Tar tillbaka tråden lite...  ;)

Jag kommer inte att dela uttag mellan faser.

Förenklar min fråga en aning:

Jag har en kopplingsdosa med trefas + N + G.

Är det ok att dra tre EKK fram till tre enkla uttag för att sedan ansluta tre enfas maskiner?

Kommer att säkra upp till 16A per fas. Kablarna är 2,5 kvmm. Faserna sitter på varsin fasskena i central.

Min andra fråga är om vad ni tror om att köra tvättmsk och torktumlare på samma fas (16A, 2,5 kvmm)? Enligt spec. ligger det straks över gränsen. Hur har ni det?
 
På fråga A svarar jag JA, vi har gjort så i vår tvättstuga där det var framdraget 3-fas till tvättmaskinen när den bara behöver 1-fas. Detta gjordes om till 3stycken vanliga dubbla uttag.

Det är godkänt enligt den installatör som gjorde det.

Fråga två har jag ingen aning om.

EDIT: Såg nu att du frågade om EKK, vi hade FK. (Vet ej om det har någon betydelse).
 
Din första fråga: Jag tycker inte du ska dela trefasen i tre enfas men du får.

Din andra fråga, Motfråga vad har du för huvudsäkring? Är den 16 eller 20 A kommer du att få problen då tvättmaskinen värmer vatten samtidigt som torktumlaren också värmer, nu kommer det säkert inte att hända så ofta om du sköter tvätten som vet hur elen är kopplad.
Är tvättmaskinen avstängd när tumlaren går och vise versa så kommer det att fungera alldeles utmärkt.

Men om du nu delar trefasen till enfasuttag, varför inte nyttja 2 till tvätt + tumlare?

Prototypen
 
S
apersson850 skrev:
Att ha olika faser i ett dubbel vägguttag är utan någon som helst tvekan förbjudet. Jag ska se om jag kan hitta en länk till Elsäkerhetsverkets svar på denna fråga. Den finns besvarad på deras websida, men det var längesedan som jag läste svaret.

Nu har jag snokat reda på frågan.
Titta här, i rutan där det står "Avdelning A" välj del 5, kapitel 51 och titta sen längst ner, på fråga (02-228).
Klart och tydligt.
Det där är gamla regler och får inte längre användas vid nyinstallation! Nya regler gäller f.o.m 1 juli -06.
 
Jag tycker elsäkerhetsverket gamla regler är sunt förnuft

<En klassisk metod att förvissa sig om att strömmen bryts när man lossar en säkring är att ha en lampa ansluten till ett uttag och kontrollera att denna slocknar när säkringen avlägsnas. Om olika uttagsbrunnar i samma uttag är anslutna till olika faser finns risk för elchock vid efterföljande arbete.>

Det enda som ska förhindra mig från att få en stöt är en liten klisterlapp på uttaget. Är det då någon som satt uttaget upp och ner då är lappen på undersidan.

Min nu 14-årige son hade pippi på att pilla loss allting när han var liten, inte bara hemma.

Ur led är tiden...........

Prototypen
 
S
Men, prototypen, notera att det fortfarande inte är tillåtet, varken i Svensk Standard eller enligt "god elsäkerhetsteknisk praxis", att ha två faser i ett och samma uttag.

Det är fortfarande en hel massa sunt förnuft som gäller.
 
Hmm..är det inte skillnad på bostäder och "ekonomilokaler" i denna fråga?
 
Himmajort skrev:
Jag är själv behörig elektriker och har inga problem med det. Det handlar ju bra om att märka upp ordentligt. Står det tydlig att vägguttaget matas med två faset är det ju inga problem. Man vill ju inte trycka in hur många vägguttag i kaklet som helst.  :)

Gott Nytt År på er allihopa!
Att en leverantör säljer en viss typ av elmateriel gör ju inte att du får installera den hur som helst.
Visst kan man som någon påpekat i enlighet med nya starkströmsföreskrifterna själv säga att det är säker men skulle någonting hända så skall även god elsäkerhetsteknisk praxis uppfyllas och har då Elsäkerhetsverkjet i svar till gamla föreskrifterna svarat att det inte är tillåtet så tror jag att man har vissa problem att hävda att man har rätt.

Nämnas kan att gamla föreskrifterna ELSÄK-FS 1999:5 och dagens elinstalltionsregler SS 4364000 härstammar ur samma IEC 60354-serie samt CENELEC HD 384-serien. Så visst är det nya regler men ack så lika de gamla föreskrifterna.
Nu finns det skillnader mellan dessa men inte vad gäller detta case så är ordalydelsen den samma i både gamla ELSÄK-FS 1999:5 som i Elinstallationsreglerna SS436400.

Så som sawsaw säger så är detta inte tillåtet enligt Svensk Standard eller i enlighet med god elsäkerhetsteknisk praxis.
 
Det går bra att ha 2 olika faser i samma uttag OM den matas från samma säkring (dvs en flerpolig säkring som bryter alla faserna på samma gång).

Lösningen är att mata från en trefassäkring och inte 3 enfas säkringar (om dom inte är kopplade).

(Fast jag citerar bara sunt förnuft, jag vet inte vad det står i regelboken ;) Att mata från 2 olika säkringar till samma uttag säger samma förnuft att det inte är tillåtet...)
 
T
Jag lånar denna tråd av erikssonjorgen (ursäkta intrånget ).

Vi hade en gammal cylinda 3-fas tvättmaskin i källaren med dito stor 3-fas omkopplare på väggen, maskinen la av efter 15 års tjänst och vi skaffade nytt (1 fas grejor).
Elkillen som kom satte upp 3 olika 230V-uttag enfas som matas från den gamla 3fas brytaren på väggen. I elcentralen var det märkt tvättmaskin med 3st 10a trög proppar som sitter ovanpå varandra, och ledningen är av typen 1,5. Vi ville ha kvar brytaren (med lampa i) som extra säkerhet. Har han gjort en korrekt "uppgradering" eller vad gäller ?


Maskinerna idag är 1 per uttag = 1 per fas (1 tvättmaskin-1 kondenstumlare-1 gammal torktumlare)
 
S
TN-Funkis skrev:
Jag lånar denna tråd av erikssonjorgen (ursäkta intrånget ).

Vi hade en gammal cylinda 3-fas tvättmaskin i källaren med dito stor 3-fas omkopplare på väggen, maskinen la av efter 15 års tjänst och vi skaffade nytt (1 fas grejor).
Elkillen som kom satte upp 3 olika 230V-uttag enfas som matas från den gamla 3fas brytaren på väggen. I elcentralen var det märkt tvättmaskin med 3st 10a trög proppar som sitter ovanpå varandra, och ledningen är av typen 1,5. Vi ville ha kvar brytaren (med lampa i) som extra säkerhet. Har han gjort en korrekt "uppgradering" eller vad gäller ?


Maskinerna idag är 1 per uttag = 1 per fas (1 tvättmaskin-1 kondenstumlare-1 gammal torktumlare)
Förutsatt att du har en jfb före så är det ok, men inte mer än så. Sen måste det också vara riktigt ordentligt uppmärkt.
 
sawsaw skrev:
Förutsatt att du har en jfb före så är det ok, men inte mer än så. Sen måste det också vara riktigt ordentligt uppmärkt.
Jag håller med, det verkar vara ok men det känns som om det balanserar på gränsen på nått sätt ::). Bara uttagen är väl märkta så att ingen blandar ihop det på nått sätt. Du borde märka om i centralen så att varje propp får en egen märkning. Tvätt, tork resp gammal tork.

Fast nu börjar jag undra, är det verkligen tillåtet att blanda 3 olika säkringar i samma brytare??? :-? Och i samma kabel och rör? :-? Jag menar, får du fel på kabeln så att 2 faser blir kortslutna samtidigt som den ena säkringen går så har du spänning på 2 uttag fast du inte vet om det... Hmmm...
 
S
TomasSussi skrev:
Fast nu börjar jag undra, är det verkligen tillåtet att blanda 3 olika säkringar i samma brytare??? :-? Och i samma kabel och rör? :-? Jag menar, får du fel på kabeln så att 2 faser blir kortslutna samtidigt som den ena säkringen går så har du spänning på 2 uttag fast du inte vet om det... Hmmm...
Läs mitt föregående inlägg en gång till så får du svaret på din undran.
 
Jag håller på att byta ut vår gamla 3-fas spis till infälld häll och inbyggnadsugn.
Gamla 3-fasuttaget (16A) ersattes med en dosa samt vid sidan om, ett vanligt utanpåliggande dubbeluttag (för 16A) dit EN fas drogs (inkl nolla och jord) samt ett utanpåliggande "3-fas"-uttag med de två övriga faserna (inkl nolla och jord).
Dosa och de båda uttagen är märkta hur många faser de innehåller för framtida info.
Inbyggnadsugnen klarar sig med en fas men induktionshällen är på 7,4kW så där krävs två faser.
 
Nyanserar min ursprungsfråga:

Är det ok att dra en EKK Light 5G2,5 (tre faser, nolla och jord) från en befintlig kopplingsdosa till en allpoligbrytare där det kopplas in tre enfas apparater?

Om inte. är det ok att dra en EKK Light 5G2,5 (tre faser, nolla och jord) från en befintlig kopplingsdosa till en kopplingsdosa och sedan dra 3 st EKK Light med repektive fas + nolla + jord till egna allpoligabrytare, alltså tre brytare totalt efter kopplingsdosan?

/Jörgen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.