Vi har gjort en riktig compact-living-lösning i vår lägenhet och byggt ett till rum genom att sno några m2 från ett befintligt sovrum samt vardagsrummet. Det mesta är klart förutom ventilationen. I lgh är det mekanisk frånluft via badrum, spiskåpa och klädkammare.
Funderar om jag ska dra en ventilationskanal (uteluft) till det nya rummet (mitt i bild) eller om vi ska köra en fläkt mellan rummen bara. Första alternativet blir lite krångligt med tanke på dragningen. En idé är att lägga nån sorts kanal istället för golvsockel (längs röda linjen) men frågan är om det blir tillräckligt flöde? Dessutom känns det svårt att få till det snyggt.

Tacksam för tips
Teknisk ritning av inomhusventilationssystem med markerade tilluftventiler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag hade endast satt ett ventilationsgaller modell större på väggen till det nya rummet. Du har ju inte gjort lägenheten större så det torde vara fullt tillräckligt för att skapa god ventilation. Absolut enklast.
 
Ni borde ha lagt en kanal i nya innerväggen som mynnar ut i nya rummet (ovanför nya glaspartiet) till ytterväggen...
 
I itscire skrev:
Jag hade endast satt ett ventilationsgaller modell större på väggen till det nya rummet. Du har ju inte gjort lägenheten större så det torde vara fullt tillräckligt för att skapa god ventilation. Absolut enklast.
Fast då kommer luften inte att röra sig
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ni borde ha lagt en kanal i nya innerväggen som mynnar ut i nya rummet (ovanför nya glaspartiet) till ytterväggen...
Går ju att lägga en utanpåliggande kanal i efterhand. Kruxet är väl bara att den måste mynna ut på motsatt sida i förhållande till dörren till nya rummet - blir rätt mycket kanal som syns då.
 
C calvin82 skrev:
Fast då kommer luften inte att röra sig
Hur menar du då? Om du ett fritt luftutbyte mellan rummen kommer det ju enligt termodynamikens nollte huvudsats att tillslut skapas jämvikt = luften kommer röra på sig. Det jag menar är att du i praktiken då kan betrakta det nya sovrummet som en del av det gamla sovrummet. Nu framgår det inte var du har frånluft någonstans, men placeringen jag förslog kanske inte blir rätt av den anledningen.
 
I itscire skrev:
Hur menar du då? Om du ett fritt luftutbyte mellan rummen kommer det ju enligt termodynamikens nollte huvudsats att tillslut skapas jämvikt = luften kommer röra på sig. Det jag menar är att du i praktiken då kan betrakta det nya sovrummet som en del av det gamla sovrummet. Nu framgår det inte var du har frånluft någonstans, men placeringen jag förslog kanske inte blir rätt av den anledningen.
Frånluften ligger i andra änden av lgh. Tänker mig att luften mest kommer att röra sig såhär:
Teknisk ritning av ventilationssystem med angivna luftflödesriktningar och tilluftventiler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Ska det nya rummet vara ett sovrum?
Kommer det att användas samtidigt som det finns folk i vardagsrummet och/eller nuvarande sovrum?
I ett sovrum är det ju viktigt med ren och fräsch luft och den luften bör ju inte vara utandningsluften från andra personer.

Sen är alla förändringar av ventilationssystemet något som måste godkännas av föreningen eftersom det är deras ansvarsområde. För att styrelsen ska ge sitt godkännande är det möjligt att de vill ha ett utlåtande av en ventilationsexpert för att vara säkra på att lösningen kommer att godkännas vid nästa OVK.
 
C calvin82 skrev:
Frånluften ligger i andra änden av lgh. Tänker mig att luften mest kommer att röra sig såhär:
[bild]
Sätt ventilationsgaller på väggen både mot sovrummet och vardagsrummet så har du fritt blås igenom. Alternativt ny kanal. Alternativt sova med dörren öppen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ska det nya rummet vara ett sovrum?
Kommer det att användas samtidigt som det finns folk i vardagsrummet och/eller nuvarande sovrum?
I ett sovrum är det ju viktigt med ren och fräsch luft och den luften bör ju inte vara utandningsluften från andra personer.

Sen är alla förändringar av ventilationssystemet något som måste godkännas av föreningen eftersom det är deras ansvarsområde. För att styrelsen ska ge sitt godkännande är det möjligt att de vill ha ett utlåtande av en ventilationsexpert för att vara säkra på att lösningen kommer att godkännas vid nästa OVK.
Jo det ska sovas i båda rummen så klart viktigt med luft utifrån. Vad gäller godkännande av föreningen så får vi kika på det när en färdig lösning ligger på bordet.
 
BirgitS
Om vardagsrummet inte används samtidigt skulle du kunna pröva med att få en fläkt mellan nya sovrummet och vardagsrummet ihop med en ventilationsspringa godkänd. Så har vi gjort för att få ventilation genom gästrummet som är avdelad från vardagsrummet. Eftersom det är ett gästrum så används det ju inte samtidigt som folk är i vardagsrummet.

Det finns krav på luftflödet i rum, dels totalt som minst 0,35 liter per sekund och kvadratmeter samt dels som minst 4 liter per sekund och person. Det senare skulle kunna bli för lite om man delar upp nuvarande tilluften i sovrummet på fler personer så du behöver räkna på det.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Om vardagsrummet inte används samtidigt skulle du kunna pröva med att få en fläkt mellan nya sovrummet och vardagsrummet ihop med en ventilationsspringa godkänd. Så har vi gjort för att få ventilation genom gästrummet som är avdelad från vardagsrummet. Eftersom det är ett gästrum så används det ju inte samtidigt som folk är i vardagsrummet.

Det finns krav på luftflödet i rum, dels totalt som minst 0,35 liter per sekund och kvadratmeter samt dels som minst 4 liter per sekund och person. Det senare skulle kunna bli för lite om man delar upp nuvarande tilluften i sovrummet på fler personer så du behöver räkna på det.
Tack för tipset. Skulle behövt en flödesmätare. Men det kanske går att hyra?
 
BirgitS
Jag har för mig att det har stått i någon annan tråd att man kan det.
 
Nu har jag klurat lite mer: Tänker att lägga en kanal i väggen (110x55) och tvärs över taket för att få in uteluft.
Det borde väl räcka? Sen om det blir för kallt får vi sätta in ett litet element.

3D-modell av ett rum med möbler, väggar och linjer som indikerar mått och struktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ska den gå över tak och sedan längs höger vägg mot ned ventil ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.