Och vår Bosch frys gick sönder efter 8 år...

Håller med det med att det är att ge råd i bilaffärer.

Fundera på vad du vill ha, titta på inredningen. Bosch har bra inredning, Mieles inredning verkar bättre.

För vår del lutar det mot Miele för inredningens skull. Vi köpte en begagnad frys som temporärlösning i somras. Vi har inte tagit oss tiden att gå till affären under hösten.
 
H
D Davelino skrev:
Vår frys har dömts ut efter mindre än tre år. Då det kommer gå som ett reklamationsärende kommer vi få välja nya grejer. Jag litar egentligen inte på några vitvaror alls nuförtiden utan tittar mer på att den skall ha 5-års garanti. Men finns det något märke som är lite mer stabilt än andra? Förstår ju att de som skriver här på forumet gör ju det när de har problem. Inte så många som skriver att de har grejer som fungerar..

Säljaren föreslår Husqvarna. Har förstått att det är en (dyrare?) Electrolux. Den har 5-års garanti, men om den är bättre än någon annan känns osäkert. Miele verkar bara ha 1 (!!) års garanti. Har deras tvättmaskin som är helt problemfri, men vet inte hur det är med kyl och frys. Cylinda är väl också en Electrolux fast billigare. Också 5-års garanti.

några tips eller tankar?
Har Miele på allt sen 10 år tillbaka, inget krångel, peppar peppar. Hällen är dock bara 2 år, Cylinda för att jag tycker deras glashäll är lätt att rengöra och den blir som ny när man har putsat den.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Tomture61
2008 blev det Siemens i hela huset .
Ledsnade 2021 på att avfrosta frysen i tid o otid .
Köpte en ny Siemensfrys med självavfrostning :love:
Den bråkade dock med oljud , fick det fixat (insprutnings oljud)
Gamla frysen sålde jag :D
Fick byta kol till motor i tvättmaskinen + en djupare rengöring av torktumlaren , i somras .
Skulle aldrig våga köpa ngt annat än Siemens .
 
  • Gilla
Davelino
  • Laddar…
Ja, det blir nog Husqvarna eller Siemens tror jag! Båda med 5 års garanti.

Och det blir aldrig, aldrig, aldrig Asko igen!!!!!!!
 
D Davelino skrev:
Vår frys har dömts ut efter mindre än tre år. Då det kommer gå som ett reklamationsärende kommer vi få välja nya grejer. Jag litar egentligen inte på några vitvaror alls nuförtiden utan tittar mer på att den skall ha 5-års garanti. Men finns det något märke som är lite mer stabilt än andra? Förstår ju att de som skriver här på forumet gör ju det när de har problem. Inte så många som skriver att de har grejer som fungerar..

Säljaren föreslår Husqvarna. Har förstått att det är en (dyrare?) Electrolux. Den har 5-års garanti, men om den är bättre än någon annan känns osäkert. Miele verkar bara ha 1 (!!) års garanti. Har deras tvättmaskin som är helt problemfri, men vet inte hur det är med kyl och frys. Cylinda är väl också en Electrolux fast billigare. Också 5-års garanti.

några tips eller tankar?
Vi köpte Electrolux kyl och frys när vi byggde hus. Vi fick bra rabatt på vitvaror via husleverantören.

Kyl, diskmaskin, tvättmaskin och torktumlare är vi nöjda med.

Frysen fungerar bra, men låter på ett klart störande sätt. Vi har haft tekniker på plats men han kunde inte göra något. Electrolux har en inverterstyrd kompressor som tjuter när den varvar upp. Inte många dB men väldigt störande när det är tyst i övrigt.
Tydligen har Electrolux sedan Turkiet tagit över produktionen minskat diametern på kondensslingorna på baksidan. Vilket också kan försämra ljudupplevelsen. Efter ganska precis 2 år började kompressorn att låta som att dess blad slår i varje gång den varvar upp.
Summering: Köp inte Electrolux produkt med kompressor.

Som bonus kan ni få en reflektion kring att köksfläkten kommunicerar med hällen. Det gör att den startar fläkten oavsett om du skall steka eller koka pastavattnet. Nästa gång blir det utan denna funktion.
 
A
M myhus skrev:
Vi köpte Electrolux kyl och frys när vi byggde hus. Vi fick bra rabatt på vitvaror via husleverantören.

Kyl, diskmaskin, tvättmaskin och torktumlare är vi nöjda med.

Frysen fungerar bra, men låter på ett klart störande sätt. Vi har haft tekniker på plats men han kunde inte göra något. Electrolux har en inverterstyrd kompressor som tjuter när den varvar upp. Inte många dB men väldigt störande när det är tyst i övrigt.
Tydligen har Electrolux sedan Turkiet tagit över produktionen minskat diametern på kondensslingorna på baksidan. Vilket också kan försämra ljudupplevelsen. Efter ganska precis 2 år började kompressorn att låta som att dess blad slår i varje gång den varvar upp.
Summering: Köp inte Electrolux produkt med kompressor.

Som bonus kan ni få en reflektion kring att köksfläkten kommunicerar med hällen. Det gör att den startar fläkten oavsett om du skall steka eller koka pastavattnet. Nästa gång blir det utan denna funktion.
De flesta använder denna underdimensionerade kompressorn från xiamo PRC
Iom att den har för liten slagvolym så måste slingorna bli tunnare för att upprätthålla gashastigheten. Men det är ju ungrarnas val.
 
electroluxaren skrev:
De flesta använder denna underdimensionerade kompressorn från xiamo PRC
Iom att den har för liten slagvolym så måste slingorna bli tunnare för att upprätthålla gashastigheten. Men det är ju ungrarnas val.
Har ställt denna fråga många gånger.

Men idag, anno 2023. Vad rekommenderar du för märke/serie på fristående kyl/frys?

Vore trevligt att få höra expertens svar för om någon kan sin sak kring detta är det du.
 
A
Jag än änvänder bara äldre vitvaror och proffisionella produkter.
Skulle aldrig köpt en ny konsument kyl/frys.
 
Funderar på vad man ska välja om jag inte hinner eller lyckas förstärka den spruckna dörren på vårt Electrolux-kylskåp...
Läst ett gäng trådar här. Miele verkar det som de flesta andra råda delade meningar om. Jag läste några manualer och de skåp jag tittade på verkade inte byggda för att ställas i en nisch mellan två täcksidor à'la svenska standardkök. De ska visst stå fristående och man får inte heller ställa dem i den ordning man vill, för de har visst de värme-lämnande slingorna i ena sidan...
Typ såhär - inget "galler" på baksidan....
Vertikal, silverfärgad, kylskåpsliknande apparat med ventilationsgaller och cirkulär detalj nedtill.
såna skåp (fast samsung) höll jag på att köpa av misstag när vi renoverade lägenheten ca 2010, men lyckades häva köpet och köpte Bosch istället.
Har Miele bara skåp med "slät baksida"? De går fetbort i så fall...vilka mer är det som har så som jag kan låta bli att läsa om och surfa på i så fall? Finns det nån generell regel?
 
och Siemens verkar ha "galler" på baksidan...men man får visst ändå inte ställa dem i den ordning man vill och då kan det väl inte vara ok att ställa dem i en nisch mellan täcksidor heller!?

Bara ok med kylen till vänster och frysen till höger?
Eller vad menas med detta annars?
Montageinstruktioner för skåp: korrekt och felaktigt avstånd, säkerhetsbeslag för väggmontage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://media3.bsh-group.com/Documents/9001618371_C.pdf
 
J johfo skrev:
och Siemens verkar ha "galler" på baksidan...men man får visst ändå inte ställa dem i den ordning man vill och då kan det väl inte vara ok att ställa dem i en nisch mellan täcksidor heller!?

Bara ok med kylen till vänster och frysen till höger?
Eller vad menas med detta annars?
[bild]
[länk]
URK!!!
Pratade men en säljare på Elgiganten och frågade om Bosch och Siemens. Hon sa att de har praktiskt taget bara skåp med kondensatorerna i sidorna numera och att man ska klistra på några tunna plattor på sidorna om man bygger in dem i en nisch för att sidorna inte får stå mot varandra...vilken värmetransport kommer man få med en sån springa!? Kompressorerna kommer ju gå 24/7! De kommer inte uppfylla några energispecar och livslängden kommer nog inte bli så lång!
Undras om man kan hitta skåp med kondensatorer på baksidan? Syns inte på produktbilder och står inte tydligt i beskrivningar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.