Hej!

Hjälp mig jag! Jag är så trött på det här himla huset!!! :mad:Vi har lagt ut en betydande summa pengar på att byta vårt FTX, för att det gamla var fullständigt utslitet men allra främst för att sänka radonhalten. Nu är problemet att radonhalten snarare ökat. Jag blir väldigt stressad över det här och kommer ständigt tillbaka till tankarna kring att vi nu har bott här rätt många år men fortfarande inte kan få ordning på det här. En del av mig vill riva ner hela skiten.:seenoevil: Men förnuftet håller emot. Än så länge.

Hatobjektet är ett suterränghus från 70-talets början med en hel del blåbetong på knappt 200 kvm. Enligt radonutredningen är källan byggnadsmaterialet. I samband med FTX-installationen ordnade vi frånluft i några av förråden på bottenplanet för att öka luftcirkulationen i hela huset. Nu har samtliga utrymmen till- eller frånluft förutom en liten skrubb under trappan till övervåningen. Luftomsättningen är väsentligt högre än tidigare, nära dubbel. Det går att känna att det typ drar genom rummen. Uppvärmningskostnaderna har självklart skjutit i höjden rejält. Inte kul men helt klart värt det om radonvärdena hade sänkts rejält. Med tanke på förändringarna borde värdena sjunka med ca 50%, dvs hamna under eller kring 100 Bq men istället har vi förhöjda värden. Tidigare var värden högst på bottenplan och lägst på det egentliga bostadsplanet, där vi vistas mest. Nu är situationen dock den omvända, vilket gör det ännu värre. Vet inte vad jag ska göra riktigt åt eländet.....

Killarna som gjorde installationen var väldigt noggranna med injusteringen. Funderar på att ta hit någon som gör om injusteringen av alla don. Men vad ska de ändra på? Vad ska instruktionen till dem vara?:thinking: Kan ni som är kunnigare och mer erfarna än mig slå en blick på injusteringsprotokollet? Något att reagera på? Är undertrycket för stort i ett radonhus byggt i sten och gasbetong? Den gamla FTXn gav väsentligt mer tilluft än frånluft, bl.a. pga gamla hemsnickrade spjällösningar i spirorören. Eller har ni någon annan rimlig idé om vad jag kan göra åt radonvärdena? Helst andra idéer än dem jag tänker nu när jag är irriterad på eländeshuset. ;)
 
  • Tabell för luftflödesmätning i olika rum, inställningar, procentsatser och summering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B Bennca skrev:
Hej!

Hjälp mig jag! Jag är så trött på det här himla huset!!! :mad:Vi har lagt ut en betydande summa pengar på att byta vårt FTX, för att det gamla var fullständigt utslitet men allra främst för att sänka radonhalten. Nu är problemet att radonhalten snarare ökat. Jag blir väldigt stressad över det här och kommer ständigt tillbaka till tankarna kring att vi nu har bott här rätt många år men fortfarande inte kan få ordning på det här. En del av mig vill riva ner hela skiten.:seenoevil: Men förnuftet håller emot. Än så länge.

Hatobjektet är ett suterränghus från 70-talets början med en hel del blåbetong på knappt 200 kvm. Enligt radonutredningen är källan byggnadsmaterialet. I samband med FTX-installationen ordnade vi frånluft i några av förråden på bottenplanet för att öka luftcirkulationen i hela huset. Nu har samtliga utrymmen till- eller frånluft förutom en liten skrubb under trappan till övervåningen. Luftomsättningen är väsentligt högre än tidigare, nära dubbel. Det går att känna att det typ drar genom rummen. Uppvärmningskostnaderna har självklart skjutit i höjden rejält. Inte kul men helt klart värt det om radonvärdena hade sänkts rejält. Med tanke på förändringarna borde värdena sjunka med ca 50%, dvs hamna under eller kring 100 Bq men istället har vi förhöjda värden. Tidigare var värden högst på bottenplan och lägst på det egentliga bostadsplanet, där vi vistas mest. Nu är situationen dock den omvända, vilket gör det ännu värre. Vet inte vad jag ska göra riktigt åt eländet.....

Killarna som gjorde installationen var väldigt noggranna med injusteringen. Funderar på att ta hit någon som gör om injusteringen av alla don. Men vad ska de ändra på? Vad ska instruktionen till dem vara?:thinking: Kan ni som är kunnigare och mer erfarna än mig slå en blick på injusteringsprotokollet? Något att reagera på? Är undertrycket för stort i ett radonhus byggt i sten och gasbetong? Den gamla FTXn gav väsentligt mer tilluft än frånluft, bl.a. pga gamla hemsnickrade spjällösningar i spirorören. Eller har ni någon annan rimlig idé om vad jag kan göra åt radonvärdena? Helst andra idéer än dem jag tänker nu när jag är irriterad på eländeshuset. ;)
Radon kan ju tillföras från flera sätt. Kanske suger ni in mer markradon med mer ventilation.
Ta dit en radonkonsult som hjälper er. På denna hemsida finns massor av tips m.m.
https://svenskradonforening.se/start/
 
Nu vet inte jag vart frånluften tas ut ifrån rummen, men radon är ju tyngre än luft och håller sig längs golvet. Jag tänkte att om luften sugs ut i takhöjd så kanske det snarare virvlar runt mer än sugs ut nu när utsuget ökat. Det är inte möjligt att flytta utsuget till golvet (givet att det inte redan är det)?
Bor själv i hus med delvis blåbetong. Vi byggde upp nya innerväggar innanför blåbetongen (luftspalt, isolering, plast, osb och gips) och det räckte för att få ner halten under 100 bq. Vi har ingen mekanisk ventilation utan bara självdrag.
 
M MattiasWeidhagen skrev:
Nu vet inte jag vart frånluften tas ut ifrån rummen, men radon är ju tyngre än luft och håller sig längs golvet..
Det må vara sant men det stämmer ju bara om man inte rör runt luften i utrymmet alls vilket inte är fallet inomhus och speciellt inte om det är ventilerat. Det är ju heller inte gasen radom som är skadlig utan de sönderfallande radioaktiva isotoperna som sedan fastnar på damm och kommer ner i lungorna.

Till TS det låter ju inte som att du har några höga värden att oroa dig över överhuvud taget, om de är i krokarna 100-200Bq. Du får ju tro vilken forskning du själv vill men har gått från paranoid till lätt obrydd för egen del efter att kollat in forskningsunderlagen under åren.
Saxat från Wikipedia för enkelt referat:
"
Radon har bedömts vara en bidragande riskfaktor [TypRätt: detta är alltså inte samma sak som orsak] till 3–14 % av alla lungcancerfall världen över, beroende på medelkoncentrationen av radon i landet.[10]

Risken för grupperna "rökare" kontra "aldrigrökare" (möjligen inklusive en stor del passivrökare) kan illustreras av resultaten från den europeiska poolingstudien.[11]

Resultaten kan kort sammanfattas på följande sätt:
  1. I total avsaknad av radon är risken för aldrig-rökare respektive rökare 0,41 procent respektive 10,1 procent. Med andra ord, det finns en risk på 0,41 procent som inte har något med radon eller tobaksrök att göra och en tillkommande risk på 9,69 procentenheter från rökning.
  2. Den ökade risken för aldrig-rökare från radon är omkring 0,06 procentenheter per 100 Bq/m3 upp till 800 Bq/m3.
  3. Den ökande risken för rökare från radon är omkring 1,5 procentenheter per 100 Bq/m3 upp till 800 Bq/m3.
"

Alltså har du under 800Bq så kan du ta 0.0006 * gånger din Bq halt för att få ökningen i % för risken av lungcancer om du är 'aldrigrökare'. Det är inte mycket att bråka om. Följer man Aftonbladet så tror jag du finner att både Chips, processad mat, nära avstånd till bensinstation och mycket annat leder till högre risk för lungcancer.
 
  • Gilla
Ironside
  • Laddar…
M MattiasWeidhagen skrev:
Vi byggde upp nya innerväggar innanför blåbetongen (luftspalt, isolering, plast, osb och gips) och det räckte för att få ner halten under 100 bq.
Ventilationsdonen är klassiskt placerade i taket.

Vad jag har läst mig till kan en sådan inkapsling med luftspalt skapa högre radonvärden då det blir stilla stående luft som "laddas" med ännu högre värden. Den luften sipprar sedan ut i omgivande luft och därigenom bidrar till ännu högre värden. Men det fungerade för dig. Bra.
 
B Bennca skrev:
Ventilationsdonen är klassiskt placerade i taket.

Vad jag har läst mig till kan en sådan inkapsling med luftspalt skapa högre radonvärden då det blir stilla stående luft som "laddas" med ännu högre värden. Den luften sipprar sedan ut i omgivande luft och därigenom bidrar till ännu högre värden. Men det fungerade för dig. Bra.
Finns speciella tapeter
 
T TypRätt skrev:
Alltså har du under 800Bq så kan du ta 0.0006 * gånger din Bq halt för att få ökningen i % för risken av lungcancer om du är 'aldrigrökare'.
Ja, jag har nog dessvärre hängt upp mig på det här med radonet. Jag slår det ur tankarna så blir det lugnt i sinnet en period men så kommer jag dit igen med oregelbundna mellanrum. Har därför gjort en inre kompromiss som går ut på att om jag får ner värdena till ca 100 så blir det inget mer ältande. Det du skriver ger förstås en annan horisont. :)
 
T Tompafix skrev:
Finns speciella tapeter
Ja, men effekten minskar väl väldigt snabbt när om de punkteras. Tänker barnen spikar upp en ny tavla, svårt få tät kring innerdörrar och eluttag, etc. Men jag har tänkt tanken. Tack.
 
Vad tror ni om ventilationen? Går det minska undertrycket utan risk för andra problem?
 
B Bennca skrev:
Ventilationsdonen är klassiskt placerade i taket.

Vad jag har läst mig till kan en sådan inkapsling med luftspalt skapa högre radonvärden då det blir stilla stående luft som "laddas" med ännu högre värden. Den luften sipprar sedan ut i omgivande luft och därigenom bidrar till ännu högre värden. Men det fungerade för dig. Bra.
Det är 10 år sedan detta gjordes och kollades så det skulle vara intressant att kolla nu och se utfallet på lång sikt. Huset är ju gammalt så jag vet inte hur pass stillastånde luften i luftspalten i verkligheten är i mitt fall dock.

Som lite kuriosa kan jag ju berätta att innan vi fixade väggarna så lånade vi en snabbmätare av kommunen som skrev ut ett värde i minuten. Med tomma väggar, dvs all blåbetong synlig, så låg det på mellan 500-1000 Bq. När vi sedan öppnade altandörren i andra änden av huset så sjönk värderna till bara något 10-tal Bq direkt.
 
Tänker att det kan vara en kombination av markradon och blåbetong. Detta för att nivåerna ökat när ni bytte system med mer frånluft än det tidigare.

Vid markradon är första åtgärden att täta grunden. Det kan tex vara genomföringar för rör, sprickor etc.
Om det inte räcker kan man göra en radonbrunn. Man sätter en fläkt i ett hål i marken som skall vädra bort radonet. Det brukar fungera bra och är inte tokdyrt.
 
B Bennca skrev:
Ja, jag har nog dessvärre hängt upp mig på det här med radonet. Jag slår det ur tankarna så blir det lugnt i sinnet en period men så kommer jag dit igen med oregelbundna mellanrum. Har därför gjort en inre kompromiss som går ut på att om jag får ner värdena till ca 100 så blir det inget mer ältande. Det du skriver ger förstås en annan horisont. :)
Ja jag tycker inte att du ska lägga några djupa pannveck över dina nivåer. Tycker artikeln på wiki förklarar gränsdragningarna ganska väl. (Vilket i Sverige är 200Bq/m3 som medelvärde över året)
"En allmän bedömning måste vara att risker av bostadsradon för aldrigrökare är mer eller mindre försumbara. De rikt- och gränsvärden för radon i bostäder och lokaler som myndigheterna beslutat om får därför i praktiken främst ett syfte att skydda rökare, före detta rökare och i viss mån passivrökare. (Att detta inte är helt oavsiktligt framgår exempelvis av en artikel.[16] Där skriver SSM: "Ur ett samhälleligt perspektiv när rökning är tillåten, och strålskyddsarbetet därför inkluderar rökare, så måste riskerna med radon och möjliga åtgärder, med dess konsekvenser, bedömas utifrån att delar av befolkningen tillhör en speciell riskgrupp.")"

Finns ju fall där det varit lite högre och då tycker jag absolut att det är läge att göra något åt saken =) Som i denna mans fall:
About 100,000 Bq/m3 (2.7 nCi/L) was measured in Stanley Watras's basement.[100][101]
 
Tror att det inte är bara radon från byggmaterial utan även markradon.
Ställ upp tilluften på FTX aggregat och kolla om det blir bättre.
 
T TypRätt skrev:
Ja jag tycker inte att du ska lägga några djupa pannveck över dina nivåer. Tycker artikeln på wiki förklarar gränsdragningarna ganska väl. (
Tack för stärkande ord!!! Jag har fått till mig från en radonkonsult att myndigheter i Sverige undersökte möjligheterna att sänka gränsvärdet till 100 Bq men att det skulle bli väldigt svårt i praktiken eftersom enskilda villaägare och många miljonprogramsområden skulle tappa stort i värde i samma ögonblick som ett sådant beslut skulle tas. Samhällsekonomiska effekter ställdes mot hälsovinster, där ekonomin vägde tyngst. Men din poäng kan förstås fortfarande gälla att det var rökarna man behövde skydda. Jag får försöka tagga ner. Ok, jag river väl inte kåken då. ;):crysmile:
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.