6 571 läst · 47 svar
7k läst
47 svar
Klarar min generator i bilen att driva extraljusen?
Han vill ju veta vad den levererar inte vad den kan leverera. Du blandar ihop de sakerna.
Korta belastningar stöttar ju batteriet för. Det behöver man inte bry sig om i det här fallet.
Tror ni förresten kofångaren klarar av vikten av lysena? De ska väga 1,8 kg styck och tillsammans med nuvarande ramp och lamphållare så kanske ca..12 kg.
Funderar på att köpa alla de 5 lamporna för att koppla in snabbt och enkelt till bilen löst för att sedan mäta spänningen på batteriet. Skiter det sig så får jag lämna tillbaka.
Ljusgiganten erbjöd öppet köp även ifall man provat dem.
Funderar på att köpa alla de 5 lamporna för att koppla in snabbt och enkelt till bilen löst för att sedan mäta spänningen på batteriet. Skiter det sig så får jag lämna tillbaka.
Ljusgiganten erbjöd öppet köp även ifall man provat dem.
Besserwisser
· östergötland
· 1 955 inlägg
Inte om du bara tänker hänga dom i plasten..T TobyWoby skrev:Tror ni förresten kofångaren klarar av vikten av lysena? De ska väga 1,8 kg styck och tillsammans med nuvarande ramp och lamphållare så kanske ca..12 kg.
Funderar på att köpa alla de 5 lamporna för att koppla in snabbt och enkelt till bilen löst för att sedan mäta spänningen på batteriet. Skiter det sig så får jag lämna tillbaka.
Ljusgiganten erbjöd öppet köp även ifall man provat dem.
Jag hade fäst i balken med distanser
Väcker lite liv i denna tråd igen då jag nu testat bilens strömförbrukning med extraljusen inkopplade provisoriskt.
Med allt aktiverat i bilen, sätesvärme, full effekt på AC, bakrutans defroster, helljus med en ramp på 140 watt och varningsblinkers (dock inget ljud) så är spänningen på batteriet mellan 13-14 volt vid ca 2-2500 varv motorgång.
När jag tänder de 5 extraljusen som totalt är runt 55 ampere så droppar spänningen på batteriet ner till ca 11,5-12 volt, med andra ord så laddar jag ur batteriet.
Hur ser ni på detta, är det alldeles för lågt att köra på, skadar jag batteriet eller kommer det funka fint då man sällan kör kontinuerligt med helljus på?
Bör man parallell koppla ett till likadant batteri?
mvh,
Tobias
Med allt aktiverat i bilen, sätesvärme, full effekt på AC, bakrutans defroster, helljus med en ramp på 140 watt och varningsblinkers (dock inget ljud) så är spänningen på batteriet mellan 13-14 volt vid ca 2-2500 varv motorgång.
När jag tänder de 5 extraljusen som totalt är runt 55 ampere så droppar spänningen på batteriet ner till ca 11,5-12 volt, med andra ord så laddar jag ur batteriet.
Hur ser ni på detta, är det alldeles för lågt att köra på, skadar jag batteriet eller kommer det funka fint då man sällan kör kontinuerligt med helljus på?
Bör man parallell koppla ett till likadant batteri?
mvh,
Tobias
Besserwisser
· östergötland
· 1 955 inlägg
Om du förbrukar mer än vad du laddar så kommer det tömma batteriet till sist..
Men du behöver veta hur många ampere det drar.
Men du behöver veta hur många ampere det drar.
Hur många ampere bilen totalt drar eller lamporna?plåtrickard skrev:
Generatorn som sitter på är minst en 140 ampere generator, kanske 160. Får inte tag på etiketten och Bilia vet inte vilken som sitter på original.
lamporna drar strax över 10 ampere styck. Batteriet är på 90 aH.
Frågan är om du behöver köra allt på max...jag skulle tro att du får sänka kraven lite. Välja stjärtvärme eller extralys.
En av mina äldre bilar gick i några år med 4x100W extraljus. Generator på 130A tror jag. Inga problem alls förräns vi puttrade runt sakta en kväll med allt tänt och det va kallt. Stor motor så det är 6-700varv när man krypkör så. Då droppade spänningen och det märktes att batteriet inte tog emot laddning så bra heller när man ökade farten just för att det var kallt. Lite segt att dra runt när man skulle starta nästa gång.
Ett kallt batteri går fort att tömma men långsamt att ladda upp. När det var varmare så hann batteriet ladda de stunder som motorn varvade lite mer. Normalt höll jag inte så låga varv med allt tänt så länge som just denna kväll.
Senare så bytte jag till mindre remskiva på generatorn så nu laddar det även på låg tomgång och bekymret är borta.
Min nyare bil med lite mer lyse håller mer koll själv och höjer varvet om det behövs.
En av mina äldre bilar gick i några år med 4x100W extraljus. Generator på 130A tror jag. Inga problem alls förräns vi puttrade runt sakta en kväll med allt tänt och det va kallt. Stor motor så det är 6-700varv när man krypkör så. Då droppade spänningen och det märktes att batteriet inte tog emot laddning så bra heller när man ökade farten just för att det var kallt. Lite segt att dra runt när man skulle starta nästa gång.
Ett kallt batteri går fort att tömma men långsamt att ladda upp. När det var varmare så hann batteriet ladda de stunder som motorn varvade lite mer. Normalt höll jag inte så låga varv med allt tänt så länge som just denna kväll.
Senare så bytte jag till mindre remskiva på generatorn så nu laddar det även på låg tomgång och bekymret är borta.
Min nyare bil med lite mer lyse håller mer koll själv och höjer varvet om det behövs.
Ja jag får nog ta en funderare om det är värt jobbet, kommer troligtvis behöva skruva i krockbalken. Var väldigt sugen på rallyfemman just med dessa lysen, dock hade jag inte på något ljud och det kräver sin del också, har en baslåda med slutsteg som kan dra runt 7 ampere i normalt läge.B Bjober skrev:Frågan är om du behöver köra allt på max...jag skulle tro att du får sänka kraven lite. Välja stjärtvärme eller extralys.
En av mina äldre bilar gick i några år med 4x100W extraljus. Generator på 130A tror jag. Inga problem alls förräns vi puttrade runt sakta en kväll med allt tänt och det va kallt. Stor motor så det är 6-700varv när man krypkör så. Då droppade spänningen och det märktes att batteriet inte tog emot laddning så bra heller när man ökade farten just för att det var kallt. Lite segt att dra runt när man skulle starta nästa gång.
Ett kallt batteri går fort att tömma men långsamt att ladda upp. När det var varmare så hann batteriet ladda de stunder som motorn varvade lite mer. Normalt höll jag inte så låga varv med allt tänt så länge som just denna kväll.
Senare så bytte jag till mindre remskiva på generatorn så nu laddar det även på låg tomgång och bekymret är borta.
Min nyare bil med lite mer lyse håller mer koll själv och höjer varvet om det behövs.
får se om det blir av i framtiden. Om generatorn pajar så monterar jag nog den kraftigare versionen, eller så kraftig som jag kan ha till bilen utan att det får en negativ effekt
Jag antar att du gjorde mätningarna vid tomgång? Generatorn på äldre bilar brukar inte ladda så mycket den kan vid tomgång. Jag antar att du inte kommer stå still med helljusen på så mycketT TobyWoby skrev:Ja jag får nog ta en funderare om det är värt jobbet, kommer troligtvis behöva skruva i krockbalken. Var väldigt sugen på rallyfemman just med dessa lysen, dock hade jag inte på något ljud och det kräver sin del också, har en baslåda med slutsteg som kan dra runt 7 ampere i normalt läge.
får se om det blir av i framtiden. Om generatorn pajar så monterar jag nog den kraftigare versionen, eller så kraftig som jag kan ha till bilen utan att det får en negativ effekt
Hade hjälp av en annan som varvade motorn till ca 2-2500 varv dock hjälpte inte detta så värst mycket, utan den låg fortfarande på under 12 volt spänning. :/L Lovan83 skrev:
Info för den nyfikne:
Att byta till en större generator ger inte helt självklart mer ampere att leka med. Det är nämligen så att ofta finns 2 generatorer att välja på, tex 55A och 80A och de har typ samma storlek så ett byte rakt av i bilen är enkelt. Bra tänker man, fler ampere är bättre!
Men titta på laddkurvan i bilden.
Den större generatorn laddar sämre på låga varv. Nu tog jag bara en exempelbild från nätet men vår tekniska literatur på verkstaden beskriver samma sak.
Tex en lastbil som behöver relativt mycket ström vid tomgångsvarv under långa perioder ska utrustas med 55A generator medan den som håller upp varvet vid långkörning ska ha 80A generatorn för att få ut mesta möjliga effekt.
Därför kan man behöva labba med storleken på remskiva för att få ut den ström man önskar vid tomgångsvarvtal. Eller helt enkelt montera en extra generator. Det är inga problem att koppla flera generatorer parallellt.
Att byta till en större generator ger inte helt självklart mer ampere att leka med. Det är nämligen så att ofta finns 2 generatorer att välja på, tex 55A och 80A och de har typ samma storlek så ett byte rakt av i bilen är enkelt. Bra tänker man, fler ampere är bättre!
Men titta på laddkurvan i bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den större generatorn laddar sämre på låga varv. Nu tog jag bara en exempelbild från nätet men vår tekniska literatur på verkstaden beskriver samma sak.
Tex en lastbil som behöver relativt mycket ström vid tomgångsvarv under långa perioder ska utrustas med 55A generator medan den som håller upp varvet vid långkörning ska ha 80A generatorn för att få ut mesta möjliga effekt.
Därför kan man behöva labba med storleken på remskiva för att få ut den ström man önskar vid tomgångsvarvtal. Eller helt enkelt montera en extra generator. Det är inga problem att koppla flera generatorer parallellt.