Som ett led i processen att uppgradera det befintliga vattenledningssystemet på stugan hade jag tänkt flytta på pumpen och hydroforen och söker nu tips och råd på hur detta utföres bäst. Det här är ett projekt som ligger långt fram, men jag tänkte börja planera såsmåningom.

Idag är jetpump, hydrofor och VVB placerade i en liten toalett på källarplan i huset som är sutterängbyggt i lättbetong på källarplan. Jag skulle vilja flytta på den "kalla" delen av detta i samband med att jag även tänker installera ett vattenfilter. Fördelarna för mig är många, framförallt blir det tyst, men jag får även mer plats (kanske blir det duschkabin eller bara förvaring) och sedan kommer inte kallvattnet att värmas upp av rumsluften och likaledes tvärt om, rumsluften kylas ner av kallvattnet.

Inkommande vatten går idag i en PEM,slang från en naturlig källa en bit bort från huset. Där slangen kommer in hade jag tänkt mura en påbyggnad om kanske 1-2kvm, där utrustningen är tänkt att ställas. Hur ser jag till att detta förblir ett frostfritt utrymme? Tillbyggnaden kommer även den ligga delvis motfylld (sutterräng). Vilket material är lämpligt? Funkar Leca? Satsa på lättbetong igen?

Om det delvis är självfall i ledningen finns det något knep för att plugga en PEM-slang temporärt medan man bygger så man slipper att det forsar vatten hela tiden, eller hur gör man normalt sett?
 
Keexet Keexet skrev:
Som ett led i processen att uppgradera det befintliga vattenledningssystemet på stugan hade jag tänkt flytta på pumpen och hydroforen och söker nu tips och råd på hur detta utföres bäst. Det här är ett projekt som ligger långt fram, men jag tänkte börja planera såsmåningom.

Idag är jetpump, hydrofor och VVB placerade i en liten toalett på källarplan i huset som är sutterängbyggt i lättbetong på källarplan. Jag skulle vilja flytta på den "kalla" delen av detta i samband med att jag även tänker installera ett vattenfilter. Fördelarna för mig är många, framförallt blir det tyst, men jag får även mer plats (kanske blir det duschkabin eller bara förvaring) och sedan kommer inte kallvattnet att värmas upp av rumsluften och likaledes tvärt om, rumsluften kylas ner av kallvattnet.

Inkommande vatten går idag i en PEM,slang från en naturlig källa en bit bort från huset. Där slangen kommer in hade jag tänkt mura en påbyggnad om kanske 1-2kvm, där utrustningen är tänkt att ställas. Hur ser jag till att detta förblir ett frostfritt utrymme? Tillbyggnaden kommer även den ligga delvis motfylld (sutterräng). Vilket material är lämpligt? Funkar Leca? Satsa på lättbetong igen?

Om det delvis är självfall i ledningen finns det något knep för att plugga en PEM-slang temporärt medan man bygger så man slipper att det forsar vatten hela tiden, eller hur gör man normalt sett?
Jag byggde en lite stuga på ca 2 kvm som jag isolerade och ställde rakt över borrhålet. Värmer upp med element men tror inte det går så mkt ström när det är så litet.
 
C
Alternativet till värmeelement är att bygga ett underjordiskt utrymme på frostfritt djup.
 
Bygg ståhöjd.
Jag har ett pumprum halvvägs nergrävt med för lågt till tak, riktigt irriterande.
Gjutet golv väggar tak och ingen isolering, men det är pg.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Oavsett modell så behöver det vara välisolerat. Att bygga under mark är nog inte dumt. Man behöver ju tänka på vad som händer vid ett längre strömavbrott för det är ju tråkigt att ha vatten som fryser.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Ståhöjd är det tänkt att bli, det blir liksom en tillbyggnad på den befintliga källaren där den tittar fram ur marken, därför delvis motfyllt. Ska satsa på att isolera och sen installera ett litet element som får agera frostvakt.

Tackar för responsen

Hur hade ni gjort med det anslutande vattnet då? Det vore ju trevligt med ett så kort driftsstopp som möjligt.

Fnular på om man kanske kunde göra ngn slags "loop" som får gå genom golvet när man gjuter det, så att man kan ha vattnet igång ändra fram tills det är dags att flytta utrustningen.
 
C
Keexet Keexet skrev:
Hur hade ni gjort med det anslutande vattnet då? Det vore ju trevligt med ett så kort driftsstopp som möjligt.
VI har också källvatten och begriper inte riktigt vad du är ute efter.
Pumpen är väl inte kopplad direkt till källan och suger vatten från denna? Var tar vattnet ni inte utnyttjar vägen? Forsar det verkligen vatten från källan?
Det borde rimligtvis finnas ett magasin mellan källan och pumpen?

Givetvis planerar och genomför man arbetet så att avbrottet i vattenförsörjningen minimeras. Genom en tillfällig slang eller så väntar man med att bryta befintlig ledning till det sista momentet.
 
Jag har bara sett källan från "ytan" så att säga. den ligger ca 200m från huset ser väl utåt sett ut som en vanlig brunn, har inga detaljer på hur stort vattenmagasinet är men vet att den räcker mer än väl för de tre hushåll som delar på den.

Men tillfällig slang kan också vara en idé, men pga avståndet måste jag nog koppla in mig på ett T då det inte är gångbart att dra en tillfällig slang hela vägen från källan. Jag får klura vidare på denna...:thinking:
 
C
Det som ser ut som en vanlig brunn är nog magasinet som kontinuerligt fylls på av källan.
Om du har självfall netto och det inte finns någon avstängningsventil finns det ett verktyg för att klämma ihop slangen och strypa flödet.
rorstrypare.jpg
Med tillfällig slang menar jag att om det behövs tidskrävande arbete med att dra om slangen så kan du skarva på en tillfällig slang så att du har vatten under tiden arbetet fortskrider. Men om pumphuset skall ligga precis där slangen kommer in kanske det går att låta slangen vara orörd tills det är dags att koppla in allt.
 
Tack för tipset. Kanske man kunde använda ngn liten tving som man modifierar också? I dagsläget vet jag ju inte om det är självfall, men källan ligger "uppströms" iaf.

Jag är osäker på om inkommande slang ligger precis där jag tänkt bygga tillbyggnaden eller om den passerar precis bredvid, det får visa sig när jag gräver sen. Men OM den gör det så är ju "problemet" att jag vill kunna gjuta ett golv/platta innan jag fimpar inkommande vatten. Man skulle iofs kunna lösa detta med en servicelucka i golvet så man kommer åt allt sen när det är dags att leda om vattnet och koppla in utrustningen. Men det finns kankse fler sätt att lösa problemet på?

Kanske får man göra två kortare driftsstopp? Ett innan gjutning där ledningen provisoriskt leds om inför arbetet och ett senare när utrustningen ska flyttas.:thinking:
 
C
En tving kanske funkar på en klenare slang, annars är de svinhårda när du kommer upp lite i dimension.

Ja precis, två kortare driftsstopp är det jag tänker mig. Eller så kapar du slangen och skarvar på en "loop" som du sedan kapar när utrustningen skall kopplas in. Det är bara fantasin som sätter gränserna.
Skall du ner på frostfritt djup tänker jag att golvet hamnar under slangens nivå. Tänk på att du förmodligen vill ha någon sorts dränering nedåt så att inte utrymmet förblir vattenfyllt om något händer. Vårt pumphus har "stampat jordgolv".
 
Bra tankar.(y)

Detaljerna återstår att se när jag börjar gräva och kommer fram till slangen. Den bör ju ligga på frostfritt djup redan nu, därför tänker jag mig att den borde gå under det tilltänkta golvet. Men att planera för en brunn och dränering av systemet är en bra poäng.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.