Jag har 5 st digitala termometrar liggandes på vardagsrumsbordet. Alla av olika fabrikat o prisklasser. Alla visar olika med en tot. diff på ca 1,2 grader.

Hur kan digitala termometrar visa fel? Är det så dåliga sensorer? Alt. dåligt tillverkade med fel referenstemp?

Jag skulle gärna vilja veta exakt temp hemma. 1 grad diff är inte tillfredsställande för mig.
 
Cheesen
Dracula Dracula skrev:
Jag har 5 st digitala termometrar liggandes på vardagsrumsbordet. Alla av olika fabrikat o prisklasser. Alla visar olika med en tot. diff på ca 1,2 grader.

Hur kan digitala termometrar visa fel? Är det så dåliga sensorer? Alt. dåligt tillverkade med fel referenstemp?

Jag skulle gärna vilja veta exakt temp hemma. 1 grad diff är inte tillfredsställande för mig.
Isåfall måste du skaffa dig en kalibrerad termometer.
En digital termometer visar olika beroende på vilken spänning som batteriet som vanligtvis sitter i har.
 
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
Kolla vilken mätnoggrannhet tillverkarna specificerar på termometrarna. Jag högg en slumpmässig modell på Clas Ohlson, där står det att den har en mätnoggrannhet på ±0,5 ºC. Då kan det diffa en hel grad mellan två termometrar men båda mäter ändå rätt enligt specifikation. De är helt enkelt inte bättre än så, skulle jag tro. Och behöver du bättre mätnoggrannhet kostar det antagligen mer än standardtermometrar.
 
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
C
Vad är det för spridning mellan de 5? Är allesammans all-over-the-place?
Jag jämförde 5 st jag har hemma och de diffade max 0,1 grad. Mycket bättre än vad jag hade trott. Däremot var det extrem skillnad på hur snabbt de reagerar på temperaturföränding. Tror jag fick vänta typ 20 minuter innan alla visade samma.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
Billiga komponenter, bristfällig kalibrering.
Man kan ha fem decimaler i en digital termometer men så länge det är skt in så blir det skt ut.
 
  • Gilla
Renoverings-Pettson
  • Laddar…
Dracula Dracula skrev:
Jag har 5 st digitala termometrar liggandes på vardagsrumsbordet. Alla av olika fabrikat o prisklasser. Alla visar olika med en tot. diff på ca 1,2 grader.

Hur kan digitala termometrar visa fel? Är det så dåliga sensorer? Alt. dåligt tillverkade med fel referenstemp?

Jag skulle gärna vilja veta exakt temp hemma. 1 grad diff är inte tillfredsställande för mig.
Det är nog så stor spridning man kan förvänta sig på billiga termometrar tyvärr. När jag köpt analoga har jag tittat på ett gäng i butiken och valt den som ligger i mitten :p

Dock brukar specificiteten i angivelsen vara tillräcklig, bara inom ett rum kan det ju mycket väl diffa någon grad beroende på höjd över golv och placering nära element eller fönster.
 
C
H hapazard skrev:
Dock brukar specificiteten i angivelsen vara tillräcklig, bara inom ett rum kan det ju mycket väl diffa någon grad beroende på höjd över golv och placering nära element eller fönster.
Å andra sidan, när man ligger på marginalerna 16-17-18° innebär 1° rätt stor skillnad i komfort. För att inte tala om skillnaden i uppvärmningskostnad.
 
Om det är komforten som styr så är det väl viktigare att det känns bra än exakt vad termometern visar?
Sen borde precisionen när det gäller att mäta förändrad temperatur vara betydligt bättre, så om syftet är att sänka temperaturen 3 grader så uppnår man det oavsett om termometern visade 20 eller 21 grader före sänkningen.
Och för det tredje skiljer det mer i temperatur mellan olika platser i rummet än felvisningen, så att den visar 16 eller 18 grader på soffbordet säger inte så mycket.
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
C
useless useless skrev:
Om det är komforten som styr så är det väl viktigare att det känns bra än exakt vad termometern visar?
Förvisso, men med det resonemanget behöver man ju inte någon rumstermometer alls.
Om jag t.ex. vill kolla temperaturen i gästrummet sätter jag mig ju inte där en halvtimme och funderar på om jag känner mig frussen... Men givetvis måste man tänka igenom termometerns placering om mätningen skall vara representativ.
 
  • Haha
Dracula
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Förvisso, men med det resonemanget behöver man ju inte någon rumstermometer alls.
Om jag t.ex. vill kolla temperaturen i gästrummet sätter jag mig ju inte där en halvtimme och funderar på om jag känner mig frussen... Men givetvis måste man tänka igenom termometerns placering om mätningen skall vara representativ.
Visst men kanske snarare på nivån kallt (17), lagom (21), varmt (25).
 
C cpalm skrev:
Vad är det för spridning mellan de 5? Är allesammans all-over-the-place?
Jag jämförde 5 st jag har hemma och de diffade max 0,1 grad. Mycket bättre än vad jag hade trott. Däremot var det extrem skillnad på hur snabbt de reagerar på temperaturföränding. Tror jag fick vänta typ 20 minuter innan alla visade samma.
De har legat intill varandra i flera dagar :) Ja du fick imponerande resultat!
 
useless useless skrev:
Om det är komforten som styr så är det väl viktigare att det känns bra än exakt vad termometern visar?
Sen borde precisionen när det gäller att mäta förändrad temperatur vara betydligt bättre, så om syftet är att sänka temperaturen 3 grader så uppnår man det oavsett om termometern visade 20 eller 21 grader före sänkningen.
Och för det tredje skiljer det mer i temperatur mellan olika platser i rummet än felvisningen, så att den visar 16 eller 18 grader på soffbordet säger inte så mycket.
visst har du en klok input, men sen så finns det vissa som bor i lägenhet, haha - Där man har en värd eller styrelse att informera om x grader svinkallt hemma. Samt att jag vill jämföra med grannen under om det är lika dåligt där. 18 eller 19.2 är ju stor skillnad på komforten - både i teorin o praktiken.
 
Redigerat:
  • Gilla
IsoJ
  • Laddar…
Billiga digitala mätare har låg noggranhet, 1,5 C fel är rätt vanligt.
För några tusen får man bättre mätare, till exempel 2000 kr för denna GTH https://www.conrad.se/p/greisinger-...erad-enligt-iso-20-70-c-sensor-pt1000-1240620

Vill man mäta rumstemperatur för juridisk bruk (utreda bostadstemperatur i flerbostadshus) så behövs ännu bättre och dyrare instrument. Och då brukar man behöva mäta luftströmmar också.
 
C cpalm skrev:
Vad är det för spridning mellan de 5? Är allesammans all-over-the-place?
Jag jämförde 5 st jag har hemma och de diffade max 0,1 grad. Mycket bättre än vad jag hade trott. Däremot var det extrem skillnad på hur snabbt de reagerar på temperaturföränding. Tror jag fick vänta typ 20 minuter innan alla visade samma.
Det var verkligen låg spridning på dina mätare om det nu är vanliga hushållsmätare för någon hundralapp max. Däremot är det nog ändå kvar onoggranhet, så vad kan den riktiga temperaturen vara jämfört med dina visade värden? Vanligtvis kan det skilja upp till 2 C (dvs +-1 C) med mätare i den prisklassen, även om marknadsföringen skulle lova annat.
 
Cheesen Cheesen skrev:
Isåfall måste du skaffa dig en kalibrerad termometer.
En digital termometer visar olika beroende på vilken spänning som batteriet som vanligtvis sitter i har.
Beroende på mätare kan man kalibrera själv också. Min dyra GTH hade kalibreringsinstruktion som innebar bland annat mätnining av stabil isvatten och kokande rent vatten.

Så att börja med bör man ha separat givare som klarar vatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.