Hej

Vi har i planerna att bygga en semesterbostad
inom de närmsta två åren på en tomt vi äger. Alla tillstånd är klara för att börja.

Orginalplanen var att bygga huset våren/sommaren 2024 men då vi fick en otrolig chans att spendera några år i utomlands så funderar vi nu på att gjuta betongplatta sommar 2023 när binär hemma på besök och göra klart resten av bygget våren/sommaren 2025.
Det finns en mängd fördelar för oss om detta är möjligt men vi vill vara säkra på att detta inte leder till problem under senare delen av bygget och under husets livstid.

Vilka nackdelar finns det att gjuta platta och sen pausa arbetet med 1-2 år?
Kan plattan ta skada av fukt och kyla innan huset står på plats?


Tekniska detaljer, plattan kommer blir cirka 150kvm och gjutas rakt på berggrund i södra Sverige. Plattan skall gjutas med golvvärme.

Tack, uppskattar allt hjälp.
 
Kan du bara se till att där inte står vatten direkt på plattan vintertid och absolut inte provtrycker med vatten så är där inget som kan gå fel
Se även till att alla slangar/rör är skyddade för uv och nederbörd
 
Tack Alex! Mycket uppskattat.

Refererar du till golvvärmen när du nämner att vi absolut inte skall ’provtrycka med vatten’.
Jag antar för att du syftar på risken att slangarna kan sprängas till vintern?
 
Du bör även köpa frostbestäng betong då den blir mer motståndskraftig mot isspräckning när temperaturen skiftar
 
Jag gjorde så som du beskriver fast min platta fick bara ligga en vinter.
Gjöt 100m2 isolerad grundplatta till mitt fritidshus i aug -21 och började resa stommen i maj -22. Trycksatte golvvärmesystemet med tryckluft, använde standard betong C28/35 utan luftporbildare och lät plattan stå helt oskyddad över höst/vinter/vår.

Jag upplevde inga nackdelar alls med detta förfarande.
 
J
Min platta till fritidshus fick också stå obebyggd två vintrar. Första vintern täckte jag med tjock presenning men efterföljde år stod den helt oskyddad eftersom presenningen ändå inte höll tätt. Nu står där ett hus. Inga skador på plattan efter två år vad jag kunde se. Har ingen golvvärme i plattan.
 
Jag har gjutit en garageplatta som kommer stå oskyddad en eller två vintrar tills jag kommer få upp väggar och tak. Hoppas och tror inte det kommer bli några komplikationer.
 
Konsultera betongleverantören deras rekommendationer, kan inte tänka mig att det skiljer extremt mycket på en villa de olika tillsatsmedel som finns för minimera risken.
 
  • Gilla
H Berg
  • Laddar…
Du kan aldrig vara säker att det inte kommer blir mindre skador på ytan om betongen är helt exponerad, inte ens om det är en XF4 (frystestad). Får jag gissa så kommer betongleverantören rekommendera XF4 för att ha sitt på det torra.

Räcker det med en vanlig V37? Förmodligen.

Hade jag valt en XF3 L37 som kostar gissningsvis 200-300kr extra per kubik för en bättre magkänsla? Förmodligen. (XF3 betong innehåller luftporbildare och ska stå bättre emot frysning)
 
A
A atomlab skrev:
Du bör även köpa frostbestäng betong då den blir mer motståndskraftig mot isspräckning när temperaturen skiftar
Nä, det ska hen verkligen inte göra.
Är ett dumt och onödigt råd, frostbeständig betong används vi brokonstruktioner, industrier och liknande och inte ens alltid då.

kör på vanlig betong kommer fungera fint, är bara positivt för huset i sig att du väntar att bygga huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.