk ritning av en Danfoss värmeregleranläggning med komponentförteckning och markeringar runt centrala delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är exempel på flödesschema för fjärrvärmecentral, denna har en dubbelsidig plattvärmeväxlare, det är inte så vanligt utan oftast är det två plattvärmeväxlare en för tappvarmvatten och en för värmekretsen.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
V Vector skrev:
Det är inte påfyllningen på värmesystemet då. Då brukar det gå ett rör från kallvatten till värmesystemet med en ventil
Det har varit påfyllning till systemet, används samma anslutning även vid fjärrvärme alltså?
 
Gjorde en liten snabb skiss. Är det rödmarkerade området jag är osäker på.

Men jag tänker säker för mycket som vanligt när det är nytt
 
  • Schema över vattenflöde i rörsystem, inkluderar kallvattenintag och returledningar med beskrivande text.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B bradgard skrev:
Gjorde en liten snabb skiss. Är det rödmarkerade området jag är osäker på.

Men jag tänker säker för mycket som vanligt när det är nytt
Snygg skiss :)

Det där är helt Ok, som det skall vara.
 
  • Gilla
Dauen
  • Laddar…
B bradgard skrev:
Gjorde en liten snabb skiss. Är det rödmarkerade området jag är osäker på.

Men jag tänker säker för mycket som vanligt när det är nytt
Varmvattnet från fjärrvärmen är aldrig ihopkopplad med husets vatten, det går bara via en eller flera värmeväxlare.
Det du kallar Retur till FJV-C måste vara radiatorkretsen.
Se Demmpas bild hur det funkar i princip eller en lite enklare bild nedan:
Schematisk illustration av fjärrvärmesystem med ångpanna, turbin, generator, kondensor och värmeelement för byggnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
B bradgard skrev:
Det har varit påfyllning till systemet, används samma anslutning även vid fjärrvärme alltså?
Gammla befintliga påfyllningen kan vara kvar, det är inga problem.
Däremot så brukar det alltid finnas en inbyggd påfyllning i själva fjv-centralen, den brukar aldrig tas bort även om det finns en extern befintlig påfyllning.
 
  • Gilla
Warleod
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Snygg skiss :)

Det där är helt Ok, som det skall vara.
Tack tack. Blev då inte lika kladdig som när jag gick lös med block och bläckpenna...

Då är det i sin ordning med andra ord.

Jag var ju mest nojig över typ salmonella o dyl om det går och blandar sig kallvatten och retur från radiatorkretsen, i och med att röret går direkt till kv-kranarna på våningen över.
 
I dricksvattensystemet har du ett systemtryck på ca 4 bar, tillåtet intervall är typ 2-7 bar.

I värmesystemet har du ett systemtryck på ca 1-1,5 bar.

Så normalt ska det inte kunna komma in vatten från värmesystemet till tappvattnet, sen så ska det även sitta en backventil på ledningen mellan.
 
Demmpa Demmpa skrev:
I dricksvattensystemet har du ett systemtryck på ca 4 bar, tillåtet intervall är typ 2-7 bar.

I värmesystemet har du ett systemtryck på ca 1-1,5 bar.

Så normalt ska det inte kunna komma in vatten från värmesystemet till tappvattnet, sen så ska det även sitta en backventil på ledningen mellan.
Vadå, vänta nu, var ska det sitta en backventil?
 
Backventil ska (iaf numera) sitta på påfyllningsledningen mellan dricksvattnet och pannvattnet. De dedikerade påfyllningsventilerna brukar ha inbyggd backventil.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Backventil ska (iaf numera) sitta på påfyllningsledningen mellan dricksvattnet och pannvattnet. De dedikerade påfyllningsventilerna brukar ha inbyggd backventil.
Kanske sitter nån backventil, fast jag är tveksam, den är nog från 60-talet.

Ska väl inte vara nån risk för att det sprids elände så länge jag inte pillar på ventilen?
 
Varför lägger du inte in en bild på avsnittet runt ventilen? Det har alltid satts backventiler vid påfyllningar om du så backar till 40-talet. Sen är det inga direkta risker med värmevattnet det är mest rent vatten mättat med järn i olika form så knappast något biologiskt aktivt som din tidigare nämnda salmonella eller om du tänkte på mer närliggande legionella.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.