Hallå!

Här kommer ytterligare en tråd om elförbrukning.

Förutsättningar:
- Nyinflyttad i en villa (från 1909) på ca 140kv (2-plan) med LVVP/Vedpanna + 500Lx2 ack.tankar.
- 2stk i hushållet
- Radiatorer + vattenburen värme i hall/badrum
- Separat VVB som för-värms av acktankarna.

Vi försöker lära oss hur huset och vår uppvärmning fungerar.

Kort kan man säga att tidigare ägare inte eldat mycket utan låtit LVVP göra jobbet, vid inflytt började vi elda direkt med den ved som ingick.
Trots eldning och bra temp i tankarna gick fortsatt kompressorn igång titt som tätt. Efter lite läsande i manualen så lyckades vi stänga av den och värmesystemet går nu endast på vedeldning.
Då har det ändå varit "kallställt" i vissa rum och vid riktigt kalla dagar har det varit 14-15 grader i huset på morgonen (...ej ett aktivt val, utan en felinställning så cirkulationen blev fel)

Nu kommer frågan. Är vår elförbrukning rimlig?
Nedan är en screenshot från förbrukningen vi haft de dagar vi bott i huset. Man kan se att första dagen så eldades inget och resterande är ett experimenterade med av/på-stängning av LVVP (tror jag).
Stapeldiagram som visar daglig energiförbrukning jämfört med föregående år och utomhustemperatur över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är alltså 390kWh på 10dagar med konstant vedeldning!
Man kanske är naiv, men blev lite förvånad faktiskt då jag trodde förbrukning endast då är hushållsel, vilket skulle vara mycket lägre.

Vad tror ni?

Tack för hjälpen!
 
hur långt är ett snöre?..

vi behöver mer info, duschar ni mkt, hur matar LVVP accarna, bilder underättar...
(min lvvp drar ca 3kW /H med måltemp 45grader, men jag har VM kamin på ena tanken och då måste jag stänga av ena acc. för annars blir det utomhuselement av det hela.. kanske så för er med...,

foton tack...
 
3 kilowatt per henry? Du menar inte att den drar 3kilowatt helt enkelt?

Jag har liknande förutsättningar. Större och äldre hus, men det påverkar ju inte elförbrukningen nämnvärt. Vi förbrukade 140kWh under samma period. Då är det en barnfamilj som försökt hålla igen lite. Men det har förekommit spontanbak och liknande. Samma förbrukning om jag tittar 1-10december.
 
Vi har vedeldning och separat el-vvb som förvärms av vedvärmen om vi eldar.
Ganska lika erat upplägg.
Vi har gjort av med ca 200 kWh el under samma period.
Då är det ingen elvärme med i det (förutom elen som vvb kan tänkas dra).
 
Vi eldar enbart pellets och har ftx aggregat, elen ligger på 13-17kWh/dygn i snitt.
 
Flytta till Kanarieöarna där klimatet varken kräver värmning eller kylning.
 
Cirkulationspumpen drar väl en del? Jag vet inte vad de brukar ligga på, men inte försumbart vad jag har förstått.

Vår hushållsel ligger på ca 18-19 kWh om dagen, två personer i hushållet och vi har lite servrar och annat datorkrafs som behöver vara på hela tiden (men ingen bitcoingruva e.d.). Sedan tillkommer värme/varmvatten inklusive cirkulationspump.
 
Min dar typ 90W. Den ska bytas är det tänkt. Nya pumpar drar betydligt mindre.
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Min dar typ 90W. Den ska bytas är det tänkt. Nya pumpar drar betydligt mindre.
Oj, det måste kollas upp :surprised: Vår är nog lika gammal som bergvärmepumpen, 2005.
 
Min är nog klart äldre än så tror jag.
Jag funderade på att byta drivenhet till en med lägre effekt än den jag har. Så jag lossade den från en annan pump. Impellern såg ut så här.
Fossil av en sjöpung eller liknande organism hålles mellan fingrar, detaljerad symmetri, brun, uråldrig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är nog inte fel att titta över pumpen i bland. Den här tror jag ör från -96 och i drift till 2016 eller något åt det hållet.
 
  • Gilla
  • Wow
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Hej på er!

Tänkte jag kunde bifoga några bilder från det vackra pannrummet. Har även ett par detaljbilder.
Ett pannrum med en vedeldad panna, ackumulatortank, rörledningar och elektrisk utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmesystem: kopparledningar, pump, vitt skåp, grov vit vägg, svart öppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En cirkulationspump från Wilo med digital display och inställningsvred. Kablar och rörkopplingar syns också.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektrisk ventilaktuator monterad på kopparrör, installation, teknisk utrustning, text och symboler, ESBE AB Sverige.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Manual för varmvattenberedare, modell OSO 16R 80, installation, reservdelar, tekniska specifikationer, montageanvisning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Får erkänna att jag inte har koll på allt som är monterat på acktanken och dess funktioner.
Vet inte om bilder säger mer (än 1000 ord...) men kan beskriva systemets uppbyggnad mer vid behov.

Mvh!
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
Skulle vara intressant att se en bättre bild på rören inne ovanför AckTankarna.
För att kunna lista ut var LVVP kommer in och vilka rör som går till element osv
 
M mrsnhp skrev:
Cirkulationspumpen drar väl en del? Jag vet inte vad de brukar ligga på, men inte försumbart vad jag har förstått.

Vår hushållsel ligger på ca 18-19 kWh om dagen, två personer i hushållet och vi har lite servrar och annat datorkrafs som behöver vara på hela tiden (men ingen bitcoingruva e.d.). Sedan tillkommer värme/varmvatten inklusive cirkulationspump.

Detta var min förväntning också kring vår hushållsel. Därav förvåning när vi pratar om ca 2x den förbrukning som jag verkar ha nu.
 
de cirk.p, jag har, Danfoss Alpha2, ligger på 7w-43w, beroende på belastning....
vad kan du tänkas ha som drar då måntro...
nån äldre frys, nån yngre frys, diskmaskin som går ofta, nån ytterbelysning på sensor som sparkar igång mitt i natten ....

har du kollat om du kan få timuppdatering av ditt elnätsbolag, så du kan se om det är en konstant last eller kommer i stötar?
 
Har legat runt 30kwh dygn nu för värme och hushållsel 108km2. En vuxen och ett barn i Örebro län.
Värmer med bergvärme har eldat lite i kamin(ej vattenmantlad).
 
  • Energianvändning i kWh för december presenteras i stapeldiagram på Vattenfalls webbsida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.