Etikett på en Siemens diskmaskin med modellbeteckning SN46M201SK och streckkoder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har en 8-10 år gammal Siemens som under en hyfsat lång period avbrutit precis innan programslut med felkod E22 eller nåt liknande. Programmet har dock varit färdigt och disken är ren och torr.

Nu de senaste dagarna har den istället bara stoppat och släckt displayen (som om programmet vore klart) men när man sätter på den igen ser man att tiden står på 1:05 eller 0:53 eller liknande, dvs runt en timma kvar till färdig. Disken är inte ren och ibland vatten stående i botten. Ingen felkod.

Jag har försökt med att rengöra filtret, rota runt nere vid pumpen, hjulet snurrar utan problem.

Nåt att göra eller bara att köpa ny? Bifogar bild m beteckning.
 
Jag skulle inte köpa ny. Istället söka laga den. Siemens diskmaskiner upplever jag är bra grejer överlag. E22 handlar om att utpumpning av vatten inte funkar av någon anledning.

https://magazin.kuechenfinder.com/siemens-geschirrspueler-fehler-e22-beheben/

Där beskrivs genomgående vad man kan göra. Använd din skoltyska, gör en översättning eller fråga någon som kan språket rekommenderar jag. Det är morgon och jag pallar inte översätta förrän I eftermiddag
 
Roffe_riff Roffe_riff skrev:
Jag skulle inte köpa ny. Istället söka laga den. Siemens diskmaskiner upplever jag är bra grejer överlag. E22 handlar om att utpumpning av vatten inte funkar av någon anledning.

[länk]

Där beskrivs genomgående vad man kan göra. Använd din skoltyska, gör en översättning eller fråga någon som kan språket rekommenderar jag. Det är morgon och jag pallar inte översätta förrän I eftermiddag
Jo, jag har kollat där och det står bara att om det inte är slangen eller filtret så är det pumpen eller backventilen och att dessa är svåra att komma åt. Typ. Jag är inte så sugen på att välta omkull den och rota på undersidan, dels pga risk för vatten på hela golvet, dels pga en trasig armbåge som inte låter mig göra sånt...
 
Och som sagt, nu senaste tiden får jag inte ens felmeddelande. Den bara stoppar.
 
All clear. Har du någon vitvarureparatör i stan? Kan tänka mig att det kostar 2tkr. En ny maskin som håller länge, vad går det på? 5-6trkr iaf.
Vet att det är surt att lägga ut pengar på äldre grejer. Men som det antyds lite varstans är att det är de som håller i långa loppet...
PS. Har själv en 10 år gammal bosch som jag tänker behålla så länge det går. Ds
 
Har en 8-9 år gammal Bosch som får E22 lite för ofta.
Den rimligaste förklaringen är fel på/fett i backventilen. Om backventilen inte håller tätt, rinner vattnet i avloppsslangen tillbaka i maskinen och det blir nivålarm och E22.

Men hur svårt är det att byta ventilen? Kommer man åt backventilen utan att dra ut maakinen?
 
A
M magnu skrev:
Har en 8-9 år gammal Bosch som får E22 lite för ofta.
Den rimligaste förklaringen är fel på/fett i backventilen. Om backventilen inte håller tätt, rinner vattnet i avloppsslangen tillbaka i maskinen och det blir nivålarm och E22.

Men hur svårt är det att byta ventilen? Kommer man åt backventilen utan att dra ut maakinen?
varför gör du ingen egen tråd utan fortsätter på en ett år gammal?

när det gäller din disk beror det på vilken plattform det är
äldre har en gummi läpp som sitter mycket enkelt till att pilla på
nyare vete f-n om de har backventiler inget jag sett i alla fall de förlitar sig på vattenlåset i tanken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.