Hej,
Vi har precis köpt ett hus byggt 1938. I besiktningsprotokollet från Anticimex står det under av säljaren lämnade upplysningar bla följande:
"-Elen är till stora delar omdragen, utfört av fastighetsägaren, han är elektriker."
Dem har ägt huset i cirka 10 år, när han gjort arbetet är oklart.
Vid ommålning demonterade jag ett antal jordade uttag. Vissa av dessa saknade framdragen skyddsjord. Vit/svart kommer från centralen och brun/blå/jord är en vidaredragning från detta uttag.

Jag vet att detta normalt ej är dolt fel då det faller under vår undersökningsplikt. Men borde inte utfästelsen i besiktningsprotokollet (han är ju elektriker) minska min undersökningsplikt? Arbetet skall ju vara utfört av fackman.

Andra uttag i huset har framdragen skyddsjord, har dock ej kontrollerat alla uttag än. Bör jag ta in en elektriker som kontrollerar anläggningen?
 
  • Öppet eluttag med ledningar inuti, på en vit vägg, oavslutat elektriskt arbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Dilato skrev:
Enkelt och billigt att kolla själv, vad en elektriker skulle tillföra (förutom högre kostnad) vet jag inte.
[länk]
Tack! Kollar den också att jorden är riktig jord och inte bara ansluten till nollan?
 
"Riktig jord" är väl ihopkopplad med nollan i elcentralen men därifrån ska det vara separata ledare.
Har man jordfelsbrytare så kan man testa genom testarens knapp för det, löser inte jordfelsbrytaren ut har man "fejkjord" i uttaget.
 
Om det är en elektriker som gjort kopplingen så kan du alltid roa dig med att anmäla vederbörande till elsäkerhetsverket...
 
Du borde absolut anmäla detta till säljaren, och meddela att du åter kommer med specifierad begäran om ersättning. Försök få en rimlig ersättning frivilligt.

Det är troligen inte lönt att driva det till dosmtol. Det är för lite pengar att fixa det, och en domtolsprocess skulle bli riskabel.
 
Just den meningen "han är elektriker" skulle få mig att granska anläggningen extra noga.
Har hållt på att renovera/byggt om i två olika hus där det bott elektriker som har fixat elen själva.
Kan säga att det fanns mycket att önska i många av installationerna. Så nej, det är inte alla gånger bra att det bott elektriker i huset..
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Utan att försvara någon så är lösningen att ta den vita och binda fast blå och jord och dra in dem till centralen.
Så ersättningen för att göra detta känns som ganska liten
 
H hempularen skrev:
Du borde absolut anmäla detta till säljaren, och meddela att du åter kommer med specifierad begäran om ersättning. Försök få en rimlig ersättning frivilligt.

Det är troligen inte lönt att driva det till dosmtol. Det är för lite pengar att fixa det, och en domtolsprocess skulle bli riskabel.
Tror inte ens någon skulle vilja driva detta ärendet som dolt fel överhuvudtaget. Då det varit väldigt lätt att kolla så allt fungerade innan köp.
Att tidigare ägare varit elektriker och gjort jobbet själv, ser få jag inte som någon utfästelse som ger en mindre undersökningsplikt, snarare tvärt om
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.