Hejsan.

nu för tiden verkar det som om man ska ha sekundärtätning under fönstren, iaf enligt svenskt trä.
den ska ligga på samma yta som man lägger klossarna på undertill och sedan fortsätta utåt för att avslutas utanpå vindduken.

är det någon som gör det? jag hittar väldigt lite info om detta när jag goolar runt.

hur gör man lämpligen rent praktiskt? material?

mvh Henke

Figur_RA_NSC_11.jpg
 
Åsa Lund
Jag hade tagit remsa av papp. Står det ingen förklaring eller beskrivning på ritningen?
 
Finns system med diffusionsöppen tejp som används vid fönstertätning.
 
Jag tejpade alla mina fönster och dörrar både in och utvändigt. Finns bra produkter för det.
 
N nybyggarn3 skrev:
Jag tejpade alla mina fönster och dörrar både in och utvändigt. Finns bra produkter för det.
Att man ska tejpa utsida fönster emot vindduk på sidor och över är ju "kännt sedan länge". Men .ense du att du tejpar underliggande träregel, från insida hus, ut till vindduken, likt min första bild? Detta innan fönster monteras då såklart.

Är det någon som har sett att yrkesfolk gör så nu för tiden?

Personligen har jag svårt att se att vatten kan ta sig förbi blecket om undre fodret är upptryckt emot undersida bleck. Då ska vattnet ta sig förbi bleck, panel, samt luftspalt. Det kan inte vara mycket som kommer förbi där...

Mvh
 
Vika in vindduken i dagsljus öppningen, tejpa glipa/glipor i hörn och efter fönster/dörrmontage tejpa karm mot vindduk är väl normalt montagesätt numera?
 
Redigerat:
B busgraab skrev:
Att man ska tejpa utsida fönster emot vindduk på sidor och över är ju "kännt sedan länge". Men .ense du att du tejpar underliggande träregel, från insida hus, ut till vindduken, likt min första bild? Detta innan fönster monteras då såklart.

Är det någon som har sett att yrkesfolk gör så nu för tiden?

Personligen har jag svårt att se att vatten kan ta sig förbi blecket om undre fodret är upptryckt emot undersida bleck. Då ska vattnet ta sig förbi bleck, panel, samt luftspalt. Det kan inte vara mycket som kommer förbi där...

Mvh
Hallå,
Ber om ursäkt för sent svar. Förstår inte riktigt frågan. Jag har inte vindduk utan en fasadskiva av träfiber. Jag tejpade alla fyra sidor utvändigt, mellan karm och fasadskiva. På bilden nedan syns inte tejpen under blecket men den är där. Huset står 30 meter från havet så vädret kan vara väldigt hårt här.

Invändigt tejpade jag mellan ångbroms och karm, för att huset skulle bli tätt.
 
  • Ett nyinstallerat fönster med isoleringstejp på en grönbeklädd väggyta, träribba till vänster, reflektion av himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två fönster med blå tejp, invändig isolering, under konstruktion, oavslutat rum, ingen möblering, byggmaterial synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.