Hej
Fråga ang besparing.
Om jag sänker temp på LVP under natten med säg 2 grader för att sedan höja den igen med 2 grader på morgonen, sparar jag ngt med tanke på den energi/elförbrukning det går åt att höja tempen igen?
 
  • Gilla
silva51 och 1 till
  • Laddar…
Beror på temperaturskillnad samt om du har timpris och att det skiljer mycket i pris, det tar ett tag att komma ikapp de 2 graderna.
 
K
Jag har inte riktigt förstått det där med att det tar många timmar att ta igen sänkt temperatur. Vi stänger av lvp för natten kl 20 varje kväll. Då är temp ungefär 22 grader inne. Sen får den vila till kl 6 på morgonen, då har temp sjunkit till ca 19 grader (18 nu när det var -20 i veckan). Sen får den gå på max tills vi går upp en timme senare då är tempen ca 21 grader.

Sen får den gå till halv tio då den stängs av. Sen kör vi igång igen vid 15 så att det är varmt tills vi kommer hem..

På max drar den kanske 1200 w medan jag aldrig sett den gå under 500 w ens när det är varmt. Så att låta en lvp gå dygnet runt kan jag inte se någon lönsamhet i. Visst tar det någon timme att få upp tempen igen, men många får det att låta som något nästan omöjligt
 
  • Gilla
jonle336 och 2 till
  • Laddar…
C
K Kallebo skrev:
Visst tar det någon timme att få upp tempen igen, men många får det att låta som något nästan omöjligt
Det beror så klart på hur mycket extra effekt du har i relation till ytan.
Kan du brassa på med det dubbla mot vad som går åt för att hålla temperaturen stabil går det så klart rätt fort.
 
  • Gilla
Bosse Len
  • Laddar…
D
Att hålla tempen jämn eller att flaxa omkring med den kostar lika mycket energi.

Det som kan ge sparingen med att köra olika mycket olika tider är om du har timpris samt kanske väderprognosticering.
 
  • Gilla
Emanuel Björnler och 1 till
  • Laddar…
Bosse Len Bosse Len skrev:
Hej
Fråga ang besparing.
Om jag sänker temp på LVP under natten med säg 2 grader för att sedan höja den igen med 2 grader på morgonen, sparar jag ngt med tanke på den energi/elförbrukning det går åt att höja tempen igen?
Du kommer att få en något lägre dygnsmedeltemperatur i huset vilket gör att du sparar lite.

Med 2 C lägre temperatur i 12 timmar blir det 1 C lägre i dygnssnitt vilket brukar motsvara ca 5 % på uppvärmningskostnaden (årssnitt)
 
  • Gilla
jonle336 och 4 till
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
Jag har inte riktigt förstått det där med att det tar många timmar att ta igen sänkt temperatur. Vi stänger av lvp för natten kl 20 varje kväll. Då är temp ungefär 22 grader inne. Sen får den vila till kl 6 på morgonen, då har temp sjunkit till ca 19 grader (18 nu när det var -20 i veckan). Sen får den gå på max tills vi går upp en timme senare då är tempen ca 21 grader.

Sen får den gå till halv tio då den stängs av. Sen kör vi igång igen vid 15 så att det är varmt tills vi kommer hem..

På max drar den kanske 1200 w medan jag aldrig sett den gå under 500 w ens när det är varmt. Så att låta en lvp gå dygnet runt kan jag inte se någon lönsamhet i. Visst tar det någon timme att få upp tempen igen, men många får det att låta som något nästan omöjligt
Så du ser till att den jobbar max när belastningen på elnätet är som högst. Jag gissar att du inte har timdebitering.
Det gör det ju lättare för andra att få lönsamhet att byta till timdebitering.
 
  • Gilla
jonle336 och 6 till
  • Laddar…
D Bubblebubb skrev:
Att hålla tempen jämn eller att flaxa omkring med den kostar lika mycket energi.

Det som kan ge sparingen med att köra olika mycket olika tider är om du har timpris samt kanske väderprognosticering.
Snittpris.....
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Beror på temperaturskillnad samt om du har timpris och att det skiljer mycket i pris, det tar ett tag att komma ikapp de 2 graderna.
Snittpris.....
 
D Bubblebubb skrev:
Att hålla tempen jämn eller att flaxa omkring med den kostar lika mycket energi.

Det som kan ge sparingen med att köra olika mycket olika tider är om du har timpris samt kanske väderprognosticering.
Ju lägre temp du har inne desto lägre förluster har du. Förlusteffekten är proportionelig mot skillnaden mellan ute och innetemperatur.

Så att sänka tempen när man inte är hemma eller sover sparar energi.

Sänker man en grad till 20 och det är 0 grader ute sparar man 20/21 dvs 5%.
 
  • Gilla
OFP och 5 till
  • Laddar…
Nattsänkning ska man fundera en extra runda på.
Om en värmepump får jobba hårt sjunker verkningsgraden.
På morgonen är det ofta kallare än på kvällen/natten.
Dvs värmepumpar får jobba hårdare.
Timpriset är lägre på natten.
Redan kl 06.00 brukat priset ha gått upp en del.
Runt kl 09.00 kommer det i regel en topp i elförbrukningen över Sverige.
 
A Alexn72 skrev:
Om en värmepump får jobba hårt sjunker verkningsgraden.
Naj det beror på hur den är konstruerad och inget man kan uttala sig om generellt.

COP vid två graders lägre utetemperatur och påverkar kalkylen marginellt.
 
  • Gilla
total
  • Laddar…
I
Vi kör lägre mellan 21-09 dock sänker vi inte med mer än någon grad. Det är i regel kallare på natten vilket innebär att det kommer krävas mer energi att värma upp. Runt 9-10 börjar tempen gå uppåt och det blir lite lättare för pumpen.

Att stänga av helt på natten och ändå bara tappa någon grad misstänker jag att inte alla hus fixar, iallafall inte om det är "kallt," ute.
 
  • Gilla
Landis
  • Laddar…
Bosse Len Bosse Len skrev:
Hej
Fråga ang besparing.
Om jag sänker temp på LVP under natten med säg 2 grader för att sedan höja den igen med 2 grader på morgonen, sparar jag ngt med tanke på den energi/elförbrukning det går åt att höja tempen igen?
Beror på om man ha timpris, billigare el på natten.
Men samtidigt oftast som kallast och LVP har sämre verkningsgrad då det är kallt. Så skiljer de mycket på dag/natt temp så är de en annan faktor. Sen tror jag LVp mår bäst av vara på konsant på lagom last änn stängas av och sen gå på höglast iom den ha stor delta att ta igen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.