Tror det här är en kombination av för mycket frånluft/för lite tilluft, kanske lite för dåligt drag i kaminen och ev att den inte är inkörd ordentligt än.
När röken går ut så måste ju den luften ersättas med ny luft. Du behöver absolut inte ha fläkten igång när du eldar för evakueringen av luft sköter skorstenen.

Tittar man lite nogrannare på hur elden beter sig hittar man snart ett bra drag. Jag brukar justera ner spjällen precis tills lågorna inte vill slå/sugas upp mot toppen på kaminen. Elden brinner rejält men ser helt enkelt mycket mer harmonisk ut.

Har självdrag hemma så tillluftflödet sköter ju sig självt efter hur man eldar. Luktar i princip inget inomhus även att kaminluckorna är lite otäta.
 
  • Gilla
Timmersaxen och 2 till
  • Laddar…
I
S Sibjo skrev:
Bara en tanke, eldade ni hårt/kraftigt? Om en kamin aldrig tidigare har eldats hårt beter den sig som en ny kamin och då är det inte ovanligt att färg/emalj släpper ifrån sig lätt obehaglig/irriterande lukt vid första hårda eldningen. Prova igen lite mer försiktigt i så fall och se om det blir bättre.
Vet inte hur mycket den användes av förra ägaren men den var praktiskt taget i nyskick. Vi eldade väll ganska hårt skulle jag säga, det blev rejält varmt några timmar. Det spred sig en ganska jobbigt doft i huset ja, skulle jag beskriva den så är det gammalt ånglok typ. Enligt de som hjälpte oss så skulle detta vara standard när man eldar men vi upplevde doften som ganska stark.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Hej,

Vi bor i ett villaområde byggt på 70 talet, tidigare har vi kört pellets men numera kör vi som de flesta andra värmepump. Det har dock blivit mer intressant att elda med ved på grund av elpriser och vi råkar ha en finare contura spis.

Eftersom vi hade rejält torkad ved av ek så körde vi ett test en kväll. Öppnade fönstret och drog igång elden, allt gick bra men efter 1 timme så fick 3/4 i hushållet besvär med luften samt lätt stickande ögon.

Vi har en frånluftsfläkt som går på lägsta steget, kanske var det så att den ändå drog in lite rök i huset.

Grejen är dock att vi märkt av dessa problem även nu när grannar eldar på i minus grader.

Kan man bli allergisk mot vedeldning? Eller handlar det om att något är fel med förbränning eller bränsle?

MVH
Kanske inte helt rätt att använda EK som referens, det innehåller garvsyra. Kan säkert ge en del reaktioner

Var mycket försiktig med att elda EK i kamin.
 
  • Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
I
Vi hade lite problem att starta elden, man fick ha luckan lite smått öppen för att inte strypa. När elden väl kom igång så blev det rejält sug i skorstenen och det luktade inte direkt rök i huset utan snarare riktigt varmt ånglok typ.

Ja, vi får kanske ge det ett försök till och då elda lite "lättare" med blandat ved inte bara björk.

Det är dock fortfarande märkligt att man känner av i luftvägarna när grannarna eldar på. Detta är vanligt tätbebyggt område och borde egentligen inte vara några konstigheter. Mång hus här har kört med pellets tidigare. Jag antar att man tyvärr kan bli inte allergisk men extra känslig mot rök och då har man kanske inget annat val än att flytta ut mitt på landet.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
På 80-talet eldade jag med ved under flera år utan problem. Eldade mot ackumulator i en keramisk vedpanna.
All vinterns ved lagrad i rumstemperatur inomhus (krut-torr) Hade även ett hus med undertryck-ventillation (frånluftvärmepump). Detta gick bra om man lite innan tändning satte in en primus strålningsvärmarei skorsstenens renslucka för att få skjuts på draget. Att `myselda´ i en Contura eller liknande utan separatmatning av förbränningsluft ser jag som problematiskt, speciellt med undertryckventillation.
 
I Ironside skrev:
Hej,

Vi bor i ett villaområde byggt på 70 talet, tidigare har vi kört pellets men numera kör vi som de flesta andra värmepump. Det har dock blivit mer intressant att elda med ved på grund av elpriser och vi råkar ha en finare contura spis.

Eftersom vi hade rejält torkad ved av ek så körde vi ett test en kväll. Öppnade fönstret och drog igång elden, allt gick bra men efter 1 timme så fick 3/4 i hushållet besvär med luften samt lätt stickande ögon.

Vi har en frånluftsfläkt som går på lägsta steget, kanske var det så att den ändå drog in lite rök i huset.

Grejen är dock att vi märkt av dessa problem även nu när grannar eldar på i minus grader.

Kan man bli allergisk mot vedeldning? Eller handlar det om att något är fel med förbränning eller bränsle?

MVH
Det finns inget i vedeldning som skulle kunna i sig orsaka allergi. Minsta mängd rök däremot kan irritera luftvägarna, så man måste se till att draget är bra. Att ha frånluftsfläkt på när man tänder på låter rätt knasigt, en kall skorsten vill inte dra ändå innan det blir varm. Det minsta dammet utan på eldstaben kommer att generera brännt lukt. En kamin med luftcirkulation och konvektionskanaler är förstås extra utsatt för det. Om kaminen inte har använts på länge så kommer det nog lukt. Samma gäller ju nya kaminer som tas i bruk - de luktar i början.

Veden kan vara dammigt också, och det dammet kan ha mikrobiell påväxt.

Dock om ni får symtom från grannens rök så är orsaken förmodligen röken för er också. Stäng av frånluften helt att börja med och elda några rejäla brasor med rejäl drag och vädra rikligt efter det.
 
  • Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Vet inte hur mycket den användes av förra ägaren men den var praktiskt taget i nyskick. Vi eldade väll ganska hårt skulle jag säga, det blev rejält varmt några timmar. Det spred sig en ganska jobbigt doft i huset ja, skulle jag beskriva den så är det gammalt ånglok typ. Enligt de som hjälpte oss så skulle detta vara standard när man eldar men vi upplevde doften som ganska stark.
När vi satte in nya kaminer tog det säkert 10-15 eldningar innan lukten försvann. Skulle beskriva den som direkt otrevlig och nogallt stack det lite i näsa och ögon.

Skulle nog testa igen men bara litegrann i botten.
 
I Ironside skrev:
Vet inte hur mycket den användes av förra ägaren men den var praktiskt taget i nyskick. Vi eldade väll ganska hårt skulle jag säga, det blev rejält varmt några timmar. Det spred sig en ganska jobbigt doft i huset ja, skulle jag beskriva den så är det gammalt ånglok typ. Enligt de som hjälpte oss så skulle detta vara standard när man eldar men vi upplevde doften som ganska stark.
Att elda i en öppen spisen är en kost att elda. Om du känner röken från spisen i huset så är det ofta dålig drag på tilluft till spisen. A-O sätta spjäll är rätt inställd så blir bra och lagom drag så inte eldar för kråkorna.
 
  • Gilla
IsoJ
  • Laddar…
Då jag inte hade eldat i min Centura på någon månad och sedan tände upp så blev det en otrevlig stark doft av bränt damm under nån timme. Men annars fungerade det kanon.
 
  • Gilla
Dazpoet och 1 till
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Vet inte hur mycket den användes av förra ägaren men den var praktiskt taget i nyskick. Vi eldade väll ganska hårt skulle jag säga, det blev rejält varmt några timmar. Det spred sig en ganska jobbigt doft i huset ja, skulle jag beskriva den så är det gammalt ånglok typ. Enligt de som hjälpte oss så skulle detta vara standard när man eldar men vi upplevde doften som ganska stark.
Rent luft luktar inte. Det är orenligheter som luktar, elda rejält några gånger och vädra. Ny kamin luktar tills den är inkörd.
 
  • Gilla
erikb99 och 3 till
  • Laddar…
Sanda37 Sanda37 skrev:
Att elda i en öppen spisen är en kost att elda. Om du känner röken från spisen i huset så är det ofta dålig drag på tilluft till spisen. A-O sätta spjäll är rätt inställd så blir bra och lagom drag så inte eldar för kråkorna.
En modern kamin är inte en öppen spis. Om det nu finns rökspjäll i kaminens skorsten så skall den vara helt öppen.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Hej,

Vi bor i ett villaområde byggt på 70 talet, tidigare har vi kört pellets men numera kör vi som de flesta andra värmepump. Det har dock blivit mer intressant att elda med ved på grund av elpriser och vi råkar ha en finare contura spis.

Eftersom vi hade rejält torkad ved av ek så körde vi ett test en kväll. Öppnade fönstret och drog igång elden, allt gick bra men efter 1 timme så fick 3/4 i hushållet besvär med luften samt lätt stickande ögon.

Vi har en frånluftsfläkt som går på lägsta steget, kanske var det så att den ändå drog in lite rök i huset.

Grejen är dock att vi märkt av dessa problem även nu när grannar eldar på i minus grader.

Kan man bli allergisk mot vedeldning? Eller handlar det om att något är fel med förbränning eller bränsle?

MVH
Kolla så det inte är mögel i innertaket uppe på vinden eller på något annat ställe i huset. Enligt min erfarenhet verkar värmen från skorstensstocken väcka liv i mögelsporerna.
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
I IsoJ skrev:
En modern kamin är inte en öppen spis. Om det nu finns rökspjäll i kaminens skorsten så skall den vara helt öppen.
Rökspjäll styr hur hår du ska elda m.m.
Exp. Spjället skall vara helt öppet tills veden är svart och brinner ordentligt. Detta kan ta omkring 3- 5 min.
 
Sanda37 Sanda37 skrev:
Rökspjäll styr hur hår du ska elda m.m.
Exp. Spjället skall vara helt öppet tills veden är svart och brinner ordentligt. Detta kan ta omkring 3- 5 min.
Öppen spis dvs utan luckor för uppvärmning lär det vara ytterst få som ens försöker.
 
Utan att veta hur många som eldade när ni kände obehag så är det troligt att det var när det var som kallast och som några här påpekat kunnat bli ”bakvänd” rökpelare någonstans i området ni bor. Det kan vara ganska långt ifrån ert hem ibland. Fenomenet uppstår när en nytänd brasa ( alltså rökigt i början av eldningen) har en ”kall” rök i förhållande till omgivningen ute. Då orkar inte värmen i röken förflytta sig vidare, utan kyls ner för snabbt och vänder neråt igen. Händer ofta i samband med kallfronter som kommer plötsligt vilket ger stora variationer på luften i ett område. I helgen i södra Sverige så åkte vi från ett ställe med -2 för att tre kilometer senare befinna oss i -14. Kring den fronten var det tokdimma och rökigt som smog. Man kunde känna hur kylan pressade på uppifrån.

Er egen eldning:

Ek går utmärkt att elda med, men gärna tillsammans med annat lättare träslag. Och den ska vara torr. Fem sex år är en bra riktpunkt. Är den fälld vid fel tidpunkt på året ännu längre torktid.

Precis som andra kommenterat här: Kaminen är inte använd på länge/ ej inkörd. Dammlagret och annat luktar pyton, speciellt om ni har ledar på bra. Tips är att blåsa eller torka av kaminen överallt ni kommer åt om ni kan. Gjutjärnsdelar i en kamin och även täljstensplattor kan lukta underligt ett tag om man inte använder den ofta , men det är helt normalt. Även järn och Sten binder fukt som ska ut vid värmepåslag och i kombination med damm inte så trevligt.

Men helt i sin ordning att först se till att eldstaden ( och ni ) har rätt lufttillförsel också. Sedan är det nog att elda på utan bekymmer.

Helt apropå, för den ovane eldaren ( och såklart den inbitne) är ett hett tips ( ha ha ) boken ”Ved” av Lars Mytting. Många tips om korrekt eldning och funktioner i olika eldstäder. Statistik blandat med prosa om ved och betydelsen av att vara nöjd sin vedstapel. Vad kan gå fel liksom.

https://www.adlibris.com/se/bok/ved...MI1MTN5OaG_AIVQhl7Ch2nxwGIEAQYASABEgLnjfD_BwE

Hoppas ni kan njuta av värmen i brasan utan besvär framöver ;)
 
  • Gilla
Ingemar O och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.