B Byggahus48 skrev:
▪️ Då käre Alfredo ska jag förklara: med dålig prestanda menar jag om man köper ett gammalt beg löst element som inte är så effektiva som nyare element. Utvecklingen går ju framåt (på de flesta ställen iaf :cool:) Ha en fin dag :heart::heart::heart::heart:
Värmelement har alltid 100% verkningsgrad oavsett hur nya/gamla de är.

Det finns en skillnad som indirekt kan ge lite bättre ekonomi med nyare element. De har en bättre temperatur reglering. Om ett gammalt element med bimetalltermostat är inställt på 20 grader, så stänger det kanske av när temperaturen i rummet är 21,5 grader, och stänger av vid 18,5.

Ett element med modern temperaturregulator kan ligga med en nogrannhet på typ 19,9 - 20,1. Skillnaden gör att man tenderar att skruva upp temostaten på ett äldre element lite, för att 18,5 känns kallt.

Denna skillnad kan ge en marginellt bättre ekonomi med ett nyare element, men ger framförallt bättre komfort.
 
  • Gilla
Patrik V.
  • Laddar…
B
Alfredo Alfredo skrev:
Varför skulle ett nytt element vara effektivare?
Mig veterligt har utvecklingen ännu inte satt termodynamikens första huvudsats ur spel. ;)
▪️ Många gamla beg element är med bara en panel och den sprider inte värmen lika bra som de med dubbla paneler.
▪️ Dessa element blir glödheta med risk för brännskador. Bra att tänka på om någon (t ex barn, äldre) finns i hemmet.
▪️ Dessa element samlar damm då de ofta är svårstädade. Det knäpper ofta i dem, som kan vara störande.
▪️ Dessa element har ofta dåligt fungerande termostater och är glödheta mest hela tiden. (Och ja, jag vet att man kan byta ut en dålig termostat)
▪️ Dammet som samlas, kan resultera i brand.
▪️ Så köp gärna brandvarnare och brandsläckare om du köper gamla elelement.
▪️ Till dem som envisas med att gamla elelement är lika bra som modernare, så finns det en hel del info på nätet som talar både för min teori och er teori.
▪️ Låt oss nu släppa detta och bara enas om att vi tror och tycker olika. Jag säger inte att NI har fel, men JAG vill tro på att utvecklingen gått framåt och att dagens elelement är bättre än de gamla. Ha en fin vecka
:heart::heart::heart::heart:
 
  • Haha
  • Gilla
Patrik V. och 2 till
  • Laddar…
Varför sluta nu? Vi har ju en intressant diskussion. På ena sidan står naturlagarna och på den andra sidan teori och tyckande.
 
  • Gilla
Patrik V. och 5 till
  • Laddar…
B Byggahus48 skrev:
▪️ Många gamla beg element är med bara en panel och den sprider inte värmen lika bra som de med dubbla paneler.
▪️ Dessa element blir glödheta med risk för brännskador. Bra att tänka på om någon (t ex barn, äldre) finns i hemmet.
▪️ Dessa element samlar damm då de ofta är svårstädade. Det knäpper ofta i dem, som kan vara störande.
▪️ Dessa element har ofta dåligt fungerande termostater och är glödheta mest hela tiden. (Och ja, jag vet att man kan byta ut en dålig termostat)
▪️ Dammet som samlas, kan resultera i brand.
▪️ Så köp gärna brandvarnare och brandsläckare om du köper gamla elelement.
▪️ Till dem som envisas med att gamla elelement är lika bra som modernare, så finns det en hel del info på nätet som talar både för min teori och er teori.
▪️ Låt oss nu släppa detta och bara enas om att vi tror och tycker olika. Jag säger inte att NI har fel, men JAG vill tro på att utvecklingen gått framåt och att dagens elelement är bättre än de gamla. Ha en fin vecka
:heart::heart::heart::heart:
INGENTING av det där gör att nya radiatorer är effektivare än äldre som du skrev tidigare.

B Byggahus48 skrev:
▪️ Då käre Alfredo ska jag förklara: med dålig prestanda menar jag om man köper ett gammalt beg löst element som inte är så effektiva som nyare element. Utvecklingen går ju framåt (på de flesta ställen iaf :cool:) Ha en fin dag :heart::heart::heart::heart:
 
  • Gilla
Patrik V. och 8 till
  • Laddar…
R
Hep Hep skrev:
Varför sluta nu? Vi har ju en intressant diskussion. På ena sidan står naturlagarna och på den andra sidan teori och tyckande.
Jag skulle nog placera teori på den andra sidan ihop med naturlagarna. I.a.f. om det är vetenskaplig teori vi talar om.

Att direktverkande elektriska element skulle kunna vara olika effektiva är enbart (felaktigt) tyckande.
 
  • Gilla
Ferna och 3 till
  • Laddar…
Nissens
B Byggahus48 skrev:
▪️ Många gamla beg element är med bara en panel och den sprider inte värmen lika bra som de med dubbla paneler.
▪️ Dessa element blir glödheta med risk för brännskador. Bra att tänka på om någon (t ex barn, äldre) finns i hemmet.
▪️ Dessa element samlar damm då de ofta är svårstädade. Det knäpper ofta i dem, som kan vara störande.
▪️ Dessa element har ofta dåligt fungerande termostater och är glödheta mest hela tiden. (Och ja, jag vet att man kan byta ut en dålig termostat)
▪️ Dammet som samlas, kan resultera i brand.
▪️ Så köp gärna brandvarnare och brandsläckare om du köper gamla elelement.
▪️ Till dem som envisas med att gamla elelement är lika bra som modernare, så finns det en hel del info på nätet som talar både för min teori och er teori.
▪️ Låt oss nu släppa detta och bara enas om att vi tror och tycker olika. Jag säger inte att NI har fel, men JAG vill tro på att utvecklingen gått framåt och att dagens elelement är bättre än de gamla. Ha en fin vecka
:heart::heart::heart::heart:
Spelar ingen roll hur du vänder och vrider på det. En elektrisk radiator kan aldrig ha någon annan verkningsgrad än 1 hur ”modern” den än är, allt blir värme. Även de gamla radiatorerna har samma verkningsgrad.

Det enda som kan påverka effektförbrukningen av allt det du räknar upp är termostaten, men den påverkar inte verkningsgraden, den ger en osäker temperaturinställning. Detta är lätt fixat genom att ersätta med en modern elektronisk termostat. :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Ferna och 3 till
  • Laddar…
Intressant diskussion och låt oss ta ett steg till. Om man använder direktverkande uppvärmning är det löjligt att hålla på och släcka lampor, koppla ur laddare, stänga av wifi om man är borta ett par dar, osv. Alla ”förluster” i dessa genererar värme och har en verkningsgrad på 100%, och gör att energiåtgången minskar för elementen. Detta naturligtvis förutsatt att apparaterna sitter i uppvärmda delar.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Nissens
Ferna Ferna skrev:
Intressant diskussion och låt oss ta ett steg till. Om man använder direktverkande uppvärmning är det löjligt att hålla på och släcka lampor, koppla ur laddare, stänga av wifi om man är borta ett par dar, osv. Alla ”förluster” i dessa genererar värme och har en verkningsgrad på 100%, och gör att energiåtgången minskar för elementen. Detta naturligtvis förutsatt att apparaterna sitter i uppvärmda delar.
Så är det absolut! Med LED spelar det ju ingen större roll längre ens om de sitter i ouppvärmt utrymme…

Men en tänd 100W lampa minskar radiatorernas arbete med 100W om de är av en modell med direktverkande el. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.