Hej
Jag går i tankarna på att sätta in en braskamin i mitt hus. Jag funderar på hur hög skorstenen bör byggas.
Nedan visar jag hur jag ritat nu (enhet: cm)

Svartvit illustration av ett enkelt hus med sadeltak, skorsten och flera fönster, utan bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av husfasad med måttangivelser och taklutning på tio grader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag är osäker på om man behöver bygga skorstenen så här hög. Tänker att det blir krångligt att sota den. Samtidigt ser de andra skorstenarna i granskapet ut ungefär som jag ritat. Dessutom vill man ju att gnistor och annat som kommer ut ur skorstenen skall gå över nocken och inte landa på taket.
Med skorstenen som jag ritat den. Behövs det då någon sorts stege för att sotaren skall komma up till eldröret, eller löses det på annat sätt? Det kanske går att sota den nerifrån?

Någon som vet. Almänna designråd uppskattas förstås också.
 
M
  • Gilla
davost
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Finns måttbestämelser.
Jo, det står ju att skorstenen skall myna ut över nocken om inte särskilda förhållanden föreligger. Jag läste på annat håll att om horisontellt avstånd till nock är mer än 2.3 m så kan man hävda att "särskilda förhållanden föreligger". Enligt detta behöver inte skorstenen myna ut över nocken i mitt fall. Det är tur, för jag tycker den annars skulle bli orimligt hög.
 
M
D davost skrev:
Jo, det står ju att skorstenen skall myna ut över nocken om inte särskilda förhållanden föreligger. Jag läste på annat håll att om horisontellt avstånd till nock är mer än 2.3 m så kan man hävda att "särskilda förhållanden föreligger". Enligt detta behöver inte skorstenen myna ut över nocken i mitt fall. Det är tur, för jag tycker den annars skulle bli orimligt hög.
Ja jag kan hålla med om att det kanske ser lite lustigt ut med en sån lång skorsten. När jag installerade min så sa försäljaren att det skulle vara minst 1m ovanför nocken, men det kanske är annat idag, detta var 2006.
Är kaminens placering spikad? Annars är det väl eftersträvsamt att få den så centrerad i rummet som möjligt. Blir ju även mer symmetriskt med skorstenen också isf. Lättare att sota, mindre kostnad för att slippa bygga stege osv.
 

Bästa svaret

coconut
Det allmänna rådet är över nock men det går att motivera att skorstenen blir orimligt hög.

Vi installerade vår på ungefär samma sätt. Den mynnar 1,5 meter över taket men inte över nock. De var inga problem enligt varken kaminsäljaren, installatören eller sotaren. Kanske att du behöver motivera lite extra varför skorstenen inte behöver gå över nock för kommunen. Men kolla med sotaren som ska besikta är mitt tips.
 
  • Gilla
davost
  • Laddar…
coconut coconut skrev:
Vi installerade vår på ungefär samma sätt. Den mynnar 1,5 meter över taket men inte över nock.
Tack för detta. Jag skissade hur det skulle se ut om skorstenen stack up 1,75 m. Då ser det ut som om sotaren kan komma åt.

Detta ger en total längd på pipan om 4.0 m. 3.5 är minimum för att få tillräckligt drag enligt kamintilverkaren, Och det känns bra att ha lite marginal.

Frågan är om kommunen/sotaren godkänner detta. Det får bli att fråga.


Arkitektonisk ritning av ett hus med måttangivelser och en silhuett av en person.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
coconut
  • Laddar…
D davost skrev:
Tack för detta. Jag skissade hur det skulle se ut om skorstenen stack up 1,75 m. Då ser det ut som om sotaren kan komma åt.

Detta ger en total längd på pipan om 4.0 m. 3.5 är minimum för att få tillräckligt drag enligt kamintilverkaren, Och det känns bra att ha lite marginal.

Frågan är om kommunen/sotaren godkänner detta. Det får bli att fråga.


[bild]
Anledningen till att den ska gå över nock är draget. Om du har vind i riktning från vänster (i din bild) blir det ett övertryck vid skorstenmynningen och röken går in i huset istället.

Detta händer inte om man följer regelverket (som är genomtänkt) med en längre skorsten
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Är kaminens placering spikad?
Så gott som. Det är ett litet hus och placeringen ovan är den enda jag hittat där inte skorstenspipan hamnar olägligt på våningen ovanför.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Anledningen till att den ska gå över nock är draget. Om du har vind i riktning från vänster (i din bild) blir det ett övertryck vid skorstenmynningen och röken går in i huset istället. Detta händer inte om man följer regelverket (som är genomtänkt) med en längre skorsten
Det kan ligga något i detta. Åtminstonde för hus med takvinkel 38° (som mitt). Fast det är ju inte tal om att frångå regelverket. Regelverket tillåter ju explicit att undantag görs om särskilda skäl föreligger. Det är ju detta som diskuteras här.

Värt att fundera över. Lyckligtvis finns det flera grannar i mitt område som har nästan identiska hus med liknande kaminlösningar. Kanske måste fråga runt lite om de har haft problem med baksug i sina kaminer.

Hittade en artikel som har tryckmätningar från vindtunnelförsök. Se bild nedan. Pitch 7.5:10 motsvarar 37° och man kan ju se att trycket är positivt som Ulltand säger.

Comparative study of international codes wind loads and CFD results for low rise buildings - ScienceDirect

Tre grafiska diagram visar olika lutningar på sadeltak, med experimentella och referensdata representerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D davost skrev:
Det kan ligga något i detta. Åtminstonde för hus med takvinkel 38° (som mitt). Fast det är ju inte tal om att frångå regelverket. Regelverket tillåter ju explicit att undantag görs om särskilda skäl föreligger. Det är ju detta som diskuteras här.

Värt att fundera över. Lyckligtvis finns det flera grannar i mitt område som har nästan identiska hus med liknande kaminlösningar. Kanske måste fråga runt lite om de har haft problem med baksug i sina kaminer.

Hittade en artikel som har tryckmätningar från vindtunnelförsök. Se bild nedan. Pitch 7.5:10 motsvarar 37° och man kan ju se att trycket är positivt som Ulltand säger.

Comparative study of international codes wind loads and CFD results for low rise buildings - ScienceDirect

[bild]
Som jag ser det så skulle det då vara särskilda skäl som gör att du inte får övertryck. Den förhärskande vindriktning i förhållande till husets orientering kan vara en viktig faktor. Den varierar lite över året men i snitt blåser det oftast från väster.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.